Författare Ämne: Utländska bilder av vikingar  (läst 5702 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Utländska bilder av vikingar
« skrivet: mars 12, 2013, 14:20 »
Vilka samtida, icke-nordiska bilder har vi egentligen av nordbor från vikingatiden?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Utländska bilder av vikingar
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2013, 15:12 »
Vilka samtida, icke-nordiska bilder har vi egentligen av nordbor från vikingatiden?

En länk om vikingars utseende (inte icke-nordiskt):
  http://sciencenordic.com/what-vikings-really-looked
I länken hittade jag detta, inget jag hört talas om tidigare, "Dubgaill och Finngaill":

Louise Kæmpe Henriksen mentions a little mystery that has popped into the discussion about the appearance of the Vikings.

In the Irish annals, Danish and Norwegian Vikings are described as ‘dark-skinned’ and ‘beautiful blondes’ respectively – the contemporary Irish ‘dubgaill’ and ‘finngaill’.

According to Peter Pentz of the Danish National Museum, there is an ongoing debate within scientific circles about the exact meaning of these words.

Historians have traditionally interpreted the dark and fair Vikings as Danes and Norwegians, respectively. But this interpretation has recently been challenged by researchers David N. Dumville and Clare Downham. They argue that neither of the two terms describes Viking ancestry. ‘Finnegaill’ could have been used to describe those Vikings who had been in Ireland over long periods, while ‘dubgaill’ was used for newly-arrived rival groups of Vikings. 

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Utländska bilder av vikingar
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2013, 18:11 »
Sterotypin finns fortfarande kvar - speciellt där den kan fungera som "exempel" på vår grymma forntid. Dagens intresse för våldsromantik är faktisk den viktigaste orsak till att den brutaliserade bilden av för-kristna nordbor fortfarande är vid liv - t. ex. i filmbransjen.

Bland dom mer upplysta är dock denna syn i stark ändring, inte minst i England, Skotland och Irland. Här från dagens nyhetsström:

Citera

History Channel Gets Vikings Precisely Wrong

It’s been more than fifty years since Kirk Douglas and his production company produced what most people still consider the best Viking movie ever made, The Vikings. Within the limits of the information available at the time, they made a good faith effort to do the thing relatively authentically.

We’ve learned much in the years since, especially due to advances in archaeology, and many reenactors around the world (of whom I am among the least) work hard to re-create authentic Viking Age life. Dozens of accurate replicas of Viking ships have been built and put to sea, to the wonder and delight of many. The time would seem to be ripe for a depiction of the Viking Age that would surpass Kirk Douglas’s film in portraying of one of the most exciting and colorful eras in human history.

The History Channel’s new series, Vikings, is not it.


http://spectator.org/archives/2013/03/12/history-channel-gets-vikings-p
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Utländska bilder av vikingar
« Svar #3 skrivet: mars 12, 2013, 18:34 »
För ett antal år sedan läste jag en avhandling om nordbornas utseende, uppträdande i strid etc. Enligt denna, så uppgav ett flertal uppräknade arabiska texter, att nordborna var tatuerade från fot till hjässa. Jag fick en förnimmelse om en Maori krigare. Frisyren skall ha påmint om barndomens uppfattning om indianer (skalplock och rakad hjässa). Vapenarmen hölls otäckt av kläder. Man presenterade även en bild ur någon text, som visade nämnda.
Kanske var det mer, men det minns jag inte.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Utländska bilder av vikingar
« Svar #4 skrivet: mars 13, 2013, 08:14 »
När jag menade bilder så menade jag det kanske lite mer bokstavligt, alltså avbildningar, teckningar, målningar, statyer, reliefer m m. Som exempel kan ju nämnas den välkända lindisfarnestenen. Men litterära bilder är ju förstås också intressanta.

Lindisfarne Stone
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Utländska bilder av vikingar
« Svar #5 skrivet: mars 13, 2013, 12:55 »
För ett antal år sedan läste jag en avhandling om nordbornas utseende, uppträdande i strid etc. Enligt denna, så uppgav ett flertal uppräknade arabiska texter, att nordborna var tatuerade från fot till hjässa. Jag fick en förnimmelse om en Maori krigare.

Från fot till hals var det, från Ibn Fadlan om jag inte missminner mig.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Utländska bilder av vikingar
« Svar #6 skrivet: mars 13, 2013, 16:37 »
Här är en samtida bild på den danske kungen Knut den store i en engelsk handskrift (Knut var kung över Danmark, England, Norge och en del av svearna).
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Canute_and_%C3%86lfgifu.jpg