Författare Ämne: Sveaskolan, finnes eller fanns den?  (läst 218324 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #360 skrivet: mars 10, 2013, 22:35 »
Tack!



1. Vår viktigaste källa Snorre har skrivit en hel del om Ynglingarna och han har geografiskt placerat dem i Uppland.
Härvid spelar det ingen roll om han blåljuger eller är trovärdig, om han skriver på eget initiativ eller på någons uppdrag, eller om han vill håna eller ära Ynglingakungarna (de flesta av dem slipper trots allt den skamliga sotdöden).
2. Av totalt svenska stift för 900 år sedan ligger fyra i Mälardalen.
3. Än idag lever vi i Svea rike.




1.Det måste väl ändå vara helt avgörande om det han skriver är sant eller inte om vi ska tolka arkeologin utifrån det han skriver? Om han har fel så är ju också arkeologen helt snett ute. 


2.  Varför stiften ligger så tätt är en mycket intressant fråga, och följdaktligen också frågan varför de är så små. För mig antyder det snarast fragmentering istället för centrering.


3. Läs den långa tråden om vilka svear är så ser du att det inte finns något självklart likhetstecken med mälardalningar, utan att många källor antyder att även götar är svear.


" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #361 skrivet: mars 10, 2013, 22:37 »
Skoglar

Som jag ser det var Sveaskolan det som var norm fram till 60-talet, vilket innebar att man ansåg det bevisat att Svearna erövrade Götarna på 500-talet. Riksbildningen började redan då med utgångspunkt i Uppland och Birka var vår enda ort av betydelse under vikingatiden. I princip all gammal litteratur ger denna bilden. Denna gamla litteratur läses än idag och har faktiskt visst genomslag i vissa moderna verk. Utanför detta forum bland akademiker är det ingen som talar om ett gemensamt rike före år 1000. Om Skötkonung var Göt eller Sveon vet vi inte. Vi vet att Västgötska och Östgötska ätter ledde initiativet kring riksbildningen under ett antal generationer. Före Skötkonung vet vi inget. Vill man spekulera om tiden före år 1000 och riksbildning så får man spekulera i sagomaterialet.

Jo. Har nog varit lite slarvig i hur jag har uttryckt mig.
Jag tror inte att man började få ordning på Sverige förrän tidigast under 1100-talet och antagligen ännu senare. Men jag konstaterar att en del tyder på att i denna process så strålade mer makt från Uppland än från Götalandskapen, trots att dessa tycks ha kristnats tidigare.

Härav Snorres intresse för svear, Svearikets namn och ärkebiskopssätets placering.
Du har rätt i att några Götalandsätter var involverade i processen men vi vet inte alltför mycket om hur, eller varifrån de verkade.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #362 skrivet: mars 10, 2013, 22:55 »

1.Det måste väl ändå vara helt avgörande om det han skriver är sant eller inte om vi ska tolka arkeologin utifrån det han skriver? Om han har fel så är ju också arkeologen helt snett ute. 

Nja. Hade Snorre skrivit om kungar i Skara/Kinnekulle/Vidhem eller i Skänninge/Bjälbo/Vadstena hade jag dragit en annan slutsats än den jag drar nu. Han skrev om svear vilka han placerade i Uppland.


2.  Varför stiften ligger så tätt är en mycket intressant fråga, och följdaktligen också frågan varför de är så små. För mig antyder det snarast fragmentering istället för centrering.

Tja, svårt att säkert veta. Men fyra Mälardalsbiskopar (inklusive Ärkebispen) mot två i VG/ÖG speglar inte med självklarhet att den kyrkliga maktens tyngdpunkt ligger i Götalandskapen.


3. Läs den långa tråden om vilka svear är så ser du att det inte finns något självklart likhetstecken med mälardalningar, utan att många källor antyder att även götar är svear.

Jag har läst den, och ja, den var lång. Men Snorre gör kopplingen svear/Uppland.

Lite off topic
Jag är själv ganska nyfiken på de "Göt"-namn som återfinns öster om Örebrotrakten. Är det religiösa namn, är det namn på götaländska bosättningar i området vilket då är så signifikant att det syns i ortnamnen eller finns det en annan orsak?

Sedan har jag läst någonstans att de gamla germanska stammarna beskrev sig just som stammar och tillhörigheten var stammen, inte territoriet. Men inte om det stämmer, men Svitjod betyder ju något helt annat än Svealand.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #363 skrivet: mars 10, 2013, 23:24 »
Skoglar, ja du får givetvis tro på Snorre om du vill. Jag respekterar det till fullo så länge du inte framför Snorre som något slags bevis.


