Författare Ämne: Sveaskolan, finnes eller fanns den?  (läst 218326 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #20 skrivet: januari 28, 2013, 14:05 »
Möjligt! Diskussionen hade sett helt annorlunda ut för vi hade haft jämförande material att diskutera. Idag har vi ingen aning om vad alla bon, öd, storhögar och lev bär på för material och anläggningar. Ändå drar vi upp dem i diskussioner.

Instämmer.
 
Frågan är då om ända lösningen är att ha geografiskt spridda arkeologer eller om man genom metod kan styra det, och kanske framförallt, att få upp ögonen för det?  För det verkar inte vara något man vill kännas vid..
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #21 skrivet: januari 28, 2013, 14:13 »
Alltså det förvånar mig att man från Uppsala inte velat företa utgrävningar av någon av kungsgårdarna eller storhögarna i Götaland så man en gång för alla kan bevisa att de stått under/efter Uppland ;-)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #22 skrivet: januari 28, 2013, 14:19 »
Ehmmm, ja, så kan man kanske säga  ;D


Det som förvånar mig är den bristande viljan att kvalitetsgranska sig själv.  Man kan tycka att det skulle finnas en vilja att eliminera dessa gamla felkällor som eventuellt kan ligga kvar.  Men det verkar precis tvärt om. Min ärliga uppfattning, iofs baserad på en begränsad insyn, är att i grunden har ingenting ändrat sig i den grad att man befriat sig från "gamla tider".
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #23 skrivet: januari 28, 2013, 23:38 »
Min erfarenhet från en Göteborgshorisont är väl att sveaskolor och götaskolor är ickefrågor bland arkeologer. De flesta ägnar sig åt helt andra frågeställningar och ämnen. Det verkar som om några av debatterna här på forumet tar sin utgångspunkt i mer än 30 år gamla (eller ännu äldre) frågeställningar och diskussioner.

Precis. Det som diskuteras här på forumet är i grund och botten så kallad "nationalistisk arkeologi", som hade sin höjdpunkt under första halvan av 1900-talet fram till ungefär 2:a Världskriget/50-tal. Denna paradigm har sedan ersatts av först den så kallade processuella arkeologin, och sedan den post-processuella arkeologin. Idag är vi inne i ytterligare ett paradigmskifte, och vi vet inte riktigt vart det kommer leda.

Men kan man jobba arkeologiskt med t.ex. G:A Uppsala utan att på något sätt påverkas av de som jobbat med det tidigare? Skulle man vara imun mot tidigare tolkningars inflytande?  För det är ju med all tydlighet så att många "nya" läst sin Ambosiani, sin Hyenstrand och till och med sin Nerman. 

Kan man egentligen blunda eller ducka sig förbi grundproblemet?


Har du läst vilka frågeställningar och diskussioner som ligger grund för de nuvarande projekten i Gamla Uppsala (tex i förundersökningen inför årets exploateringsgrävningar)? Där framgår tydligt att det inte är frågor om svear och ynglingar som diskuteras.

Alltså det förvånar mig att man från Uppsala inte velat företa utgrävningar av någon av kungsgårdarna eller storhögarna i Götaland så man en gång för alla kan bevisa att de stått under/efter Uppland ;-)
   

Tja, med tanke på att man knappt fått till en undersökning i GU sedan 1800-talet så var väl undersökningar på andra sidan Sverige inte att tänka på...

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #24 skrivet: januari 29, 2013, 00:32 »
Ok AndreasE, jag förstår då att du anser att sveaskolan handlar om svear vs. götar, och att eftersom du inte intresserar dig för det så är du immun. Och det även en del av dina baskunskaper kommer från de som enligt dig försökte framhäva svear framför götar, och av den anledningen inte lyckades hålla sig riktigt objektiva i alla lägen!
 
Personligen tror jag att såväl Nerman som Ambrosiani hade helt andra drivkrafter, jag tror de drevs att stark kunskapstörst och nyfikenhet, men att de under rådande omständigheter påverkades av anda och etablerade uppfattningar som rådde i deras omgivning.
 
Vi ser alltså helt olika på det!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #25 skrivet: januari 29, 2013, 00:49 »
Ok AndreasE, jag förstår då att du anser att sveaskolan handlar om svear vs. götar, och att eftersom du inte intresserar dig för det så är du immun. Och det även en del av dina baskunskaper kommer från de som enligt dig försökte framhäva svear framför götar, och av den anledningen inte lyckades hålla sig riktigt objektiva i alla lägen!
 
