Yngwe:
I ynglingatal finns epitetet "götarnas furste" samt "göten" på sveakungar.
”Götarnas furste” låter som en kenning. Jag har inte Ynglingatal, bara Ynglingasagan. Vilket är sammanhanget, vilken kung rör det sig om?
I Saxo används också "götiska kämpar" som kenning för svear. I Snorres kungasagor rider Inge med sina svear till qvaldinsö för att jaga bort norrmän. Året efter återkommer de för att hämnas på "västgötarna" för att de jagat bort dem.
Kållandsö. Norrmännens granne och traditionella fiende i sydöst är västgötarna
Sigvat skald företar en resa till skara i "svitjod". Finns det ett skara i Uppland?
Isländskans namn för Sverige är Svitjod.
Bartholomeo anglicus och claudius clavus (dansk) skriver att suecia är det Forna gothia.
Skulle vara intressant att se sammanhanget i vilket det skrivs. Från strikt danskt perspektiv så är den närmaste grannen i nordost, Sverige, det forna Västergötland…
Kartografen Clavus är detaljerad avseende Danmark, inkl Skåne, men ganska grovt missvisande norrut. Bartolomeo Anglicus vet jag ingenting om
Magnus Eriksson kallar sitt rike (skara stift) för suedia.
Kungen? I hans rike så är Uppsala ärkestiftet och främst bland stiften.
Adam av Bremen kallar också samma område för suedia.
Samma område, avser det ”rike” eller ”Skara stift”?
Dalortos karta från 1330 kallar samma område för Suecia och anger dessutom skara som residens.
Samma område, avser det ”rike” eller ”Skara stift”? Skara var och är säte för Skara stift
De medeltida kungarna väljer sin gravplats i samma område.
Låter som Väster- och Östergötland. Det är i så fall korrekt
Rimbegla Götarna är den svenska stam som regerar i Sverige enligt Adam
Rimbegla, ”den buckliga uträkningen”. Vet inte mycket om den, eller dess innehåll, men den skrevs på 1100-talet och då var väl Adam död?
Beowulf-svearna slåss över ett stort vatten mot geatas. Dock inte längre bort än en dagsritt.
Beowulf är en saga, inte i den isländska bemärkelsen, utan en fantasisaga med odjur. Det hindrar inte att den utspelas på verkliga platser, men man vet inte ens om det var götar eller jutar som slogs med de andra.
I Saxo är det en veckas färd landvägen mellan hjorthall och sveakungens hov.
Vet inte var Hjorthall ligger. Intressant nog har även Adam en sjudagarsresa. ”Västergötland gränsar till danernas provins Skåne. Därifrån skall man på sju dagar kunna nå götarnas stora samhälle Skara.”
I flera källor benämns uppsvear, vilka är då nedsvear.
Inte säkert att de finns. Liksom Berner Oberlands, eller norska Oplands, motsatser.
Saxos tal om bråk mellan gothen och svensken rör bråk som i andra källor handlar om Östergötland och Västergötland; Sverkrar och Erikar.
Har ingen aning om vad som egentligen hände, men med tanke på vårt lands medeltidshistoria i övrigt, kanske de bägge kungaätterna hade stöd från olika landsändar?
Jag säger inte att allt detta är fel eller ska negligeras, jag bara kommer tillbaka till den eviga slutsatsen att det är inte mycket som duger som bevis.