Författare Ämne: Nya arkeologer behövs!  (läst 5314 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Nya arkeologer behövs!
« skrivet: februari 11, 2013, 14:31 »
Professorn Per H Ramqvist uppmanar ungdomar att läsa arkeologi. Framtidsmöjligheterna är inte så dåliga som många påstår.

Citera
Det är således rätt gott om arkeologjobb. I och med kommande stora pensionsavgångar och en fortsatt utbyggnad av samhället, här och i Europa, ser det egentligen ovanligt bra ut för unga arkeologer. Men, visst, liksom med det mesta: det krävs mobilitet och hårt arbete.

Slutsatsen blir således till de unga: satsa på detta underbara yrke
- Du behövs!


Nya arkeologer behövs!
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Nya arkeologer behövs!
« Svar #1 skrivet: februari 11, 2013, 18:17 »
Kul att läsa! Om allt går enligt planerna så tar jag kandidatexamen till Sommaren, så känns bra att det inte är helt hopplöst  :D

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya arkeologer behövs!
« Svar #2 skrivet: februari 12, 2013, 00:39 »
Arkeologijobb är ju väldigt konjunkturkänsligt, och det har ju som vi alla vet varit kärvt de senaste åren. Inte så mycket i Sverige, men absolut ute i Europa. Även här hemma har vi haft några tuffa år, tex stod det nästan helt stilla 2011, efter en ganska bra säsong 2010. Det som varit lite speciellt med denna konjunkturnedgång i Europa har varit att man gått in hårt för åtstramningar, så det har varit få stora infrastrukturprojekt som krävt arkeologiska insatser. Förhoppningsvis kommer detta bli bättre om ekonomin återhämtar sig, men jag skulle gissa på att det kommer dröja ett tag till.

Utloggad niban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 201
  • Geometri i arkeologi har min interesse
SV: Nya arkeologer behövs!
« Svar #3 skrivet: februari 12, 2013, 10:47 »
Hvis arkæologerne så også kunne noget matematik og geometri, så ville de opdage mange spændende ting, som er skjult for det blotte øje. Her er et stort uudforsket felt. Se bl.a. min tråd om "Geometrisk Arkeologi".

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Nya arkeologer behövs!
« Svar #4 skrivet: februari 12, 2013, 12:56 »
Kunde vara kul om man tog hand om de som redan är utbildade och inte får jobb först.....
Hell thir regin donaraz!