Personligen tror jag att såväl Nerman som Ambrosiani hade helt andra drivkrafter, jag tror de drevs att stark kunskapstörst och nyfikenhet, men att de under rådande omständigheter påverkades av anda och etablerade uppfattningar som rådde i deras omgivning.
 
Vi ser alltså helt olika på det!

Men snälla, sluta lägga ord i min mun. Jag har inte sagt någonting av det du precis skrev.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #26 skrivet: januari 29, 2013, 08:34 »
Men snälla, sluta lägga ord i min mun. Jag har inte sagt någonting av det du precis skrev.

Nej men det blir ju konsekvensen av vad du skrev.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #27 skrivet: januari 29, 2013, 08:39 »
Det som förvånar mig är den bristande viljan att kvalitetsgranska sig själv.  Man kan tycka att det skulle finnas en vilja att eliminera dessa gamla felkällor som eventuellt kan ligga kvar.  Men det verkar precis tvärt om. Min ärliga uppfattning, iofs baserad på en begränsad insyn, är att i grunden har ingenting ändrat sig i den grad att man befriat sig från "gamla tider".

Det viktiga är väl vilka frågor man ställer i sin forskning och inför de undersökningar som görs. Visserligen kan äldre forskning finnas som en sorts grund i det man gör men det hindrar ju inte att man ställer helt nya frågor till det material som äldre forskare plockat fram och undersökt, och till det material man själv får fram. Nya frågor ger ofta nya svar och leder vidare bort från gamla tankestrukturer och obsoleta frågeställningar.

Ta t ex utgrävningarna i gamla Uppsala där man uttalat säger att:  Vi har till exempel kunnat undersöka hela gårdsmiljöer från vendeltid och vikingatid. Utifrån boplatserna och gravarna kommer vi kanske att kunna omvärdera gamla sanningar och bygga upp en helt ny kunskap om Gamla Uppsala

Samt: Förhoppningen med undersökningen är att kunna följa samhällsförändringar under 2000 år och belysa den sociala mångfalden i Gamla Uppsala – alltså inte bara den storslagna eliten, utan också trälarna, hantverkarna och bondefamiljerna.   

Den största utgrävningen någonsin i Gamla Uppsala 

Inte mycket tal om svear eller göter där inte.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #28 skrivet: januari 29, 2013, 09:07 »
Det viktiga är väl vilka frågor man ställer i sin forskning och inför de undersökningar som görs. Visserligen kan äldre forskning finnas som en sorts grund i det man gör men det hindrar ju inte att man ställer helt nya frågor till det material som äldre forskare plockat fram och undersökt, och till det material man själv får fram. Nya frågor ger ofta nya svar och leder vidare bort från gamla tankestrukturer och obsoleta frågeställningar.

Absolut, du har helt rätt i detta.
 
Min mening är att vi visst ska använda oss av det äldre materialet, det är allt för omfattande för att kastas bort.  Det jag efterlyser är en försiktighet när vi tolkar materialet. Eftersom tolkningen enligt arkeologer fyller en viktig funktion, som nämnts inte minst när man ska levandegöra arkeologin och förmedla den till allmänheten.  I denna fas så måste man ju vara medveten om att man knappast kan hålla sig immun mot andras tankar och tolkningar, och än svårare måste det vara mot det som här på forumet ofta kallas etablerade uppfattningar. Etablerade uppfattningar är ingarlunda amatörernas påhitt, de refereras till av arkeologerna titt som tätt.
 
Jag har mycket svårt att tor att någon människa, arkeolog eller inte, kan låta bli att påverkas av sin omvärld. Därför tycker jag det är synnerligen relevant att diskutera hur man hanterar den risken, och därför tycker jag det är ytterst förvånande att man inte ens verkar erkänna att det finns en sådan risk!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #29 skrivet: januari 29, 2013, 12:08 »
Några kriteria för sveaskolan är en fanatiskt tillit till Snorre Sturlarsson när det gäller riksbildning och kungalängder under järnåldern.

Ett annat är att svea rike bara kan ha uppstått i Uppsala. Det var här allt började och växte fram i en oavbruten process sedan romersk järnålder.

Nu tror jag inte att sveaskolan är speciellt dominerande på akademisk nivå men kanske finns i bakgrunden som ett filter som lätt kommer fram igen.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #30 skrivet: januari 30, 2013, 01:23 »

Nej men det blir ju konsekvensen av vad du skrev.

