1. Eriksgatan är ju inget unikt svenskt, och så ser vi väl faktiskt att den ändrar sig med tiden. Så varför skulle den långt senare Eriksgatan i UL vara likadan som den i VGL?
Nästan unikt?
Jag hade aldrig hört om något motsvarande i andra länder, men efter en del googlande fann jag "Königsumritt" (kungarundritt) som merovingerna och lite senare några östfrankiska härskare ägnade sig åt. Annars inget napp på vare sig engelska, tyska, italienska, spanska, danska eller finska. Känner du till några andra utländska exempel på motsvarande, så vore jag genuint intresserad att få höra vilka det var.
Jag tror inte att du har några belägg för att den svenska Eriksgatan har ändrat sig. Men rätta mig gärna om jag har fel.
Den kompletta Eriksgatan nedtecknades först 1296 (UL). Samma skrivning kom tillbaka i de landskapslagar som skrevs åren efter
Magnus Erikssons Landslag (1350) beskriver samma sträckning. Exakt
Kristoffers Landslag (1442) beskriver samma sträckning. Exakt.
Därefter kommer ingen ny lag. Lagstiftningen blir obsolet 1544 då Gustav Vasa inför ärftlig monarki.
Så, om den svenska Eriksgatan "ändrar sig med tiden" så infinner sig frågorna: "När skedde det?" och "Vilken var ändringen?". Men det vet inte du. Eller hur?
Återstår då ÄVG. Den är inte exakt likadan som de övriga, av det enkla skälet att den är en landskapslag som beskriver endast Västgötarnas del av Eriksgatan, inte hela. Men beskrivningen av Västgötadelen matchar exakt övriga, senare nedteckningar.
Med bakgrunden av detta, är det i o f s inte omöjligt att Eriksgatan modell 1220 såg annorlunda ut i de delar som inte berör Västergötland. Med ingen källa pekar på att så var fallet.
Den som med detta underlag ändå beslutar sig för att skapa en alternativ Eriksgata, tar på sig ett berg av bevisbörda, eftersom det är en konstruktion
helt utan belägg
2. I en mängd källor framkommer att det nog är så att Götalandskapen räknas till svearnas områden, så varför skulle de inte räknas som svealandskap?
Fråga inte mig. Fråga t ex Kung Krisoffer. Så här står det i hans landslag:
Swerikis Rike ær af hedne værld saman komith, af swea och gotha landh; swea kalladis nordan skogh, och gotha sunnan scogh. Twenne æra gotha j suerige, östgota oc wæsgothaDet lär betyda (är inte så bra på gammelsvenska) av "svearnas och götarnas land". Götarnas och svearnas land är olika områden. Därför vore det ju väldigt konstigt om man skulle kalla götarnas land för svealandskap. Däremot ingår götalandskapen i Svea
Rike. I Magnus Erikssons lag nittio år tidigare konstaterar man samma sak, Sverige utgörs av svearnas och götarnas länder.
En parallell. Skotska grevskap är per defintion inte engelska. Däremot utgör de en del av Storbrittannien
Med hållbara svar på dessa frågor ska jag gärna svara på dina frågor, annars väntar jag med tills du omformulerat dem.
Är mina svar hållbara nog? Jag ser i så fram mot dina svar på
mina frågor