Den kyrkliga tyngdpunkten i dagens Sverige har väl aldrig legat i vare sig Östergötland eller Västergötland. Innan Uppsala blev ärkestift så låg tyngdpunkten utan tvekan i Skåne.  Eller förlåt, för delar av Sverige i Trondheim.
Men det är väl märkligt att kyrkan som så ofta går hand i hand med kungamakten uppträder så fragmenterat i Mälardalen.


För sveaskolan tolkar man detta som ett tecken på styrka antar jag, medans kritikern ser det som fragmentering som väcker frågor.  Västgötaskolan antar jag har en lösning genom att flytta både Sigtuna och Uppsala stift till just Västergötland :-)
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #364 skrivet: mars 11, 2013, 08:18 »
Skoglar, ja du får givetvis tro på Snorre om du vill. Jag respekterar det till fullo så länge du inte framför Snorre som något slags bevis.

Nja. Som tidigare sagt så handlar det inte huruvida man tror på Snorre eller ej. Jag är rätt säker på att jag skrivit det redan förut. Vad saken gäller är att tro på att han skriver om svearna. Och det antar jag att även du tror på?

Den kyrkliga tyngdpunkten i dagens Sverige har väl aldrig legat i vare sig Östergötland eller Västergötland. Innan Uppsala blev ärkestift så låg tyngdpunkten utan tvekan i Skåne.  Eller förlåt, för delar av Sverige i Trondheim.
Men det är väl märkligt att kyrkan som så ofta går hand i hand med kungamakten uppträder så fragmenterat i Mälardalen.

Antar att det speglar en bygd med flera maktcentra.
Om vi antar en statsbildning om börjar skönjas under 1100-talet mer blir mer fast i konturen först efter 1250 (vilket jag antar inte är det minsta kontroversiellt) så bör väl dessa kraftcentra på något sätt ha samordnats med varandra under denna period. Annars hade det ju inte blivit något land av oss.

För sveaskolan tolkar man detta som ett tecken på styrka antar jag, medans kritikern ser det som fragmentering som väcker frågor.  Västgötaskolan antar jag har en lösning genom att flytta både Sigtuna och Uppsala stift till just Västergötland :-)

 :)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #365 skrivet: mars 11, 2013, 08:35 »
Själv ser jag det som att Götaland och Svealand före år 1000 är lika lite en gemensam enhet som Götaland och Danmark (eller Norge). Efter 1000 påbörjas en process som blir Sverige. Denna var nädvändig för att kunna stå upp mot Danmark. Svealand och Götaland ihop motsvarande mer eller mindre Danmark i militär kraft etc. Var och en var för svag. Initiativet kommer från Götaland som är mest utsatt och tidigast kristet. Från 1200-talet blir mälardalen den region som "leder" integrationen.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #366 skrivet: mars 11, 2013, 08:46 »
Marty:

Det låter i hög grad rimligt.
 
Då tänker jag att som en följd av att Snorre står för en såpass stor del av våra skriftliga källor och genom att han skrivit mest om svearna (eller att hans Götatexter kommit på avvägar) så har senare tiders historiker tenderat att underskatta Götalandskapens roll i riksbildandet.

Konstigare saker än så har väl ägt rum?

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #367 skrivet: mars 11, 2013, 10:10 »
Sen finns det en hel del om Götarna om man är riktigt intresserad (som jag). De norska kungasagorna nämner Götarna ofta som fiender, många strider beskrivs och går ibland att placera in geografiskt. Älvagrimmar som grupp/stam är som jag ser det en del av Götarna och bodde vid Göta Älvs utlopp. Även dessa finns med i många sagor. För att bli lite med sagobetonad så nämns även Alverna/Alvhem som mytologiska centralplatser av "Uppsala typ". Både en Götisk och Alvsk kungaätt skymtar med regelbundenhet fram i sagorna. Denna typ av resonemang är som bekant förbjuden i akademiska kretsar sen Weibull. I den litteratur som gjordes före Weibull var allt fokus på Svearna och Ynglingarna varför mycket lite seriös litteratur kring Götalandskapen finns. För den intresserade finns exempelvis Alfheimar av Erland Hjärne, ur Land och Ledung.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #368 skrivet: mars 11, 2013, 11:38 »
I den litteratur som gjordes före Weibull var allt fokus på Svearna och Ynglingarna varför mycket lite seriös litteratur kring Götalandskapen finns.