Nej, det blir det inte. Sorry.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #31 skrivet: januari 30, 2013, 01:38 »
Sveaskolan lever! Hittade denna recension på en bok från Mats G Larsson (min bok gick till återvinning efter att ha läst hälften:)

Ambrosiani känns som en mild fläkt jämfört med Larsson..

http://medlem.spray.se/jaaaaa/GoternasRiken.html


Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #32 skrivet: januari 30, 2013, 01:59 »
NU är det trångt i VG. Sawyer  m fl menar att Tengnebyarna är Danska maktbaser i VG. Larsson menar att de är från Svealand. Kan inte varit lätt att vara västgöte under den (gemensamma?) överhögheten från både Danmark och Svearna. Larsson och Sawyer är båda lika säkra på att lilla VG måste styrts från någon klokare ort. Deras resonemang kring Tegnebyar etc skulle inte klara sig som en B-upsats. Deras indicier är oerhört mycket svagare än den om Birka som Götarnas ort. Birka nämns ju som just det i en samtida källa. Larsson har egentligen inga nya idéer utan alla kan återfinnas i gammal litteratur. Danskskolan är dock etablerat i modern tid av Bl a Sawyer.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #33 skrivet: januari 30, 2013, 08:18 »
Gillar din recension

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #34 skrivet: januari 30, 2013, 14:38 »
Ja Mats G Larsson är ju ett praktexemplar!  Och han finns ju....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #35 skrivet: januari 30, 2013, 21:39 »
Ett ytterligare kriterium på sveaskolan är  bilden av Birka som den enda betydande handelsstaden under vikingatiden utanför nuvarande Danmark.

Det har aldrig funnits några andra vikingatida handelsplatser av betydelse i nuvarande Sverige.

Har danskarna satt Ribe på världsarvslistan?

Dessutom ingår Birka tveklöst i riksbildandet.

Thomas I

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #36 skrivet: januari 30, 2013, 23:19 »

Det har aldrig funnits några andra vikingatida handelsplatser av betydelse i nuvarande Sverige.


Thomas I

Det här är ju helt otroligt löjlig nivå.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #37 skrivet: januari 30, 2013, 23:54 »
Jag vet faktiskt inte om arkeologer eller historiker idag påstår att Birka skulle vara den enda betydande handelsplatsen i dagens Sverige. Finns det exempel?
 
Visst, det påstås här på forument, men knappast av etablerade historiker och arkeologer, och sällan som inlägg i en egentlig diskussion.  Jag skulle snarast likna det vid supporter-ramsor. De har säkert baserat sin tanke på äldre tiders uppfattning, det vi fick lära oss i skolan, och på så vis är det nog ett utslag av sveaskolan. Men är det verkligen något som smyger sig kvar i dagens forskning? 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #38 skrivet: januari 31, 2013, 02:29 »
Jag vet faktiskt inte om arkeologer eller historiker idag påstår att Birka skulle vara den enda betydande handelsplatsen i dagens Sverige. Finns det exempel?
 
Visst, det påstås här på forument, men knappast av etablerade historiker och arkeologer, och sällan som inlägg i en egentlig diskussion.  Jag skulle snarast likna det vid supporter-ramsor. De har säkert baserat sin tanke på äldre tiders uppfattning, det vi fick lära oss i skolan, och på så vis är det nog ett utslag av sveaskolan. Men är det verkligen något som smyger sig kvar i dagens forskning?

Självklart det inte finns arkeologer i Sverige idag som påstår att Birka skulle vara den enda betydande handelsplatsen i dagens Sverige. Skulle faktiskt våga påstå att det knappt fanns det för hundra år sedan heller, men att man förstås då hade ett mindre material att arbeta i. I de flesta tidiga arbeten jag läst (från 1880-tal till 20-30-tal) är man noga med att säga "den handelsplats vi känner till idag" osv.

Sen kan jag tycka att det ibland går inflation i "viktiga handelsplatser", kanske framför allt bland hobbyforskarna och media. Minsta tecken på handel blåses upp till "ett nytt Birka". Stora handelsplatser med stadskaraktär är ännu mycket ovanliga. 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sveaskolan, finnes eller fanns den?
« Svar #39 skrivet: januari 31, 2013, 08:15 »
Jag skrev faktiskt så här:

Citera
Nu tror jag inte att sveaskolan är speciellt dominerande på akademisk nivå men kanske finns i bakgrunden som ett filter som lätt kommer fram igen.

När det gäller Birka blev jag nog inspirerad av några inlägg här men faktum är att när jag läste om järnåldern i skolan under 70-80-talet så var det bara Uppsala och Birka som nämndes.

Thomas I