Författare Ämne: Uppåkra 2013  (läst 45476 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppåkra 2013
« Svar #40 skrivet: juni 13, 2013, 22:14 »
Jag har ingen speciell insyn i hur förfarandet har varit vid detekteringarna i Uppåkra, men vad jag förstår så är det standard att göra en första utgallrande på en gång, vid själva uppplockandet av föremålen. Uppenbarligen yngre föremål kasseras på en gång.

Behandlingen av äldre järnföremål varierar nog. I tex Uppsala plockas allt järn in, men jag skulle tro att mycket lite av det kommer konserveras. Det mesta kommer nog registreras (identifieras, vägas, fotograferas) för att sedan kastas. Endast mer kompletta föremål av extra intressant typ kommer konserveras.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Uppåkra 2013
« Svar #41 skrivet: juni 13, 2013, 22:35 »
De som är bäst på detta kan och undviker (om de får) allt järn. Det finns oftast oerhört mycket, det säger ofta lite och är dyrt att konservera. Kapsyler, patroner och annan metall som inte är järn är svåra att särskilja. Allt sådant tas upp och slängs. Att ta upp järn innebär att effektiviteten sänks radikalt. Järnet är oftast ömtåligt och svårtolkat. Avsökningshastigheten går antagligen ner med mer än 75%.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Uppåkra 2013
« Svar #42 skrivet: juni 15, 2013, 19:57 »
Tack Marty och Andreas. Låter märkligt att man skulle låta järnföremål ligga kvar om man vill ha koll på ploglagren efter varje års plöjningar. I övrigt är jag med på er resonemang.

Järn som hittats och konserverats i Uppåkra är de dörringar till kulthuset som hittats.

http://www.uppakra.se/backup/kulthuset.htm

Thomas I

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Uppåkra 2013
« Svar #43 skrivet: juni 15, 2013, 21:14 »
Detta var ju intressanta fynd angående om människooffer förekom eller inte under vikingatiden.
Citera
I anslutning till vapen-deponeringarna framkom också ansamlingar av djurben. Även ben från människa ingår vilket tyder på att det är lämningar efter mycket speciella offerhandlingar.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Uppåkra 2013
« Svar #44 skrivet: juni 15, 2013, 21:40 »
 Anganatyr:

Citera
Detta var ju intressanta fynd angående om människooffer förekom eller inte under vikingatiden

Jag läser bara om Uppåkra och frågar experter. På basis av detta är vapen-deponeringarna, där människoben ingår, från Vendeltiden, enligt mina källor.

Thomas I

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Uppåkra 2013
« Svar #45 skrivet: juni 16, 2013, 11:07 »
Anganatyr:

Jag läser bara om Uppåkra och frågar experter. På basis av detta är vapen-deponeringarna, där människoben ingår, från Vendeltiden, enligt mina källor.

Thomas I
Jag tycker bara att det är väldigt intressant eftersom det stämmer överens med en av de "tapeter" som hittades i Osebergsgarven i Norge. Där är en bild där flera människor är hängda i ett träd. Vilket Också stämmer med de skriftliga källorna om människooffer. Detta har ju ifrågasatts av en del som kristen propaganda mot hedningarna.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Uppåkra 2013
« Svar #46 skrivet: juni 16, 2013, 11:36 »
Anganatyr:

Citera
Jag tycker bara att det är väldigt intressant eftersom det stämmer överens med en av de "tapeter" som hittades i Osebergsgarven i Norge. Där är en bild där flera människor är hängda i ett träd. Vilket Också stämmer med de skriftliga källorna om människooffer. Detta har ju ifrågasatts av en del som kristen propaganda mot hedningarna.

Jag har inte hittat någon information om att detta skall ha pågått under vikingatid i Uppåkra.  Ben från människa har hittats i de vapendeponier man funnit från vendeltid. Nästa gång jag träffar på en expert skall jag fråga.

Finns en ny intressant rapport om en grupp av gårdar(8st) som grävts ut ca 500 m från centralplatsen:

http://www.uvblogg.se/wordpress/category/uppakra-jarnaldersgardar/

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Uppåkra 2013
« Svar #47 skrivet: juni 23, 2013, 16:07 »
Andreas undrade över terrasser eller platåer i Uppåkra, vilket bättre besvaras här än i tråden "Vilka var svearna under Vikingatiden"

Citera
Läs igenom vad jag skriver och tänk till en gång till. Har du hört talas om husplatåer? Husplatåer är en fornlämningskategori som definieras (lite fort och förenklat) som flacka platåer uppbyggda av sten, jord och lera ovanpå vilka man sedan byggt mer representativa byggnader. Platåerna brukar vara ungefär lika långa som byggnaden som stått på dem, någon eller några meter bredare, och i genomsnitt kanske en 20-30 cm hög. Det är helt enkelt ett sätt man grundlade större byggnader på. Denna metod går att finna lite här och där, men är vanlig i Mälardalen från romersk järnålder fram till slutet av vikingatid.