Just därför får man gå till dom värkliga proffsen från perioden 1850-1900:

Citera

Det bliver tillige mere end sandsynligt, at Elven Guttalus, hvilken Plinius nævner som den østligste germaniske Hovedelv og hiinsides Weichselen, ligeledes er at søge paa den nordiske Halvø. Thi Weichselen nævnes jo selv som Germanernes Østgrændse, med Undtagelse af at Skirer og Hirrer efter Plinius’s Mening synes at have boet østenfor den tilligemed Sarmater og Veneder.

Dog fremstiller sig her atter Sandsynligheden af, at disse selvsamme Skirer og Hirrer just ere de Folk, i hvis Nabolag Plinius havde hørt, at Guttalus-Elven skulde flyde, og naar man hermed sammenholder, at Rugerne, hvilke, efter hvad vi ovenfor have seet, ifølge Tacitus snarere ere at henføre til de nuværende nordiske, end til de tydske Lande, hos Skribenter fra de næstpaafølgende Aarhundreder som oftest nævnes i Forbindelse med Skirerne, bliver det næsten indlysende, at baade Skirer og Hirrer med samt Elven Guttalus ere at søge paa det skandinaviske Fastland.

Men man kan da ikke undlade at tænke paa Gaut-Elven eller Gøt-Elven (hvilket Navn i den ældste Sprogform maa have lydt omtrent Gaut-albi eller Gaut-albs, Gaut-alvs), der allerede fra de ældste Tider dannede en saare vigtig Grændse-Inddeling i Norden, og Plinius’s Hillevier, Tacitus’s Helveer, Ptolemæos’s Æluæer blive da neppe nogen andre end Indbyggerne nær ved denne Elv, de i fordums Dage hos os saakaldte Elfbúar.

http://no.wikisource.org/wiki/Det_norske_Folks_Historie/1/6

Mer om götar och alfer:
http://no.wikisource.org/wiki/Det_norske_Folks_Historie/1
http://no.wikisource.org/wiki/Det_norske_Folks_Historie
 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #369 skrivet: mars 11, 2013, 13:27 »
Ang Göta Älv. Lokalbefolkningen har alltid kallat floden "<Älva>". Det borde man dra slutsatser av. Det finns ytterligare en flod med samma namn, d v s "Elbe", vilket är detsamma som "Älva".
Ang germanska stammar. Alla diskussioner stupar på att vi uppfattar de germanska befolkningarna, som "nationalstater". Omedvetet. Detta gör att vi inte kan förstå de äldsta texter som finns kvar. Om vi istället för det romerska begreppet "stam" ser dem som klangrupper (eller grupper av klangrupper) enligt Pritsaks modell, så blir texterna begripligare. Vad som uppfattats som folkförflyttningar, kan lika väl innebära att en ny ledare med stöd av sin klan tagit makten inom en grupp av klangrupper. Det är påverkan av romersk lag via kyrkan som fått oss att idag se det som att den som har makten disponerar allt inom ett geografiskt område och samtidigt de människor som bor där. Germanerna (och alla icke kristna) såg det som att makten hade man över människor och därvid indirekt över de geografiska områden som dessa människor kunde dominera. En klan kunde alltså samexistera med konkurrerande klaner inom ett geografiskt område. I vissa områden blev det alltså maktvakum under germansk tid.
Ang Snorre! Jag kan mycket väl tänka mig att Snorre hade i uppdrag att skriva en historia om norska kungasläkten. Alla härskare vid tiden lät göra detta regelbundet för att legitimera sin ätts rätt att härska. Då gällde det att stödja sin "rätt" i gamla legendariska härskare och deras makt. Man lät framställa sig som legendarernas arvtagare. Uppsalakungarna är uppenbart sådana legendariska makthavare och samtidigt, så antyder Snorres nyttjande av dem att de nu är något som är borta. Ingen härskare skulle genom en historieskrivning låta underställa sig befintliga härskare. Nu finns det ju ett antal sagamaterial, som beskriver hur Ynglingarna delas i 2 grenar, varvid den ena utvecklas till Uppsalakungarnas ätter och den andra i ett senare skede blir den krets ur vilken de norska kungarna kommer att rekryteras. Snorre har inte nedtecknat samtligt material.
Götar! Enligt (främst) en del engelska historiker, så presenterar de Götarnas dominansområde, som varandes Området runt Vänern (inkl stora delar av N Vgl), runt Oslofjorden och sammanbundet av "Älva". Då får även begreppet "alfer resp alfheimar" en annan vidd. En anledning är de upprepade anfallen mot danska övärlden. Några av anfallen kan kopplas till rekrytering av krigare inom främst beskrivet område, men även till gränsområdena till detta. Det spelar ingen roll att några av anfallen kan ha skett söderifrån via "återvändare" från romersk tjänst, då de anfallande samtidigt bör haft skäl att var på väg norrut.
Tuna stift i Tuna stad, Helsinglanden (Selånger). Man kan inte tolka anläggandet av kyrkesplatser utanför var och en av de i Helsingländernas federation ingående länderna, som annat än att (Romersk) Katolikerna (och deras gynnare kungen) inte hade tillträde till de kyrkor som fanns inne i bygderna. Karaktären är mission. När träkapellen byggs (endast 1 kyrkesplats är utgrävd, Grundsunda), så har bygderna redan stenkyrkor och först ca 100 år senare byggs träkapellet också om i sten. Omkring 1350 (eller varför inte ca 1364, då Helsingländerna "kristnades" och underställdes ärkestiftet överges kyrkesplatserna. Tuna stad kan faktiskt vara samtida med Skara. Enligt min uppfattning är Helsingländerna, Gutniska Kusterna (det är vad de bilaterala avtalen med tyske kejsaren uttrycker vid tiden. Avtal med svenska kungamakten tyckte sig kejsaren uppenbarligen inte vara i behov av.), resp Värend/Finnveden av smålanden, står utanför kungamakten i det blivande Sverige. Gutarna behövde ställa upp med 7 skepp till kungens ledung, OM de inkallades i rätt tid (de borde disponera ca 100). 1800-talets historiker har övervärderat den blivande kungamaktens maktområde inom det blivande Sverige, vilket sedan ärvts in i vår tid.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #370 skrivet: mars 11, 2013, 20:54 »
Nja. Som tidigare sagt så handlar det inte huruvida man tror på Snorre eller ej. Jag är rätt säker på att jag skrivit det redan förut. Vad saken gäller är att tro på att han skriver om svearna. Och det antar jag att även du tror på?

