Författare Ämne: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?  (läst 11895 gånger)

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« skrivet: februari 09, 2013, 07:01 »
Det är ett runt föremål med inslitna räfflor efter någonting liknande kraftiga typ fiskelinor, jag har fått intrycket av att den är handgjord eftersom den är asymmetrisk. Jag fann den för några år sedan och kan inte sluta fundera på vad det kan vara för någonting. För mig känns det nu som att det varit någon slags öljett av något slag, kanske till något vikingasegel? Eller är jag helt ute och drömmer nu? Jag måste påpeka att jag inte alls är kunnig inom historiska föremål utan jag är bara en vanlig Svensson som funnit något knepigt.

Lite foton:

 

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #1 skrivet: februari 09, 2013, 07:05 »
Jag är ingen "datahacker" mer foton:


Utloggad EinarM

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #2 skrivet: februari 09, 2013, 14:37 »
For meg ser ringen ut som et spinnehjul for håndspinning av ullstoffer. Ringen ligner på spinnehjulet fra L`anse-aux-Meadows som bekreftet norrøn bosetting i vikingetidens Vinland/Amerika. Er ringen av sten, metall eller ben?

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #3 skrivet: februari 09, 2013, 14:55 »
For meg ser ringen ut som et spinnehjul for håndspinning av ullstoffer. Ringen ligner på spinnehjulet fra L`anse-aux-Meadows som bekreftet norrøn bosetting i vikingetidens Vinland/Amerika. Er ringen av sten, metall eller ben?

Tror den är av brons, när jag fann den så var den väldigt mörk i färgen, men jag min "idiot" putsade upp den för att ja, jag vetef-n vad jag tänkte med? Det är nu i efterhand som jag förstått att mitt fynd kan vara värdefullt för framtida efterforskningar.

Utloggad EinarM

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #4 skrivet: februari 09, 2013, 21:17 »
Du kan kanskje sjekke ut denne siden: http://intermedia.dedicated.adaptavist.com/display/arkeologi/Spinnehjul

Er ringen et spinnehjul, kan den være vanskelig å datere. Spinnehjul har visstnok vært gitt i bryllupsgave opp gjennom årene, men også lagt ved i graver.

Hvis du husker hvor du fant ringen, kunne du se etter om du finner flere artefakter der. Løsfunn er ellers omtrent umulige å datere med mindre man kan etablere en typologisk serie. Typologiske serier av spinnehjul har jeg dessverre ikke hørt om. Kanskje andre vet om slike serier?

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #5 skrivet: februari 09, 2013, 23:23 »
Jag hittade "ringen" i fyllnadsmassorna efter vad som grävts upp efter att man byggt ett hus där i trakterna invid Kungälv. Jo jag kommer att kolla mer där.

(Det spökar i alla fall inte i det huset)

 :)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #6 skrivet: februari 10, 2013, 00:37 »
Har du sett eller läst sagan om ringen... :)

Samerna hade mässingsringar, de var heliga och de skyddade mot diverse oknytt. Om troll kommer mot dig, se på dem genom ringen och de försvinner... Jag testade med Kronofogden, det funkade inte alls..

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad EinarM

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #7 skrivet: februari 10, 2013, 22:13 »
Kungelv er jo forntida Konghelle, fra den tiden da Bohuslen var norsk. Du skal se du har funnet en "norsk" artefakt, Bluemoon.  ;)

Samiske messingringer er jo spennende, men kanskje litt lite relevante for jernalderens Bohuslen?

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #8 skrivet: februari 11, 2013, 07:22 »
Kungelv er jo forntida Konghelle, fra den tiden da Bohuslen var norsk. Du skal se du har funnet en "norsk" artefakt, Bluemoon.  ;)

Samiske messingringer er jo spennende, men kanskje litt lite relevante for jernalderens Bohuslen?

Jo, det sägs att det ligger mycket grejer nergrävt/gömt i Kungälvstrakterna, hittar jag något mer så skall jag ta hand om det med aktsamhet. Jag kommer se till att artefakten kommer till ngt museum någon gång i framtiden.
 :)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #9 skrivet: februari 11, 2013, 08:28 »
Kontakta någon av arkeologerna som forskar kring Kungahälla. Det finns nog folk på detta forum som känner nån verksam där. Tänk att du kanske hittat en grej som Älvagrimmarna haft i din ägo!

Utloggad Ulsunti

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #10 skrivet: februari 11, 2013, 08:49 »
Hej!

