Författare Ämne: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?  (läst 11889 gånger)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #20 skrivet: februari 12, 2013, 08:16 »
Detektorsajter är för att hjälpas åt med identifiering, inget annat. Tagga ner nu :)

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #21 skrivet: februari 12, 2013, 08:35 »
Detektorsajter är för att hjälpas åt med identifiering, inget annat. Tagga ner nu :)

Har du någon länk till någon bra sida?

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #22 skrivet: februari 12, 2013, 09:58 »
Www.detectingpeople.dk

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #23 skrivet: februari 12, 2013, 10:06 »
Www.detectingpeople.dk

Vi gör så här istället: Vem som helst på detta forumet får fritt använda mina tre foton och fråga på vilka forum som helst i hela världen!

Fråga var ni vill, jag har inte tid att lägga på detta nu den närmsta tiden.

Det är upp till er nu. :) Återkom bara hit om ni får reda på nånting.

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #24 skrivet: februari 12, 2013, 16:19 »
Jag har funderat hela dagen på hur jag skall göra och bestämt mig för att först av allt kontakta tidigare ägare till fastigheten och höra med dom, innan dess var det endast ett par, de som byggde kåken men de finns inte kvar i livet längre.

Sedan kontaktar jag ngn myndighetsperson och kommer vilja ha tillstånd för metalldetektor så att jag kan kontrollera vägen (inne på tomten) samt p-platserna (som består till stor del av schaktmassor, är grovt uppskattat ca: 90 kvm). Detta är för att jag inte skall köra sönder saker som eventuellt "flyter" upp till ytan.

Frågan är nu hur ofta man behöver dra av vägen med metalldetektor för att söka efter föremål? Frågan låter konstig men stenar på åkrar respektive vägar har en förmåga att komma till ytan med jämna mellanrum. Kanske det då är likadant med fornfynd?

Alternativet blir annars att någon med tillstånd får komma hit och söka av med jämna mellanrum, det tredje alternativet bör undvikas och det är att jag nekas tillstånd, ingen kommer hit och söker av så jag kör (omedvetet?) sönder sakerna huruvida de nu existerar eller ej.

Det här kommer att bli problematiskt! Men det måste gå att lösa på ngt bra sätt.
Men nu kommer inget att hända på kanske två veckor för de tidigare ägarna är svåra få tag på.


Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #25 skrivet: februari 12, 2013, 17:57 »
Tycker du skall söka jan Ottander..

Utloggad EinarM

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #26 skrivet: februari 13, 2013, 12:39 »
Jeg tviler på at "amatører" får tilstånd til å søke med metalldetektor, Bluemoon. En arkeolog i fast stilling har lettere for å få et slikt tilstånd.

Jeg har metalldetektor og vet de er lette å bruke. Noe av problemet er søkedybde, at føremål kan ligge så dypt at detektoren ikke gir utslag.

Jeg fant en gullring med innskriften "Din Helga 10.06.86" på den lokale stranden her i fjor. Da burde jeg vel ha vært glad? Nei, jeg var ergerlig for at det ikke var en silvermynt fra middelalderen i stedet!  >:(

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #27 skrivet: februari 13, 2013, 16:54 »
Jeg tviler på at "amatører" får tilstånd til å søke med metalldetektor, Bluemoon. En arkeolog i fast stilling har lettere for å få et slikt tilstånd.

Jeg har metalldetektor og vet de er lette å bruke. Noe av problemet er søkedybde, at føremål kan ligge så dypt at detektoren ikke gir utslag.

Jeg fant en gullring med innskriften "Din Helga 10.06.86" på den lokale stranden her i fjor. Da burde jeg vel ha vært glad? Nei, jeg var ergerlig for at det ikke var en silvermynt fra middelalderen i stedet!  >:(

Det här är väldigt speciellt, här kan jag köra med bil över föremål som teoretiskt kan ligga bara ngn millimeter under gruset, sedan när huset skall dräneras om blir det grävning + att jag har problem med att vattnet inte räcker till så ny brunn behöver borras och då får det grävas en del. Jag får erkänna att detta ger mig huvudvärk. Det är möjligt att tidigare ägare hittat ringen i skogen och sen tappat den där så det är inte alls säkert att det finns något på tomten.
Jag fattar det att jag måste anmäla det här ändå så jag kommer att göra det kanske imorgon redan, om jag inte har allför ont i huvudet.

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #28 skrivet: februari 14, 2013, 12:35 »
Till alla vikingaentusiaster och övriga intresserade kan jag nu rapportera att fallet och föremålet är inrapporterat resp. inlämnat, till berörd myndighet i Göteborg.
Jag hoppas personligen att det visar sig vara en "kalle anka-grej" typ ngt inköpt på ngn souvenirbutik i Grekland eller ngt, det skulle bespara mig en massa problem.
Från och med nu är det "munkavle" på från min sida. Eller som smålänningarna brukar säga: Jag tyar inte mer.....

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #29 skrivet: februari 17, 2013, 16:07 »
En fråga till bara, jag själv är seglare och som sådan vill jag gärna förknippa föremålet med nötningarna på vad ett segel kan ge. Om det nu skulle vara en öljett på ett norskt vikingasegel kan i så fall Norge kräva ut det som sin egendom? Det är bara en nyfiken fundering.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #30 skrivet: februari 17, 2013, 16:24 »
Nej, det går inte.

För det första så är det förstås jättesvårt att veta exakt varifrån ett föremål kommer eller blivit tillverkat. För det andra så är det arkeologiska materialet full av föremål som tillverkats utanför det land det hittats i. Praxis är att fynden tillhör det land som de hittas i. 

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #31 skrivet: februari 17, 2013, 16:46 »
Nej, det går inte.

För det första så är det förstås jättesvårt att veta exakt varifrån ett föremål kommer eller blivit tillverkat. För det andra så är det arkeologiska materialet full av föremål som tillverkats utanför det land det hittats i. Praxis är att fynden tillhör det land som de hittas i.

Ja, okey. Tack!

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #32 skrivet: februari 20, 2013, 11:30 »
Har hört mig för lite i närområdet men ingen tycks ha hittat ngt eller ens hört talas om något fynd så det kanske ändå är en mojäng tillverkad senaste århundradet, som blivit tappad där.
Man blir ju en aning exalterad när man finner ngt av sådant här slag så det kanske är jag som  "dragit på för hög växel".

Hursomhelst kan man beakta situationen jag beskrivit och ha det i åtanke om man diskuterar lagen om metalldetektorer. Det är en lag som jag personligt anser kan ifrågasättas och som man behöver titta över.

Mvh