Antar att det speglar en bygd med flera maktcentra.
Om vi antar en statsbildning om börjar skönjas under 1100-talet mer blir mer fast i konturen först efter 1250 (vilket jag antar inte är det minsta kontroversiellt) så bör väl dessa kraftcentra på något sätt ha samordnats med varandra under denna period. Annars hade det ju inte blivit något land av oss.

 :)
Jag tror också på denna "sena" riksbildning som börjar ta fart under 1100-talet, men först under 1200-talet på allvar tar form. Frågan är då vilka svearna var eftersom de 800-talskällor vi har (Ottar, Wulfstan, Rimbert, Einhart) alla nämner att svearna fanns från Blekinge i söder och upp längs det som idag är Sveriges ostkust upp till Mälaren. Även gotlänningar och ölänningar räknas som svear. Ca 1075 skriver Adam av Bremen om ungefär samma utbredning av svearna. Om det nu inte fanns en riksbildning med en enda sveakung så tidigt, vilka var då svearna och var kom de ifrån? 

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #371 skrivet: mars 11, 2013, 21:08 »

Jag ber om ursäkt Skoglar för att jag råkade skriva ihop citatet från dig med mitt eget inlägg.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #372 skrivet: mars 11, 2013, 21:19 »
Äldre historieskrivare tog fasta på Snorres Svear ochbbyggde upp en historia från dessa Svear och en Uppsalakung. Synsättet formade hela vår tidiga historia - och enligt kin uppfattning formade synen även en hel del översättningar och tolkningar av ords och namns betydelse. Bland annat tror jag att Svear i grunden betyder Det vi idag kallar för Svenskar.

I diverse äldre källor används flera olika variationer på namnet Svear. Adam använder tre olika begrepp om jag minns rätt i whiskydimman just nu. Min tro är alltså att översättningar av dessa ord har formats av sveaskolans grundsyn på detta ord - och vad man ville att det skulle betyda.

Det skulle vara intressant om en moderna språkvetare gjorde en helhetsundersökning på detta med "suehans" mm. Jag tror att man skulle komma fram till en helt annan tolkning idag.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #373 skrivet: mars 11, 2013, 22:17 »
Snorre skrev ärorik historia för sin samtid under sent 1100-tal och första hälften av 1200-taler e.kr. Jag har läst många  arkeologiska böcker om att makthavare under järnåldern på samma sätt arrangerade om tidigare historia och bildade mytologiska relationer för sin samtid som aldrig existerat.

