En spekulation kannju vara att Södermän i Uppland betydde att Landet var bebott av folk från söder, alltså från Sunnanskog? I och med att de då ansågs som "främmande" i området värderades +de lägre i lagarna i området?
= 21 marker
Jag tror ju att Södermanland, eller delar av Södermanland, tillhörde Sunnanskog. Om så var fallet kan ju både namnet Södermanland, och den lägre mansboten, vara indikationer på att så var fallet.
Thomas
Har sökt och funnit detta om södermän, i Äldre Västgötalagen, om mandråp.
En dråpare blir fredlös, men
om den dräptes anhöriga accepterar böter, ska dråparen betala 9+12=21 marker.
Att dräpa "utlänningar" blir billigare, i fallande skala...
Citat
"
Dräper någon en svensk eller en småländsk, en man från konungariket men inte västgöte", böte därför åtta örtugar och tretton marker" (=13,33 marker)
"
Dräper någon en dansk eller en norsk, böte nio marker."
"
Blir söderman dräpt eller engelsman, då skall man böta därför fyra marker till den, som väcker åtal, och två marker till konungen".
Texten från Svenska Landskapslagar 1946, av Åke Holmbäck och Elias Wessén.
Vi kan se att ett antal svenska landskap saknas, men det innebär inte att man kan dräpa dem utan att få betala. Det finns två tolkningar.
a. I begreppet västgötar skall man lägga invånare även i andra götalandskap som Östergötland, Närke och möjligen Värmland. Det skulle då spegla ett sammanhållet rike Sunnanskogs, exklusive Småland.
b. "Västgötar" ska tolkas som boende i just det landet. Alla andra i kungariket är "utlänningar" och blir därför billigare. Att texten nämner svensk (mälarlandskaping, jag får ju inte använda s-ordet) eller smålänning tjänar endast som exempel.
Holmbäck och Wessén stödjer b.
Det är uppenbart för mig att "söderman" i detta sammanhang avser någon från kontinenten (tyskar och andra), inte sörmlänning.
Sedan för att krångla till saken. Jag orkar inte återge all text, men böterna är uppdelade på dråpsbot, ättebot, kungabot och något mer.
Holmbäck/Wessén menar att texten är lite ofullständig, men att kostnaden för dråpet av en dansk eller norsk i slutänden ska vara densamma för en i kungariket som inte är västgöte. Det finns enligt dem tre nivåer:
Västgötar är viktigast och dyrast
Skandinaver i övrigt (danskar, norrmän och alla svenskar som inte är västgötar) kostar lite mindre
Engelsmän och folk från kontinenten går till lågpris.
För misshandel och andra brott finns lite variationer på detta tema, men mandråp är en bra illustration av hur de tänkte.
Ingenting i texten som jag kan se hjälper oss i frågan om huruvida Södermanland tillhör Sunnanskog eller Nordanskog.