Författare Ämne: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel  (läst 95839 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #40 skrivet: januari 23, 2013, 01:39 »
AndreasE, just det!!!  Kan, kanske och troligen!!! Vi tolkar det så, eller vi tolkar det si!  Jag har inga som helst problem med det.  Det jag har något emot är att man tolkar en komplex sammansättning av artefakter och faktorer och får ett resultat som man säger med ganksa stor säkerhet är alldeles sant!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #41 skrivet: januari 23, 2013, 01:43 »
Charlotte H-J är den smartaste och sexigaste arkeolog jag vet. Hon står dessutom i adelskalendern. Så den som klagar på henne kommer att bli mat åt mina hungriga kycklingar. Åter till sakfrågan! Är det verkligen rätt som Marge Komsa skriver med ref. till Gunilla Larsson att gravbåtarna är orienterade mot norr? Tusen andra frågor finns också ifråga om denna häpnadsväckande fyndplats på Ösel.

Lite ärlig beundran är alltid uppfriskande.  Tur att du skrev hennes attribut i rätt ordning  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #42 skrivet: januari 23, 2013, 07:33 »
AndreasE, just det!!!  Kan, kanske och troligen!!! Vi tolkar det så, eller vi tolkar det si!  Jag har inga som helst problem med det.  Det jag har något emot är att man tolkar en komplex sammansättning av artefakter och faktorer och får ett resultat som man säger med ganksa stor säkerhet är alldeles sant!


Du menar att om den arkeolog som tagit del av allt material säger " med ganska stor säkerhet" så är det motiverat att spy ut ilska och vara överlägset otrevlig?



Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #43 skrivet: januari 23, 2013, 12:22 »

Du menar att om den arkeolog som tagit del av allt material säger " med ganska stor säkerhet" så är det motiverat att spy ut ilska och vara överlägset otrevlig?

Det är motiverat att påpeka vad man tycker är riktigt galet, och sen är det motiverat att argumentera för sin ståndpunkt. Om du känner att det blir i för stora mängder och att det känns dig överlägset så är jag ledsen för din skull.  Men jag är som jag sa inte så mycket för daltande, så om du upplever rättframhet och hård argumentation som otrevligt så får du antingen leva med det eller låta bli att läsa.
 
Om du är så hugad att bistå AndreasE så gör du det nog det bättre genom att diskutera sak istället för att gång på gång slänga gliringar till mig. Dom är iofs uppmuntrande men knappast konstruktiva. Ännu bättre om du diskuterar för egen del, AndreaE klarar ju mer än väl av att försvara sig själv!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #44 skrivet: januari 23, 2013, 13:54 »
Någon som kan förklara varför Charlotte HedenStierna-Jonson har så djupa kunskaper om gravarna i Salma? De estniska arkeologerna säger inget om krigarnas ursprung medan CHJ är tvärsäker, enligt radioprogrammet.

Lars Larsson, fd grävledare i Uppåkra, berättade på föredraget i somras(arkeologidagen) att de mest exklusiva svärden man hittat i Skandinavien från järnåldern, inte var gjorda här utan i Spanien(och kankse något annat land i Medelhavet som jag inte kommer ihåg).

Thomas I

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #45 skrivet: januari 23, 2013, 14:00 »
AndreasE, just det!!!  Kan, kanske och troligen!!! Vi tolkar det så, eller vi tolkar det si!  Jag har inga som helst problem med det.  Det jag har något emot är att man tolkar en komplex sammansättning av artefakter och faktorer och får ett resultat som man säger med ganksa stor säkerhet är alldeles sant!

Om någon som studerat ett material grundligt och har en god förkunskap i ämnet tycker att det med stor sannolikhet sett verkar vara på ett visst sätt så bygger det nog ofta på en nästan intuitiv förståelse för materialet och dess sammanhang. Sådan förståelse kan man uppnå efter många års förtrogenhet med liknande material och sammanhang. Den typen av känsla finns ju även i andra yrken.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #46 skrivet: januari 23, 2013, 14:40 »
Pianky, vad du faktiskt säger är att vår historia till en okänd stor del är uppbyggd på intuition, alltså en personlig känsla som folk får när de studerar ett material.

