Skoglar, detta har stötts och blötts i många trådar. Sveaskolans historietolkning bygger på att det finns ett folk som heter Svear och som lever i Mälardalen. De styrdes av en Uppsalakung som var kung över alla landskap som han tagit med våld någonstans på 500 talet.
Med denna grundsyn tolkar man ÄVG: Svear äga Kung taga och vräka. Då blir det helt logiskt att Svearna tillsatte Kung i VG. Förutsättningen för den tolkningen är synen på Svear som ett eget folk och att dessa Svear med våld tagit sig överhöghet över alla andra landskap.
Min historieuppfattning är tvärtom. Vad Svear är eller var, eller om de ens fanns vet jag inte. Jag misstänker att det som tolkats som Svear egentligen betyder Senskar vilket pekar på en homogen befolkning. Jag fror att vi levde i fred med varandra, löste tvister på ting, ägde gods i varandras landskap och var ingifta med varandra - och att detta var vår styrka - och resultatet av detta medförde att vi överlevde som nation.
Jag anser att sveriges befolkning var homogen. Vi hade samma språk, samma kultur, samma religion, vi begravde våra döda på samma sätt med mycket små lokala variationer. Vi var troligen ca 99 % lika. Bara ca 1 % skiljde oss åt lokalt.
Ser man oss som skilda folk söker man skillnader för att bevisa sin uppfattning. Likheterna är dock så överväldigande stora att jag ser skillnaderna som meningslösa att ta fram som argument.
Du ser alltså ett tidigare rike än vad jag gör. Jag ser en lokal Eriksgata i Sunnanskog före riksbildningen. Upplandslagen Stadfästes 1296, efter riksenandet enligt min uppfattning. Makten och Kungavalen fanns då i Mälardalen och landet styrdes av en enda Kung sedan ca 1260. Hela landet hade förändrats, gränser dragits upp, landskap hade skapats och lagar skrivits. Det var ett helt nytt land.
Eriksgatan efter riksenadet 1260 är en helt ny Eriksgata. På samma sätt som äVG lagens Eriksgata gick genom dåvarande Sunnanskogsrike gick den nya Eriksgatan genom dåvarande hela landet.
Jag vet inte om Eriksgatan som ÄVG beskriver även utfördes i andra landskap,kombinationer av landskap eller i Nordanskog. Vi har inga källor om detta eftersom Eriksgatan i VG är den första Eriksgata som nämns i vår historia.
Eriksgatan i UL är alltså 70 år yngre. Då kan jag ju, om jag så skulle önska, tolka detta som att sunnanskogstraditionen med Eriksgata har överförts till en Eriksgata som nu omfattar ett enat rike. Det är en logisk tolkning baserad på ålder....

Alla tolkningar är bara tolkningar. Vi har så få källor om denna tid att vem som helst kan tolka fram vad som helst - och hitta någon form av stöd i någon källa eller saga. just detta med "Kung taga och vräka" har diskuterats i ett antal sekler och det kommer att förbli så även under lång tid framåt skulle jag tro.
Thomas