Författare Ämne: Bör vi klona neanderthalare?  (läst 7023 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Bör vi klona neanderthalare?
« skrivet: november 07, 2011, 16:25 »
Intressant fråga ställd i populärtidskriften Archaeology. Frågan väcker ju onekligen en del spörsmål angående etik och liknande. Sedan är det också ju en fråga ifall det överhuvudtaget är tekniskt möjligt.

Vad tycker ni, bör vi klona en neandertalare ifall vi får möjlighet?

http://www.archaeology.org/1003/etc/neanderthals.html
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Bör vi klona neanderthalare?
« Svar #1 skrivet: november 07, 2011, 23:07 »
Det har även förekommit samma funderingar kring mammutar och liknande och jag tycker att det kan vänta.   

Däremot tycker jag att man kan försöka klona gar-fågeln. 
Det naturliga habitatet finns kvar och den skulle ha stora möjligheter att överleva och den passar in i vår natur på ett naturligt sätt.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Bör vi klona neanderthalare?
« Svar #2 skrivet: november 08, 2011, 13:35 »
Gärna mamutar men inte neandertal. Skulle neandertal i så fall leva som då, eller som vi gör nu med tillgång till snabbmat och internet?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Bör vi klona neanderthalare?
« Svar #3 skrivet: november 08, 2011, 17:43 »
Är man inte på gång att klona det där rovdjuret i Australien (minns inte vad det heter) som ser ut som en tigrerad stor hund? Det sista levande exemplaret finns ju till och med på film så det DNBA som finns bör ju vara färskt…

Skall vi klona Neandertalare? Nej - vi har nog med talare som det är… ;)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Bör vi klona neanderthalare?
« Svar #4 skrivet: november 08, 2011, 21:23 »
Har för mej att den heter Tasmansk tiger.

  Dock anser jag fortfarande att Gar-fågeln borde ligga först.  Även för den finns det både skinn och fjädrar och annat material bevarat och dessutom finns det nu levande nära släktingar som man kan placera ägg hos.  dessutom är ju fågelägg relativt  (hm)    enkla att hantera,  eller ???

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Bör vi klona neanderthalare?
« Svar #5 skrivet: november 09, 2011, 06:15 »
Vad skulle vara nyttan i att klona neandertalare? Att studera dem? Vad kan vi i sådant fall lära oss om dem som vi inte redan kan studera genom vad de lämnat efter?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Bör vi klona neanderthalare?
« Svar #6 skrivet: november 09, 2011, 08:15 »
Vad skulle vara nyttan i att klona neandertalare? Att studera dem? Vad kan vi i sådant fall lära oss om dem som vi inte redan kan studera genom vad de lämnat efter?

Förmodligen skulle vi kunna lära oss en hel del: hur de fungerar fysiologiskt (skillnader/likheter med oss) och även mentalt. Däremot finns det ju starka etiska hinder.

finns förresten en intressant sceince fictionroman som heter Den lille fule pojken om hur man lyckas förflytta ett neandertalbarn in i nutiden och hur man sedan studerar det. Dock uppstår etiska och känslomässiga komplikationer.

http://www.bok.nu/Isaac_Asimov_och_Robert_Silverberg/Den_lille_fule_pojken
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Bör vi klona neanderthalare?
« Svar #7 skrivet: november 09, 2011, 11:31 »
Kanske inte relevant, men jag tittade på svt:dokumentären igår om Yanomamistammen och de kontroverser som präglat forskningen om dessa.
Jag antar att man kan säga att det handlar om olika perspektiv på varför människor krigar (bland annat), men den visade framförallt hur svårt det är för forskare att tolka data.


Så, jag tror inte att vi skulle vinna särskilt mycket på att klona, vi skulle nog enbart återigen se hur svårt det är att studera människor(?)



"Stammens hemligheter" är namnet på dokumentären.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Bör vi klona neanderthalare?
« Svar #8 skrivet: november 09, 2011, 12:01 »
Såg också dokumentären och lade också märke till de udda och aparta beteendena hos några av antropologerna (ev pedofili, åsidosättande av grundläggande smittskyddsåtgärder, "experiment", interna stridigheter m m). Man undra hur Yanomami stått ut med dessa figurer så länge.