Intuition innebär att en person bildar sig en omedelbar uppfattning när personen studerar någonting - och är alltså motsatsen till att diskutera och argumentera med bas  av fakta.

I övriga samhället gäller fakta och bevis. Intuition förekommer - men måste då konkritiseras och fakta måste tas fram till ett beslutsunderlag innan man får vidare.

Om det du skriver är korrekt när det gäller vår historia förstår jag fullkomligt hur Sveaskolans synsätt kommer ifrån eftersom inte en enda källa finns som stödjer deras synsätt - de hade alltså en välutvecklad intuitiv förmåga och kunde därför se skaker och sammanhang som inga andra kunde se. De behövde altså inte diskutera, argumentera, eller ta fraam fakta som grund för sin uppfattning eftersom de intuitivt visste att de hade rätt.

Vad vi nu då diskuterar är att vår historia även idag baseras mer på magkänsla än på fakta och källor... ;)

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #47 skrivet: januari 23, 2013, 14:52 »
Nu behöver ju förstås intuitionen bekräftas av noggranna undersökningar, men påfallande ofta kan en expert redan genom en ganska hastig blick på ett material på ett ungefär definiera dess karaktär. Man kan säga att experten ifråga har ett mycket stort arkiv av kunskap i sin hjärna vilket gör att han/hon redan på ett undermedvetet plan kan jämföra detta arkiv med det han/hon ser framför sig. Sedan behöver ju som sagt var detta första intryck bekräftas av vidare och mer ingående studier.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #48 skrivet: januari 23, 2013, 15:15 »
Piankh,nu är du inne på kunskap och erfarenhet vilket inte har med intuition att göra. Att en person utifrån sin kunskap och erfarenhet kan bedöma att en röd vägg faktiskt är röd har inte med intuition att göra.

. Vad vi diskuterar här är ju hur en person talar om att väggen är röd innan hon sett väggen. ;)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #49 skrivet: januari 23, 2013, 15:26 »
Frågan är väl huruvida hon sett väggen (materialet) eller ej?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #50 skrivet: januari 23, 2013, 15:32 »
Jag tvivlar inte på förmågan att känna igen föremål Phianky, utan hur starkt bevisvärde ett identifierat föremål kan ges. I de mycket få fall man faktiskt kann säga "det här är med stor sannolikhet från x-land" så måste man sen kunna förklara varför en person som sätts i samband med föremålet har samma ursprung.
 

 
 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #51 skrivet: januari 23, 2013, 15:33 »
Vad ni diskuterar är väl egentligen huruvida det vendeltida materialet i Sverige är representativt speglat av forskningen.
Om man antar att det är det så är hennes slutsatser självklara. Tittar man närmre och ser att vi inte har något bättre jämförande material från övriga Sverige (utanför Mälardalen) eller Danmark, bör frågor ställas varför?
Då uppkommer några alternativ.
1. Båtgravskicket kombinerat med svärd och falkar är en Mälardalsk företeelse?
2. Båtgravskicket är spritt över hela Nordeuropa men lokaliseringen och utforskningen av gravskicket har varit alldeles för sparsamt för att vi ska kunna dra några regionala slutsatser? Om det ex finns båtgravar med falkar i Bohuslän vet vi inte förrän vi har letat.

Till och med inne i Västergötland finns indikationer på att man faktiskt grävt fram båtgravar för 100 år sedan. Tyvärr rör det sig om ganska usla utgrävningar eftersom man hade ont om kunnigt folk.


Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #52 skrivet: januari 23, 2013, 15:46 »

Det är motiverat att påpeka vad man tycker är riktigt galet, och sen är det motiverat att argumentera för sin ståndpunkt. Om du känner att det blir i för stora mängder och att det känns dig överlägset så är jag ledsen för din skull.  Men jag är som jag sa inte så mycket för daltande, så om du upplever rättframhet och hård argumentation som otrevligt så får du antingen leva med det eller låta bli att läsa.
 
