Antalet små och stora gravminnen är ju fortfarande mycket litet i relation till det antal människor som dött under dom senaste 10.000 år.
Skicket att gravlägga liken obrända är alltså mycket ovanligt - innan den kristna kulturen inträder.
Flatmarksgravar från tidigare tider är i princip sällsynta - antalet gravhögar är ju faktisk väsentligt större.
Monumentala gravminnen (kummel och högar) uppträder ju redan i bronsåldern, men då är antalet mycket litet och troligen förbehållet enstaka hövdingar och husfruar. Genom romertid verkar emellertid antalet väx påtagligt - och skicket fortsätter genom yngre järnålder och fram till vikingtid. Men det verkar fortfarande vara samhällens överhuvud ('elit'/adel) som vigs till en sista resa med små och stora gravmonument. Det stora flertalet är fortfarande inte representerade - vilket indikerar att dom fortfarande blivit brända innan dom jordfästs.
Samma sak ser man i central-Europa, där (större) monumentala gravminnen uppstår några hundra år tidigare.
Större gravminnen uppträder väsentligt tidigare ikring Medelhavet och Svarta havet. Här är anläggningarna ännu större - med nekropoler, mausoleer och gravhögar som är ännu större än i Norden. Samtidigt är det tydligt att dessa gravkamrar har byggts åt samhällets överhuvuden, här kallad adel och kungar och drottningar. Dom äldsta gravmonument uppträder redan innan Troja-krigen (3.300-3.100), men i ännu större grad därefter.
Det kan värka som dessa monumentala gravar - och heligdomar - byggs för att demonstrera för samtid och eftertid vem som har hemstam och legal rätt till dom områden och land där gravarna byggs. Detta sätt att preservera minnen efter egna förfäder och mödrar ger ju tydliga signaleffekter utåt, samtidigt som det bidrar att styrka senare generationers historiska minne och identitet.
Det är alltså ingen långsökt ide att gravminnen ökar - i både storlek och antal - när social oro uppstår och krigiska inkräktare hotar närma sej. Vill man då överleva krävs en stark och gemensam identitet och en klar tanke om egen rätt till det land man får riskera livet för att försvara...
---
Förövrigt får man ty till kremation och askspridning som lösning på frågan om vart den övriga befolkning blev av. I endera asiastisk länder är ju detta gravskick fortfarande det ledande.
I Östersjö-länderna hittar man fortfarande en mängd gravminnen utan spår av annat än brända ben och aska. Typiska gravminnen som använts över många generationer är domarringar och skeppssättningar. Som nämnt (ovan) borde här - enligt sagorna - ha funnits ett vårdträd som kärna i varje dessa monument. När man ser på topografin ikring gravfält med domarringar och treuddar är dom ofta att hitta i lundar och hult, såväl i Tyskland som i Polen och Skandinavien. Det ger samtidigt en rationell förklaring på varför man uppfattade dessa platser som heliga och okränkbara.
När Roms soldater invaderade barbarerna i Frankrike, England och Tyskland hände det rätt ofta att dom slagväxlingar utkämpades sej ikring dessa heliga lundar. Man kan anta att orsaken var att man "för allt i världen" ville hejda deras förstörning. Sen känner vi ju till hur karolingernas korsriddare såg till att flitigt plundra alla hov och gravhögar, samt hugga ner alla heliga träd, förbjuda allt uppehåll i dom heliga lundarna och på det strängaste förbjuda all form för kremation...
Det är kanske inte så märkligt att såväl lek som lärd genom senaste sekel har haft problem med att förstå dom gravskick och seder som präglade antikens, alltså järn- och bronsålderns, nordbor. På senare år har man dock tagit reda på att traditionerna med eld, aska och heliga lundar faktisk varit det vanliga - i HELA den indo-europeiska kulturkrets. Och väl så det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sacred_grove