Författare Ämne: Västgötaskolan  (läst 3213 gånger)

Utloggad KennethS

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Västgötaskolan
« skrivet: januari 28, 2013, 17:01 »
Finns det någon här..
Som trots allt, jag menar allt som kommit fram från och om rudbecks falsarium och lögner till alla dessa arkeologiska fynd som funnits i Västergötland TROTS att ingen forskning eller utgrävning värt namnet bedrivits..
tror att Sveriges vagga stod i Västra Aros? Finns det någon anledning till att söka i mälardalen ? Eller gör man det fortfarande på grund av akademisk hävd och mammons övergripande styre?

Eller är mälardalen med sina vikingafärder faktiskt en port till embryot av Svitjod eller Swēoðēod i Beowulfsagan

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Västgötaskolan
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2013, 18:06 »

Eller är mälardalen med sina vikingafärder faktiskt en port till embryot av Svitjod eller Swēoðēod i Beowulfsagan

Det beror på om man vill använda källorna - eller inte.  ::)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Västgötaskolan
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2013, 18:15 »
Nja, det hänger i så fall på två meningar i Snorres kungasaga.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Västgötaskolan
« Svar #3 skrivet: januari 28, 2013, 22:23 »
Om man nu ska söka efter vagga i bestämd form singularis, vilket jag personligen är högst tveksam till. Jag tror helt enklet inte på en plats förmåga att över lång tid upprätthålla en ledande position.
 
Jag tror personligen också att Uppsalaensarna varit på tok för begränsade i sina perspektiv för att kunna närma sig historien på ett korrekt sätt.   Men det ska inte begränsa våra persoektiv, och personligen tycker jag att den klassiska västgötaskolan inte är ett enda dugg bättre. I princip så byter de bara koordinater på tokigheterna! När det sen har gått prestige i det hela blir det bara än värre.
 
Min önskan är en öppen debatt som sysslar mindre med tolkningar och mer med fakta och jämförande studier, en debatt befriad från min är större än din, och i en sådan har Mälardalen givet en mycket viktig plats, och är utan tvekan en av de regioner som haft störst inflytande.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"