Nu är ju inte det ...
Att det är en båtgrav talar mycket starkt emot att det rör sig om en enkel massgrav med enda syfte att få kropparna ner i marken. Man får då anta att begravningssättet reprsenterar någon slags tradition. Sammanfaller det med en specifik tradition? Nej, inte om man menar att den matchas av i stort sett likformiga gravar. Men å andra sidan så är ju gravskicket under denna tid knappast specielt likformigt. Även lokalt förekommer relativt stora variationer. Av det kan man väl utan allt för många protester säga att två gravar med ett mycket likt gravskick, ner på detaljnivå alltså, kan knytas till varandra. På något sätt bör de rimligen haft täta kontakter med varandra i livet.
Så är nu inte fallet i Salme, och man kan då fråga sig vad det betyder. Beror skillnaderna på inslag av andra traditioner, eller är det omständigheterna som är annorlunda? Att svara på frågan är tyvärr mycket svårare, så kanske får man acceptera att dett förblir okänt ett tag.
Kvar blir alltså att titta på föremålen. Vissa av dom kan man ge en geografisk kontext. Det här är baltiskt, arabiskt, volga-bulgarskt, karelskt, västeruopeiskt, östsvenskt eller till och med uppländskt.
Om vi tar kvinnan i Badelunda som exempel. Hon har smycken som kan knytas till Danmark. En hypotes är då att hon är av dansk börd och har flyttat till området kring Badelunda. Om så är fallet, varför har hon flyttat dit? Hypotetiskt kan hon ha blivit ingift i en familj från Badelunda. Var och en inser att det faktiskt behövs mer information för att stärka dessa hypoteser. Utan det så är det bara en möjlig förklaring. En annan hypotes skulle kunna vara att hennes syster har gifts in i en dansk stormansfamilj och flyttat dit, och därefter skickat smyckena som gåva till sin syster som bor kvar i Badelunda. En annan hypotes är att det är en dansk man som gift in sig i den badelundska släkten, och att det är han som tagit med sig smyckena. Det kanske känns mer tilltalande för vissa eftersom det trots aööt är kvinnor som verkar manifisteras i Badelundagravarna.... Som alla förstår finns det även andra möjliga förklaringar. Att bedömma vad som är troligast eller mest sannolikt kan egentligen inte göras på någon vetenskaplig grund eftersom vi inte riktigt vet hur sammhället fungerade och därmed hur man gifte sig och gav gåvor. Inte heller vet vi hur urvalet gick till för de saker man skulle begravas med och än mindre vilka positioner i samhället de inblandade hade.
För att styrka den urspungliga hypotesen om den danska kvinnan ingift i Badelunda-släkten måste det till mer information. Om hennes ben skulle uppvisa en strontium-profil som matchar Danmark men inte Badelunda så börjar hypotesen att kännas trolig, åtminstone delen att hon är från Danmark. Graden av trolighet bestäms givetvis av hur pass unik strontium matchningen är. Men att hon skulle vara en adelskvinna ingift med en Storman är fortfarande väldigt osäkert. Den delen av hypotesen bygger på antagande och jämföresler av hur vissa kvinnor hamnade i i nya omgivningar. Man förbiser dock alternativa förklaringar som vi också kan hitta jämförelser med.
Vad visar då ditt exempel? Jo det visar faktiskt viljan att tolka mycket längre än materialet egentligen tillåter. Det är ju i sig inget problem så länge man är nogrann med att ange var gränser går för det som bygger på empiri. Och viktigast av allt, så länge man inte behandlar det som ligger bortom gränsen som fakta eller ens som "etablerad uppfattnig". Gör man det har man lämnat vetenskapen och trätt i sagornas värld.
forts.