Om du är så hugad att bistå AndreasE så gör du det nog det bättre genom att diskutera sak istället för att gång på gång slänga gliringar till mig. Dom är iofs uppmuntrande men knappast konstruktiva. Ännu bättre om du diskuterar för egen del, AndreaE klarar ju mer än väl av att försvara sig själv!



Jag diskuterar enbart ditt sätt att debattera. Du är ofta otrevlig och inbjuder inte på något sätt till att föra en fråga framåt.

Det är alltså "den sak" jag pratar om, inte graven.


Det är ingen som vill dig illa, pröva att köra med en mer ödmjuk stil, det kanske kan leda till djupare samtal i trådarna. Vad vet jag.



Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #53 skrivet: januari 23, 2013, 16:23 »


Jag diskuterar enbart ditt sätt att debattera. Du är ofta otrevlig och inbjuder inte på något sätt till att föra en fråga framåt.

Det är alltså "den sak" jag pratar om, inte graven.


Det är ingen som vill dig illa, pröva att köra med en mer ödmjuk stil, det kanske kan leda till djupare samtal i trådarna. Vad vet jag.

Tack för omtanken!  Framåt blir ju ofta bakåt för en motpart, eller hur.  Att det är otrvevligt att åka bakåt vet vi ju alla, men det betyder inte att tåg är illvilliga.  Släpp det här nu, skriv några riktiga inlägg istället!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #54 skrivet: januari 23, 2013, 16:33 »
Jag tvivlar inte på förmågan att känna igen föremål Phianky, utan hur starkt bevisvärde ett identifierat föremål kan ges. I de mycket få fall man faktiskt kann säga "det här är med stor sannolikhet från x-land" så måste man sen kunna förklara varför en person som sätts i samband med föremålet har samma ursprung.

Tja, låt oss säga att du hittar en grav med en fullt utrustad samuraj i Korea. Du kan dra slutsatsen att han är från Japan, eller du kan dra slutsasten att det är en lokalinnevånare i samurajdräkt. I fallet Japan-Korea vet vi att japanska samurajer under en viss tid befann sig i Korea så rimligast är väl att tro att personen i graven är japan. Helt säkra kan vi ju inte vara förstås och kan vi komplettera med t ex isotopstudier så är det ju bra.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #55 skrivet: januari 23, 2013, 17:22 »

Tack för omtanken!  Framåt blir ju ofta bakåt för en motpart, eller hur.  Att det är otrvevligt att åka bakåt vet vi ju alla, men det betyder inte att tåg är illvilliga.  Släpp det här nu, skriv några riktiga inlägg istället!

Jag ska snart släppa det här, men först...  ;)
Det finns något som heter "Skillful discussion" - det är bra, lär dig mer om det:
http://edison.schoolwires.net/cms/lib2/NJ01001623/Centricity/Domain/58/SPDC%20Resource%20docs/Skillful_Discussion.pdf.
Qui tacet, consentit

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #56 skrivet: januari 23, 2013, 18:39 »
Liknelsen med samurajen var träffande för det är en gammal diskussion huruvida samurajer som fenomen egentligen kommer från just Korea eller Japan från början. Alltså ungefär lika problematiskt som båtgravar.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #57 skrivet: januari 23, 2013, 18:57 »
 :D
Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Jotuni

  • Stammis
  • Antal inlägg: 356
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #58 skrivet: januari 23, 2013, 19:07 »
Enligt nyheter i Estonia väntar man resultater från strontium analyser före sommaren.

I Denmark Trelleborg har man analyserad strontium isotop relation och konstaterad att 32 av 48 personer var icke söder skandinaver.

http://www.academia.edu/622731/Who_was_in_Harold_Bluetooths_army_Strontium_isotope_investigation_of_the

Finns det mera omfattande data av strontium isotop relationer från Nord-Europa? Den danska raport har data bara för Syd-Skandinavia.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #59 skrivet: januari 23, 2013, 20:20 »
Skapar tankar kring Svear - Polaner - Goter och i förlängningen bakåt till Goterna och specifikt Sueber. Daner skall ha ursprung ur samma stam som Svearna, Erik Segersäll satt i Hedeby..... eller varför inte ruser    >:D  >:D
Erik