Författare Ämne: Uppsalaslätten  (läst 10066 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Uppsalaslätten
« Svar #20 skrivet: februari 17, 2013, 13:34 »
Jag har mycket svårt att se att man ska bo på ett ställe som regelbundet översvämmas, speciellt i hus av organiskt material. Dessutom kan man väl knappast ha brunnar i ett sådant läge, dom skulle ju fyllas med dåligt vatten.  Är det verkligen bostadshus, eller har området faktiskt inte översvämmats?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppsalaslätten
« Svar #21 skrivet: februari 17, 2013, 14:15 »
Nja, nu bor det väl massor av människor runt om i världen på platser som regelbundet översvämmas? Tex Bangladesh är ett exempel.

Hur som helst, att det handlar om bostadshus är det ingen tvekan om, det är tydliga gårdslämningar man hittar spår efter. Om de regelbundet blev översvämmade är svårare att säga. 

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Uppsalaslätten
« Svar #22 skrivet: februari 17, 2013, 14:26 »
AndreasE, OM det funnits höjdlägen i Bangladesh deltaområde garanterar jag att folk hade bosatt sig på dessa höjder. Deras problem är att några höjder inte existerar. Eller?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Uppsalaslätten
« Svar #23 skrivet: februari 17, 2013, 15:00 »
Ja Bangladesh är ju ett tydligt exempel på bosättning som översvämmas, men också på närmast oändlig missär och fattigdom. Att någon frivilligt skulle bosätta sig på översvämningsmark håller inte så länge man inte anväder sig av byggnader som kommer upp över vattnet. Inte ens då är det nog att föredra på grund av fukt som framförallt under kalla perioder ställer till det, mygg under varma perioder och dessutom då svårigheter att hålla hygien då allt avfal och allt gödsel flyter omkring.

Om markerna översvämamts så måste man tolka det som att andra faktorer styrt bosättningen dit.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Uppsalaslätten
« Svar #24 skrivet: februari 18, 2013, 08:19 »
Nu är ju Bangladesh inte det enda exemplet på bosättningar på marker som med jämna mellanrum översvämmas. Sådana bosättingsmönster har tvärt om varit ganska vanliga. Fördelarna med översvämningarna är ju ofta att de berikar jordbruksmarkerna med näringsrikt sediment. Dessa fördelar har väl ofta varit större än nackdelarna av att då och då få bosättningar översvämmade. Ofta har man ju kunnat anpassa bosättningsmönster och man har också haft alternativa lägen att välja på. Så att odla och bo i områden som ibland översvämmas har varit ganska vanligt ute i världen.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Uppsalaslätten
« Svar #25 skrivet: februari 18, 2013, 08:37 »
Nu är ju Bangladesh inte det enda exemplet på bosättningar på marker som med jämna mellanrum översvämmas. Sådana bosättingsmönster har tvärt om varit ganska vanliga. Fördelarna med översvämningarna är ju ofta att de berikar jordbruksmarkerna med näringsrikt sediment. Dessa fördelar har väl ofta varit större än nackdelarna av att då och då få bosättningar översvämmade. Ofta har man ju kunnat anpassa bosättningsmönster och man har också haft alternativa lägen att välja på. Så att odla och bo i områden som ibland översvämmas har varit ganska vanligt ute i världen.

Ja men visst är det så, men då det finns torrare, lediga lägen i omedbar anslutning så lär det i 99 fall av tio vara där man bygger.  Ingen vill ha hela bohaget flytande och brunnen full med koskit om det inte är nödvändigt och ingen vill ha huset fyllt med sjödimma i november.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Uppsalaslätten
« Svar #26 skrivet: februari 18, 2013, 08:58 »

Ja men visst är det så, men då det finns torrare, lediga lägen i omedbar anslutning så lär det i 99 fall av tio vara där man bygger.  Ingen vill ha hela bohaget flytande och brunnen full med koskit om det inte är nödvändigt och ingen vill ha huset fyllt med sjödimma i november.

Det beror väl något på läget. Ibland har man alternativa boplatser för de tiden då det är översvämning. Det hela beror ju på topografin i området och den vinst man gör genom att bo och odla på platser som då och då svämmas över (vilket gäller flera av de stora floddalarna i världen).
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Uppsalaslätten
« Svar #27 skrivet: februari 18, 2013, 09:10 »
Nu tror jag inte att Andreas har menat att bosättningarna har översvämmats regelbundet. Att delar av åsystemen svämmar över är inget märkvärdigt i mälardalen idag och sannolikt inte förr heller. Dessutom skulle jag tro att mälarens tendens till ökat vattenstånd under våren sannolikt var mindre då med tanke på att den var en havsvik med större utflöde än nu. Översvämningarna här var likt dem på kontinenten men utan de enorma utifrån våra relativt små flöden men desto fler. Åsystemen likt mälaren själv är kantade av översvämningsområden, våtängar, myrar osv som knappast beboddes medan lermarker, boplatser, åkrar likt i dag ibland delvis kan bli översvämmade vid onormala flöden. Summa, inte som Bangladesh utan mer som europa idag.
Erik

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Uppsalaslätten
« Svar #28 skrivet: februari 18, 2013, 10:03 »
Dessutom fungerar väl våtängar, myrar och andra typer av våtmarker som utjämnande faktorer som tar hand om en hel del av överskottsvattnet. Översvämningsrisken ökar väl oftatst när man dikar ut sådana marker så som man gjorde i slutet av 1800-talet och under 1900-talet.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Uppsalaslätten
« Svar #29 skrivet: februari 18, 2013, 10:10 »
Ja visst, det är ju där någonstans man måste hamna. Tillfälliga översvämningar som inte är årligt eller oftare återkommande tror jag inte påverkar val av boålats särskilt mycket. Det ses nog som "olyckor" och är inget man direkt tar hänsyn till.

Eftersom boplatserna ligger där de ligger så är ju den enkalste slutsatsen då att marken inte regelbundet översvämmades.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Uppsalaslätten
« Svar #30 skrivet: februari 18, 2013, 10:34 »
Sannolikt
Erik

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Uppsalaslätten
« Svar #31 skrivet: februari 18, 2013, 10:37 »
Angående bördighet är Upplands lerslätter mkt näringsrika i sig, dock tungarbetade vilket torde kunna peka på ökad avkastning i takt med redskapens utveckling. Ett annat är de rika betesmarkerna, slåttern som givit rika skördar. Inte att förglömma sillen som bör ha trivts i dåvarande salt-mälaren.
Erik