Spännade! Nu vill jag inte börja med att vara tråkig och trötta ner stämningen här men enligt fornminneslagen:

"Om du träffar på ett fornfynd eller en fornlämning ska du anmäla detta till länsstyrelsen eller till ditt länsmuseum."
"Kulturminneslagen säger att man är skyldig att lämna ifrån sig: Fynd helt eller delvis gjorda av ädelmetall, koppar, brons eller annan legering med koppar" - RAÄ
"Fornfynd är också föremål som påträffas under andra omständigheter och som kan antas vara minst etthundra år gammalt... ...Upphittaren måste erbjuda staten att få lösa in fyndet mot betalning om det helt eller delvis består av guld, silver, koppar, brons eller är legerat med koppar."
"Om man hittar ett fornfynd av den typ, som ska tillfalla eller erbjudas staten, ska fyndet snarast anmälas till Riksantikvarieämbetet, Länsstyrelsen, länsmuseet eller polismyndighet. Utebliven anmälan är straffbar."
 - Länsstyrelsen.

läs mer här:
http://www.shmm.se/Documents/hitta_fynd.pdf

Fornminneslagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880950.htm

Du kanske redan har kontaktat någon av ovanstående myndigheter? oavsett så kan det vara viktigt att fyndplatsen plottas och föremålet (om det nu skulle ha ett arkeologiskt källvärde) registreras och beskrivs osv, om inte annat så för framtida arkeologisk forskning i Kungälvstrakterna.

Ha en bra dag!

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #11 skrivet: februari 11, 2013, 15:48 »
Nej, jag har inte kontaktat någon.
Jag berättar från början:
Det har byggts ett hus för relativt länge sedan, det har grävts ut för att bygga med källare. Fyllnadsmassorna har använts för att göra en plan yta för bilparkeringsplats samt uteplats efter vad jag kan se. Nu, decennier senare låg föremålet i gruset på parkeringsplatsen helt öppet, som jag fann när jag letade efter en skruv som jag tappade när jag mekade med bilen. Jag kan inte se något annat alternativ än att föremålet grävts upp och följt med schaktmassorna till där jag hittade det.
Jag misstänker att det ligger saker nere i marken på den här tomten fast varför jag misstänker det behåller jag för mig själv, men det finns belägg för mina misstankar.
Kåken i sig är ganska sleten så den skulle man kunna riva om man nu vill gräva ut där. Det bästa för arkeologins skull vore kanske att ge nuvarande ägare en annan kåk och lösa in den här fastigheten.

Vem kan jag snacka med om ni ger mig ett namn och nummer till någon vettig person?

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #12 skrivet: februari 11, 2013, 17:18 »
Ring till arkeologen på Göteborgs universitet. Tror att den som leder grävningarna i Kungahälla heter Jan Ling.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #13 skrivet: februari 11, 2013, 17:21 »
 Eller jan Ottander på länsstyrelsen i Gbg .

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #14 skrivet: februari 11, 2013, 17:41 »
Vill du ha snabbt svar bör du lägga ut en bild på en dansk metalldetektorsajt. Googla runt så hittar du någon, kanske med lite hjälp från någon dansk på forumet. Ladda upp bild så får  du snart svar.

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #15 skrivet: februari 12, 2013, 01:40 »
Vill du ha snabbt svar bör du lägga ut en bild på en dansk metalldetektorsajt. Googla runt så hittar du någon, kanske med lite hjälp från någon dansk på forumet. Ladda upp bild så får  du snart svar.
Nej, jag vill inte ha eller behöver  ngt snabbt svar och helt ärligt: Nej jag har aldrig använt metalldetektor.

 

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #16 skrivet: februari 12, 2013, 02:30 »
Vill du ha snabbt svar bör du lägga ut en bild på en dansk metalldetektorsajt. Googla runt så hittar du någon, kanske med lite hjälp från någon dansk på forumet. Ladda upp bild så får  du snart svar.

Ju mer jag läser ditt inlägg desto mer arg blir jag. Rent hypotetiskt sett: Om jag tagit hit skattletare med metalldetektorer så hade de lurat mig och tagit upp skatten emedans jag sovit eller typ vart borta eller något. Jag är ingen korkskalle!

H-ete heller, här sätter f-n ingen sin fot utan markägarens tillständ!

 >:(

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #17 skrivet: februari 12, 2013, 02:50 »
Jag tror att han menade att hobbydetektorister i Danmark har mycket erfarenhet av lösfynd, och kanske har sett någonting liknande, och att det därför kanske skulle gå snabbare att få en identifiering av en sådan än om du frågade någon upptagen professor eller muséitjänsteman. Jag tror inte att han försökte antyda att du skulle ha tagit dit en dansk metalldetektorist, eller använt metalldetektor över huvud taget. 

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #18 skrivet: februari 12, 2013, 03:36 »
Jag tror att han menade att hobbydetektorister i Danmark har mycket erfarenhet av lösfynd, och kanske har sett någonting liknande, och att det därför kanske skulle gå snabbare att få en identifiering av en sådan än om du frågade någon upptagen professor eller muséitjänsteman. Jag tror inte att han försökte antyda att du skulle ha tagit dit en dansk metalldetektorist, eller använt metalldetektor över huvud taget.

Ja, okay.

Utloggad Bluemoon

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Har jag hittat ett fornfynd och i så fall vad?
« Svar #19 skrivet: februari 12, 2013, 03:57 »
Har googlat på spinnehjul och spindle whorl och sett liknande saker men inget direkt identiskt. Jag själv är totalt okunnig inom historia men misstänker att det har nånting med sömnad att göra, som tidigare skribenter antytt.

Hurdant är kunskapen om teknologin angående vikingasegel? Finns någon dokumentation överhuvudtaget?