Författare Ämne: Sveaskolan, finnes eller fanns den?  (läst 225100 gånger)

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #240 skrivet: februari 14, 2013, 14:46 »
Bååt och Bonde har samma vapen och den äldsta avbildningen vill jag minnas är i Västergötland. Så gamla ätter har ju spridits över hela riket och deras egentliga ursprung vet nog ingen. Västergötland och Småland verkar dessutom ha varit ganska tajt sammanlänkade. Jag har någon gammal skrift om de gamla ätterna hemma så vi kan kanske återkomma till det.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #241 skrivet: februari 14, 2013, 16:39 »
Dom tre äldsta ätterna som det räknas idag är:

Bielke som räknas vara från Södermanland,
Natt och Dag som räknas vara frär ÖG,
Bonde, som räknas vara från gränstrakterna mellan VG och Småland. (De ägde gods i båda landskapen).

Dessa ätter kan räkna sig bakåt till sent 1200 tal.

På WP kan man söka på: uradel, Frälse, äldsta adel, mm samt även söka en del på respektive landskap/adel. Det ger diverse listor.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #242 skrivet: februari 14, 2013, 18:01 »
Bielke har ju i princip lika gamla anor i Småland. Tar man med kungaätterna Sverker, Erik, så har du fler. Sparre och Tre rosor är ungefär lika gamla.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #243 skrivet: februari 14, 2013, 18:02 »
.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #244 skrivet: februari 14, 2013, 18:51 »
Andreas. Tack för att du är med i diskussionerna och jag sätter ingen Svea-skola etikett på dig. Du kommer bli ännu bättre när du får mer erfarenhet av arkeologi utanför Mälardalen och kan sätta Mälardalen i perspektiv till andra järnåldersplatser.

Thomas I

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #245 skrivet: februari 14, 2013, 19:19 »
AndreasE, du frågade om källan jag hade till de 90 % av medel som jag angav till Mälardalen, de har sjunkit rill 70% nu...sorry, men här finns statistiken.

http://avlskarl.se/2/files/2_2.pdf

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #246 skrivet: februari 14, 2013, 19:57 »
Carl Thomas: Från uppsatsen som du länkade till kom ett nytt namn fram:

Citera
Radionämnden
inkallade professorn i historia vid Stockholms universitet, Herman Schöck som expert att
utreda. Hans yttrande blev ett enda långt inlägg till försvar av den etablerade historiesynen.
(Att enda platsen för ett riksbildande är Mälardalen). Redaktionen för TV- serien ombads
kommentera och framhöll det smått orimliga i att en forskare som helt klart inte är neutral, fått
bli enmansutredare.

Intressant!

Thomas I

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #247 skrivet: februari 14, 2013, 20:44 »
AndreasE, du frågade om källan jag hade till de 90 % av medel som jag angav till Mälardalen, de har sjunkit rill 70% nu...sorry, men här finns statistiken.

http://avlskarl.se/2/files/2_2.pdf

Thomas


Inom parentes sagt är det lite oklart för vilka år statistiken ska gälla:

Citera
Källa: Resursfördelning för arkeologiska undersökningar 1960-1995,
Från statistik framtaget av museichefen Lili Kaelas, Göteborg
Framlagt i tv-debatten i Göteborg 1982.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #248 skrivet: februari 14, 2013, 20:56 »
Uppsatsen har ingen högre kvalitet men jag vet inte vad man kan förvänta sig i en B-Uppsats skriven för 11 år sedan?

Fördelningen av anslag till utgrävningar är mycket tveksam gjord och jag undrar om det stämmer. Tidslinjen är 6 år.

Däremot ställer uppsatsen en hel del intressanta frågor.

Förfalskningar i Silverbibeln var nytt för mig.

Thomas I

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #249 skrivet: februari 14, 2013, 21:57 »
Rabenius misstänks för att ha utfört denna förfalskning i Silverbibeln, 1600 tal alltså.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #250 skrivet: februari 15, 2013, 00:34 »
En usel uppsats, måste jag tyvärr säga. Men som sagt, B-uppsatser är sällan fantastiska vetenskapliga arbeten.

När det gäller statistiken så är alltså källan vad jag förstår tv-debatten från 1982? Skulle vilja veta vad för sorts arkeologi som ingår. Exploateringsgrävningar? Forskningsprojekt?. Statistiken som presenteras för 1996-2002 har jag inga problem att tro på. 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #251 skrivet: februari 17, 2013, 13:22 »
Även om uppsatsen helt klart har sina brister så kan innehållet i stort, alltså skolbildningen, knappast ifrågasättas.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #252 skrivet: februari 25, 2013, 20:07 »
Om man läser faktarutan;     

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16307859.ab

Är det är ett faktum att -      "Birka på Björkö i Mälaren anses vara det första området i Sverige och Skandinavien med en stadslik bebyggelse. "

Vad var då Uppåkra under samma tid? 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #253 skrivet: februari 25, 2013, 21:43 »
Ett annat kul exempel är runstenar och hur dom tolkas. I Skåne nämns Uppsala på tre runstenar från slutet av 900-talet och då finns det ingen tvekan om att det bara kan handla om GU trots att det krigades mest på de Brittiska öarna från Skånskt perspektiv.