Uppåkra har haft tre platåer. Dels en vid nuvarande kyrkan och bronsåldershögen, Storehög. Ytterligare en skall ha funnits väster om denna och den sista söder om. Det är de områden som har djupast kulturlager, kring 3 m.

Platån vid kyrkan och högen var den högsta.

Källa: Uppåkrastudierna 8: Landskapsarkeologi och tidig medeltid, sidan 34.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppåkra 2013
« Svar #48 skrivet: juni 23, 2013, 19:59 »
Nu står det ju inte att det har funnits husplatåer i Uppåkra, utan att kulturlageruppbyggnaden med tiden höjt vissa områden över den omgivande marken. De tre "platåerna" är alltså inte husplatåer av den typ jag pratar om, utan förhöjda bebyggelselägen, där många generationer av intensiv aktivitet har höjt marken över mindre intensivt utnyttjade områden inom boplatsområdet.

Däremot så är det intressant att de tjocka kulturlagren delvis består av "beredningslager" där man efter att en generation hus rivits berett marken inför ny bebyggelse genom att lägga ut ett nytt lager jord på vilket man sedan byggt den nya bebyggelsen. Det visar på en mycket medveten hantering av bebyggelsen i de centrala delarna.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Uppåkra 2013
« Svar #49 skrivet: juni 23, 2013, 20:31 »
Andreas: Kul att du har Uppåkrapublikationerna tillgängliga.

Citera
Nu står det ju inte att det har funnits husplatåer i Uppåkra, utan att kulturlageruppbyggnaden med tiden höjt vissa områden över den omgivande marken. De tre "platåerna" är alltså inte husplatåer av den typ jag pratar om, utan förhöjda bebyggelselägen, där många generationer av intensiv aktivitet har höjt marken över mindre intensivt utnyttjade områden inom boplatsområdet.

Du läser selektivt.

"I Uppåkra har konstruktionen av kulturlager invid gravhögarna och kyrkan kommit att konstituera en platå i förhållande till den övriga bebyggelsen på boplatsen, vilket kan tolkas som ett medvetet manipulerande av topografin" (sidan 34 i samma artikel som jag refererade till tidigare)

Jag läser orden konstruktion och platå i mitt citat. Inget konstigt eftersom centralplatser under järnåldern har haft betydande omkonstruktioner av landskapet.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppåkra 2013
« Svar #50 skrivet: juni 23, 2013, 22:02 »
Återigen, det är inte den typ av husplatå som jag pratar om. Som jag själv precis skrev så har man uppenbarligen haft en medveten strategi när man manipulerat topologin inför byggnationer. Det är dock inte alls samma sak som de husplatåer jag pratar om.

Man kan läsa lite mer om husgrundterasser och husplatåer här. Som du ser så förekommer de under lite olika perioder, men den typ jag pratar om är framför allt de som nämns i stycke som pratar om bl.a. Signhildsberg och Helgö. Alltså sten- och jordbyggda husplatåer som är byggda för att höja upp specifika byggnader över den omgivande bebyggelsen. Mer information om hallbyggnaderna på husplatåer i Mälardalen finns tex i John Ljungkvists avhandling En hiar atti rikR. Dessa finns dock inte bara i Mälardalen. Tex utgör Skiringssal i Norge ett bra exempel.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Uppåkra 2013
« Svar #51 skrivet: juni 23, 2013, 22:10 »
Vad försöker du säga Andreas?

Citera
Återigen, det är inte den typ av husplatå som jag pratar om. Som jag själv precis skrev så har man uppenbarligen haft en medveten strategi när man manipulerat topologin inför byggnationer. Det är dock inte alls samma sak som de husplatåer jag pratar om.

Citera
Som jag själv precis skrev så har man uppenbarligen haft en medveten strategi när man manipulerat topologin inför byggnationer

Återigen! Har du hittat en hierarki för platåer? Jag fattar inte dina hårklyverier!

Vad är den medvetna strategin?

Citera
Som du ser så förekommer de under lite olika perioder, men den typ jag pratar om är framför allt de som nämns i stycke som pratar om bl.a. Signhildsberg och Helgö. Alltså sten- och jordbyggda husplatåer som är byggda för att höja upp specifika byggnader över den omgivande bebyggelsen

Vad jag förstår är det samma strategi i Uppåkra men det har kanske använts jord enbart. Eller jord med lite sand.

Landskapet har ändrats runt Gudme liksom  hos de flesta betydande centralplatser i Skandinavien. Inget nytt.

Jag är inte tankeläsare utan får följa vad du skriver här.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppåkra 2013
« Svar #52 skrivet: juni 23, 2013, 22:58 »
Jag förstår faktiskt inte vad problemet är. Är det så svårt att förstå skillnaden mellan en specifik fornlämningskategori (husplatå/husterass) och mer generell omformning av topografin i samband med bebyggelse? Bara för att ordet "platå" är relativt ospecifikt så betyder det inte att allt som kan kallas för "platå" är samma sak.

