Författare Ämne: Uppsalaslätten  (läst 10067 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Uppsalaslätten
« skrivet: februari 13, 2013, 23:16 »
Ett nytt Uppsala ämne, men lugn, helt utan inblanding av svear och snorre och skolor!
 
Jag har under en tid funderat på om inte Uppsalaslätten under mycket lång tid varit mycket blöt.  Det baseras bara på några noteringar om koncentrationer av bebyggelse på höjderna, och att man till och med bygger terasser i stort format. Min tanke är att Uppsalaslätten även efter det att den blev land regelbundet har översvämmats, vilket gjort att man flyttat upp på höjderna. En annan effekt borde ju vara att den blir mycket bördig!

Är jag ute och cyklar ?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppsalaslätten
« Svar #1 skrivet: februari 13, 2013, 23:36 »
Stränderna mot åarna har varit ganska blöta in i modern tid, men troligtvis inte själva slätten. När man grävde för E4-an påträffade man stora boplatser från bronsålder och äldre järnålder, tex i Lövstaholm och Bredåker. Vissa av dessa låg på samma plats i upp mot 1000 år innan de övergavs och ersattes av boplatslägen uppe på impedimenten mellan 300 och 600 e.Kr.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Uppsalaslätten
« Svar #2 skrivet: februari 13, 2013, 23:57 »
Ja visst, höjderna bör ju ha varit torra läng. Jag menar givetvis inte helsa slätten som så, utan alla låglänta områden. Både Lövstaholm och Bredåker ligger väl åtminstone en kurva upp från Fyrisån?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppsalaslätten
« Svar #3 skrivet: februari 14, 2013, 00:07 »
De mer låglänta områdena kan förstås ha varit blötare än slätten i stort. Det är nog även sannolikt att åarna hade en tendens att svämma över sina breddar med jämna mellanrum. Även i modern tid blir det ibland översvämning runt Fyrisåns nedre flöde under vårfloden.

Bredåker och Lövstalöt ligger mellan 20 och 30 m över havet. 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Uppsalaslätten
« Svar #4 skrivet: februari 14, 2013, 00:12 »
Visar arkeologin överhuvud taget något som kan vara "sökande av höjd"?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppsalaslätten
« Svar #5 skrivet: februari 14, 2013, 00:30 »
Hur menar du?

Förr trodde forskarna att bebyggelsen alltid hade legat på impedimenten, och att de äldsta faserna helt enkelt förstörts av senare bebyggelse. När man började hitta stora boplatser ute i åkermarken från bronsålder och äldre järnålder var det alltså lite av en revolution för boplatsarkeologin i Mälardalen. Med tanke på hur länge dessa boplatser låg på samma plats, och hur de alla i stort sett övergivs (och troligtvis flyttar upp på impedimenten) under samma 200-300 årsperiod, så är det nog någonting annat än "sökandet av höjd" som vi har att göra med. Det ser snarast ut som någon sorts ideologisk förändring som sker i samhället. Varför och hur den såg ut vet vi inte, men det finns olika teorier.   

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Uppsalaslätten
« Svar #6 skrivet: februari 14, 2013, 09:22 »
Intressant! Uppland har dessutom oerhört många fornborgar (från förmodligen samma skede?).

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Uppsalaslätten
« Svar #7 skrivet: februari 14, 2013, 09:30 »
Jag menar om man t.ex. kan se någon nivå under vilken man inte hittar äldre boplatser alls
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Uppsalaslätten
« Svar #8 skrivet: februari 14, 2013, 16:46 »
http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:516821/FULLTEXT02

Bra länk som direkt handlar om Uppland samt med bra kartor över landhöjningen.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Uppsalaslätten
« Svar #9 skrivet: februari 14, 2013, 17:55 »
Ett utmärkt arbete men tyvärr är stora delar av Uppland inte med. Den största inverkan på jordbruksmarken har vi ju söder om Uppsalabygden vilket inte syns. SGU:s kartgenerator stämmer hyfsat väl om man vill få en generell bild.