På Rökstenen, som är hundra år äldre,  nämns kungar på Själland och då är tolkningarna lite mer försiktiga:

"Tolkningen av "Själland" på rad 15 är osäker och kan även översättas som "sjölunden" eller "lunden vid Sya", en plats 30 km från Rök"

Försiktighet är bra tycker jag men arkeologin i Mälardalen vill snabbt tolka in fynd utanför Mälardalen i sin egen lokalpatriotiska kontext och där visas det inte alltid samma försiktighet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6kstenen

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #254 skrivet: februari 25, 2013, 22:08 »
Om man läser faktarutan;     

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16307859.ab

Är det är ett faktum att -      "Birka på Björkö i Mälaren anses vara det första området i Sverige och Skandinavien med en stadslik bebyggelse. "

Vad var då Uppåkra under samma tid?

Man motiverar idag den ståndpunkten med en snävare definition av stad, vilket då ställer Uppåkra utanför. Det är alltså bara en fråga om hur man väljer att definiera stad. Självklart vill Birkaforskarna framhäva just Birka, och lika självklart så reagerar Uppåkraforskarna på detta, och kontrar nog med tiden genom att etablera en annan definition av stad.  Det blir alltså självklara fall av skolbildning.

Själv fundrar jag på om Ismantorp var en stad...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #255 skrivet: februari 25, 2013, 22:21 »
Uppåkra som stad eller inte finns här:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5847.0.html

Läs Per Karstens förklaring.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #256 skrivet: februari 25, 2013, 23:54 »
Ett annat kul exempel är runstenar och hur dom tolkas. I Skåne nämns Uppsala på tre runstenar från slutet av 900-talet och då finns det ingen tvekan om att det bara kan handla om GU trots att det krigades mest på de Brittiska öarna från Skånskt perspektiv.

På Rökstenen, som är hundra år äldre,  nämns kungar på Själland och då är tolkningarna lite mer försiktiga:

"Tolkningen av "Själland" på rad 15 är osäker och kan även översättas som "sjölunden" eller "lunden vid Sya", en plats 30 km från Rök"

Försiktighet är bra tycker jag men arkeologin i Mälardalen vill snabbt tolka in fynd utanför Mälardalen i sin egen lokalpatriotiska kontext och där visas det inte alltid samma försiktighet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6kstenen

Thomas I

Eller så handlar det om svårigheten i att göra språklig analys. Rökstenen är betydligt svårare att läsa och tolka både språkligt och innehållsmässigt än de skånska stenarna.

Det finns ingenting som tvingar dig eller någon annan att tro på att det Uppsala som nämns på skånska stenarna är GU. Det är dock den vanligaste tolkningen bland forskarna. 

Sen förstår jag inte vad du menade med att "det krigades mest på de Brittiska öarna från skånskt perspektiv". Det har vi ju faktiskt inga belägg för. Vi känner till räder och strider i England på grund av anglo-saxiska källor. Vi har dock ingenting liknande för situationen inom Skandinavien. Vi vet helt enkelt inte hur mycket man stred med varandra på hemmaplan. Det är ju uppenbarligen betydligt närmare mellan Skåne och Mälardalen än mellan Skåne och England.

Och att ett stort antal källor nämner ett stort slag mellan danska och svenska trupper vid Uppsala vid exakt samma tidpunkt som runstenarna restes är väl bara en slump... 

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #257 skrivet: februari 26, 2013, 00:24 »
Men frågan är;  -  är det någon som håller med om meningen,

"  Birka på Björkö i Mälaren anses vara det första området i Sverige och Skandinavien med en stadslik bebyggelse. " 

Är det en korrekt beskrivning??

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #258 skrivet: februari 26, 2013, 00:39 »
Men frågan är;  -  är det någon som håller med om meningen,

"  Birka på Björkö i Mälaren anses vara det första området i Sverige och Skandinavien med en stadslik bebyggelse. " 

Är det en korrekt beskrivning??

Om man tar bort "Skandinavien" ur meningen så skulle nog många forskare hålla med. Som den står nu, nej.

Uppåkra kommer diskuteras länge. De som gräver i Uppåkra har en klar uppfattning i frågan (de kallar ju till och med platsen för "Skandinaviens första stad", samtidigt som de flesta forskare har problem med att använde det ordet om betydligt mer stadsliknande bebyggelser som Hedeby och Birka). I grund och botten är ju allt en definitionsfråga. 

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #259 skrivet: februari 26, 2013, 01:00 »
På vilket sätt är Birka "betydligt mer stadslika bebyggelser"  ?

Låt oss bortse från Hedeby Ribe och andra platser.
  Det är just definitioner jag är ute efter.