Det som beskrivs i Uppåkralitteraturen låter inte som en husplatå. Utifrån beskrivningen så handlar det om ett stegvis uppbyggande av några tätare bebyggelseområden, vilket förstärkts genom att man mellan byggnadsfaser anlagt ett utfyllnadslager i vilket man anlagt nästa generation byggnader. Det övre området har med tiden skapat en "platå" i landskapet, "vilket kan tolkas som ett medvetet manipulerande av topografin".

Alltså:

  • "Platåerna" i Uppåkra är inte byggda för specifika byggnader, utan har bildats successivt och täcker bebyggelseområden.
  • Den medvetna aspekten (intentionen att skapa platåer) förefaller otydlig jämfört med husplatåer.

Husplatåer har ingenting med förändringar i landskapet att göra. Sådana har som du säger skett på de flesta centralplatser, liksom mindre boplatser. Husplatåer är en mycket mer specifik typ av huslämning.

Husplatåer är inte bättre än någon annan sorts boplatslämning. En hallbyggnad på en husplatå är inte bättre än en hallbyggnad som inte ligger på en husplatå, framför allt inte om hallbyggnaden utan husplatå ligger i ett område där det inte verkar ha funnits någon stark husplatåtradition.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Uppåkra 2013
« Svar #53 skrivet: september 12, 2013, 20:49 »
Michaela Helmbrecht, i Fornvännen,  daterar Völlundfiguren som hittades i Uppåkra för ett par år sedan.

http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/handle/raa/5477/2012_171.pdf?sequence=1

Andreas:

Citera
Platåerna" i Uppåkra är inte byggda för specifika byggnader, utan har bildats successivt och täcker bebyggelseområden.

Titta i Tidskriften Ale 2012 Nr 4. Där står mer om eventuella husplatåer för Vifothuset.

I nästa vecka börjar årets grävningar i Uppåkra.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppåkra 2013
« Svar #54 skrivet: september 12, 2013, 20:55 »
Tyvärr är det ingen tidskrift som jag har tillgång till just nu, men om jag tar mig förbi ett bättre bibliotek så ska jag försöka kolla upp det.

Det jag skrivit ovan om husplatåer och Uppåkra bygger på tidigare Uppåkra-publikationer. Dessa tar inte upp Vifothuset, vad jag förstår.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Uppåkra 2013
« Svar #55 skrivet: september 14, 2013, 10:11 »
Information om årets utgrävningar i Uppåkra som inriktas på ett nytt område med en eventuell väg eller avgränsning för platsen:

http://www.uppakra.se/gravdagbok/snart-borjar-arets-utgravning/

Inget nytt men ny information för mig är  två deponier i Gullåkra mosse, två spjutspetsar och en halsring av brons från  200 e.Kr alltså under de tre första seklen av Uppåkra.

http://www.uppakra.se/gravdagbok/2010-09-30-vikten-av-dokumentation-och-gullakra-mosse/

Dessa fynd finns inte i utställningen Barbaricum på Historiska museet i Lund utan man får gå upp en våning till den fasta forntidsutställningen om man vill se dom.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Uppåkra 2013
« Svar #56 skrivet: september 20, 2013, 11:53 »
Lite mer information om årets grävningar från Skånska Dagbladet, som brukar vara på hugget när det gäller Uppåkra:

http://www.skanskan.se/article/20130920/STAFFANSTORP/130919195/1088/-/arkeologistudenter-graver-fram-historia-

Det handlar om att fastställa om det funnits någon form av pallisad runt Uppåkra. Försvarsmässigt gissar jag att det inte har behövts eftersom platsen var väl skyddad från angrepp av tidigare våtmarker samt Höjeå och Segeå.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Uppåkra 2013
« Svar #57 skrivet: september 23, 2013, 21:07 »
Jag fortsätter med diskussionen från tråden Lund Historia om Uppåkras 40 ha här istället.

Efter en fråga till sakkunniga fick jag veta att Uppåkras varit 40 ha stort och större när platsen nådde maximum, kanske mot slutet av järnåldern. Hur platsens storlek ändrats genom seklerna vet man för lite om och kräver mer arkeologiska undersökningar.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Uppåkra 2013
« Svar #58 skrivet: september 24, 2013, 20:54 »
Hur platsens storlek ändrats genom seklerna vet man för lite om och kräver mer arkeologiska undersökningar.

Ungefär den bild jag fått genom publikationerna.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Uppåkra 2013
« Svar #59 skrivet: oktober 02, 2013, 18:30 »
På fredag slutar årets grävningar i Uppåkra och det pågår ett arbete med en omfattande stenpackning som verkar hänga ihop.

http://www.uppakra.se/gravdagbok/slutet-ar-nara/

http://www.uppakra.se/gravdagbok/nya-och-utvidgade-schakt/

Det är i samma område där det fanns en indikation på en pallisad efter förra årets geofysiska undersökningar men det kan också handla om en väg.

Thomas I