Man kan nog få ut en del av att studera människor, men det förutsätter väl att man som iakttagare är någorlunda vid sunda vätskor och att man använder sin analytiska förmåga på ett vettigt sätt. Under sådana förutsättningar skulle nog också studiet av återupplivade neandertalare kunna ge god information, även om dessa inte skulle uppvisa det beteende de skulle uppvisat om de levt i sin usprungliga miljö och i sitt ursprungliga sociala sammanhang. Däremot skulle man nog få reda på en hel del om medfödda, rent medicinska/fysiologiska skillnader eller likheter mellan dem och oss.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Bör vi klona neanderthalare?
« Svar #9 skrivet: november 09, 2011, 12:47 »
Vem skulle ställa upp som surrogatmamma och vems är barnet när det föds? Jag tycker att det låter helt oetiskt, i synnerhet som det redan föds så många oönskade barn i världen. Skulle det däremot komma en ny istid inom överskådlig framtid kanske man kunde ha nytta av vissa gener. I princip är jag dock helt emot att leka gud på det sättet.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Bör vi klona neanderthalare?
« Svar #10 skrivet: november 09, 2011, 14:30 »
Håller nog med. Fast, man kan ju anse det rätt ironiskt - att gud gett oss möjligheten att leka just gud...

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Bör vi klona neanderthalare?
« Svar #11 skrivet: november 09, 2011, 20:49 »
Förmodligen skulle vi kunna lära oss en hel del: hur de fungerar fysiologiskt (skillnader/likheter med oss) och även mentalt. Däremot finns det ju starka etiska hinder.

Fysiologin finns nog inte jättemycket mer att hämta, måhända huruvida de kan springa längre sträckor (eftersom det diskuteras). Hur de fungerar mentalt tror jag inte skulle ge oss mycket, eftersom de faktiskt börjar om från "noll" och vi kan inte undvika inblandning/påverkan från oss själva då de behöver föräldrafigurer under uppväxten, något vi omöjligen kan göra utan inverkan. Jag tror inte det vetenskapliga överväger varesig den ekonomiska kostnaden eller de etiska kontroverserna men om någon gör det kommer jag inte protestera utan med nöje följa det.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Bör vi klona neanderthalare?
« Svar #12 skrivet: november 10, 2011, 08:11 »
Fysiologin finns nog inte jättemycket mer att hämta, måhända huruvida de kan springa längre sträckor (eftersom det diskuteras). Hur de fungerar mentalt tror jag inte skulle ge oss mycket, eftersom de faktiskt börjar om från "noll" och vi kan inte undvika inblandning/påverkan från oss själva då de behöver föräldrafigurer under uppväxten, något vi omöjligen kan göra utan inverkan. Jag tror inte det vetenskapliga överväger varesig den ekonomiska kostnaden eller de etiska kontroverserna men om någon gör det kommer jag inte protestera utan med nöje följa det.

Eventuella fysiologiska skillnader som diskuterats är ju t ex robusthet (benstomme), hur muskulösa de i förhållande till sapiens (med samma mängd träning/rörelse) och funktionaliteten gällande talorgan. Även när det gäller den mentala biten har ju IQ och även förmågan att formulera tal diskuterats.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Bör vi klona neanderthalare?
« Svar #13 skrivet: november 15, 2011, 19:18 »
Att klona en annan människo(art) vore mycket olyckligt. Xenofobi har vi nog av, vad göra med dem? Skall vi klona en (olyckligt labboffer) eller två, hona hane, namnen är givna Adam och Eva. Mycket olycklig experiment. Djurarter som redan döttut i när tid, varför inte. Tidigare andra om det går, mammut etc.
Erik

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Bör vi klona neanderthalare?
« Svar #14 skrivet: februari 07, 2013, 13:56 »
Nu kanske  man kommit närmare kloning av neandertalaren.

Citera
Surrogate Mother Wanted for Neanderthal Baby

This may go down as one of the oddest job postings in history: A respected Harvard professor of genetics has proposed finding an "extremely adventurous female human" to serve as surrogate mother for a cloned Neanderthal baby.

Besides saying that the cloning of a live Neanderthal baby would be possible in our lifetime, Dr. George Church told Der Spiegel magazine that using stem cells to create a Neanderthal could have significant benefits to society. "The first thing you have to do is to sequence the Neanderthal genome, and that has actually been done," Church said.

Surrogate Mother Wanted
Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Bör vi klona neanderthalare?
« Svar #15 skrivet: februari 09, 2013, 20:43 »
Närmare, men inte nära. Det uppskattas ta 10-30 år innan det är möjligt i praktiken:

http://johnhawks.net/weblog/topics/biotech/ethics/church-cloning-neandertals-2013.html