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Uppsalaslätten
« Svar #10 skrivet: februari 14, 2013, 18:55 »
Kan vi inte blanda in svearna bara lite?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Uppsalaslätten
« Svar #11 skrivet: februari 14, 2013, 19:12 »
Vattennivå kartor lver GU området.

http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:539976/FULLTEXT01

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppsalaslätten
« Svar #12 skrivet: februari 14, 2013, 23:50 »
Jag menar om man t.ex. kan se någon nivå under vilken man inte hittar äldre boplatser alls

Nej, vad jag förstår så hittar man boplatser som legat i stort sett precis vid vattnet, kanske till och med så nära att de måste blivit översvämmade vid höga vattenstånd. Även gravfälten kan ligga mycket nära strandlinjen.

Intressant! Uppland har dessutom oerhört många fornborgar (från förmodligen samma skede?).

Ungefär samma skede.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Uppsalaslätten
« Svar #13 skrivet: februari 15, 2013, 08:27 »
Nej, vad jag förstår så hittar man boplatser som legat i stort sett precis vid vattnet, kanske till och med så nära att de måste blivit översvämmade vid höga vattenstånd. Även gravfälten kan ligga mycket nära strandlinjen.


Man skulle kunna tolka det som "platsbrist" kanske?  Eller är det ett medvetet val? Översvämningar, fukt och mygg kan knappast ha varit idealt...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppsalaslätten
« Svar #14 skrivet: februari 15, 2013, 19:06 »
Det är just därför man förr helt enkelt antog att man alltid hade bott på moränhöjderna. Varför skulle man vilja bo på tunga lerslätter som dessutom i vissa fall kan ha varit ganska blöta under vissa tider på året? Men som sagt, det visade sig att det var där man valde att bo.

Varför är ju förstås jättesvårt att säga. I vissa områden så kan det kanske bero på viss platsbrist, tex på Uppsalaslätten. Men det kan inte gälla för hela Mälardalan (måste även förtydliga att mönstret inte gäller till 100%. I områden utan lerslätter bodde man förstås på moränmark). Kanske var det ideologiskt (tex så kan moränhöjderna varit förbehållna rituell verksamhet som gravar och kultbyggnader), eller så fanns det praktiska anledningar. Kanske ville man bo nära boskapen, vilka var en mycket viktig del av ekonomin, och som säkert hölls på strandängarna en stor del av tiden. 

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Uppsalaslätten
« Svar #15 skrivet: februari 15, 2013, 19:17 »
Kan det vi ser vara en form av sommar- och vinterboende? En sorts "fäbods nomadism" där man bodde på hjöderna under vinter och vår - och efter vårdloden sökte sig ned till det bördiga slättlander?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppsalaslätten
« Svar #16 skrivet: februari 15, 2013, 19:47 »
Problemet är att vi inte hittar särskilt mycket bebyggelse från bronsålder och äldre järnålder på höjderna, medan åkermarken är fullpackad av bebyggelse. Dessutom handlar det generellt sett om stora boplatser med stora, välbyggda hus (vilka förstås kan ha haft ett visst mått av säsongsanvändning, men det handlar inte om någon nomadism i den traditionella betydelsen).

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Uppsalaslätten
« Svar #17 skrivet: februari 15, 2013, 21:03 »
"Vårflodsnomadism" var min tanke - men den håller inte om det är stora välbyggda hus eftersom oavsett storleken skulle de översvämmas av en vårflod om sådan fanns regelbundet. Då kvarstår dateringen i jämförelse med känd landhöjning i området. Någon av dessa sidfror bör ju då vara fel?

Hur ser sedimentmaterialet ut på ennnlrmal plats för denna bebyggelse? Kan du hönvisa till någonnrapport?

Trevlig helg!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppsalaslätten
« Svar #18 skrivet: februari 15, 2013, 21:26 »
Jag kan inte svara på din fråga om sedementmaterialet på rak arm. Du skulle tex kunna kolla upp E4-grävningarna, tex de redan nämnda grävningarna i Lövstaholm och Bredåker. Tyvärr så är just rapporterna från E4-grävningarna inte alltid så lättillgängliga, då vissa är slutsålda, och många inte ligger ute på nätet.

Men botanisera lite bland tex Upplandsmuseets rapportarkiv, vilket finns tillgängligt här. Där finns ett antal rapporter från undersökningar av boplatser från bronsålder och yngre järnålder i åkermark.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Uppsalaslätten
« Svar #19 skrivet: februari 15, 2013, 21:41 »
Tack AndreasE, helgen är räddad.... ???

Thomas
Historia är färskvara.