Nu vet jag att det finns några få deltagare här som aldrig tar till sig nyare empirisk forskning och som kommer att protestera och menar att det kastas skit på vårt ärorika ursprung. Jag tror att detta personer måste lära sig att det finns deltagare här med en mer empirisk syn på vår historia som också verkar vara den inriktning som dagens forskning har.

Arkeologisk och historisk forskning idag är empiriskt inriktad och alla skriftliga källor värderas kritiskt.

Thomas I

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #374 skrivet: mars 11, 2013, 22:35 »
Snorre skrev ärorik historia för sin samtid under sent 1100-tal och första hälften av 1200-taler e.kr. Jag har läst många  arkeologiska böcker om att makthavare under järnåldern på samma sätt arrangerade om tidigare historia och bildade mytologiska relationer för sin samtid som aldrig existerat.

Nu vet jag att det finns några få deltagare här som aldrig tar till sig nyare empirisk forskning och som kommer att protestera och menar att det kastas skit på vårt ärorika ursprung. Jag tror att detta personer måste lära sig att det finns deltagare här med en mer empirisk syn på vår historia som också verkar vara den inriktning som dagens forskning har.

Arkeologisk och historisk forskning idag är empiriskt inriktad och alla skriftliga källor värderas kritiskt.

Thomas I

Du skriver ett inlägg för att berätta att du är mer beläst och kunnigare än andra på forumet, samt forskare som inte delar din syn?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #375 skrivet: mars 11, 2013, 22:59 »
Fast hamnar vi inte in  i Sveadebatten nu igen,? Denna tråd handlar inte om vilka svearna var utan svealändsk skolbildning.  Skärpning systrar o bröder.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #376 skrivet: mars 12, 2013, 00:13 »
Jag tror också på denna "sena" riksbildning som börjar ta fart under 1100-talet, men först under 1200-talet på allvar tar form. Frågan är då vilka svearna var eftersom de 800-talskällor vi har (Ottar, Wulfstan, Rimbert, Einhart) alla nämner att svearna fanns från Blekinge i söder och upp längs det som idag är Sveriges ostkust upp till Mälaren. Även gotlänningar och ölänningar räknas som svear. Ca 1075 skriver Adam av Bremen om ungefär samma utbredning av svearna. Om det nu inte fanns en riksbildning med en enda sveakung så tidigt, vilka var då svearna och var kom de ifrån? 

I relation till detta är det intressant att det finns tydliga tecken på en gemensam sfär längs östersjökusten från Mälardalen söderut mot Blekinge. Denna syns både i det arkeologiska materialet (tex i handelskontakter) och den moderna dialektkartan. Vi talat ofta idag om Kolmården som en gräns mellan Götaland och Svealand (eller Sunnanskog och Nordanskog), men samtidigt så måste förstås själva kusten fungerat som en "motorväg" som sammankopplade dessa östra delar av landet. Det är alltså knappast förvånande om det fanns starka kulturella, politiska och familjära band längs hela denna region. 

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #377 skrivet: mars 12, 2013, 08:23 »
Ang germanska stammar. Alla diskussioner stupar på att vi uppfattar de germanska befolkningarna, som "nationalstater". Omedvetet. Detta gör att vi inte kan förstå de äldsta texter som finns kvar. Om vi istället för det romerska begreppet "stam" ser dem som klangrupper (eller grupper av klangrupper) enligt Pritsaks modell, så blir texterna begripligare.

Stam kan idag uppfattas på olika sätt. Ofta betyder ordet ungefär samma som klan. Det kan också betyda ett folk som lever i en samhällsorganisation som är ett av förstadierna på vägen mot en stat (jmf Elman Sevices klassiska band, tribe {stam}, chiftdom och state organized society.)

Svenska Wiki

Engelska wiki 



Ju äldre desto bättre.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #378 skrivet: mars 12, 2013, 08:44 »
Jag ber om ursäkt Skoglar för att jag råkade skriva ihop citatet från dig med mitt eget inlägg.

Ingen fara. Skönt att fler än jag kan göra fel med "citat"-funktionen...  :)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #379 skrivet: mars 12, 2013, 11:20 »
Mats Rundvist bloggar bl a om att konsensus inte automatiskt är av ondo, bara den stöds av arkeologiska (och historiska) fakta.

Why Is It Better For An Interpretation To Be New Than To Be Correct?
Ju äldre desto bättre.