Författare Ämne: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel  (läst 95792 gånger)

Utloggad Jotuni

  • Stammis
  • Antal inlägg: 356
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #20 skrivet: januari 21, 2013, 17:18 »
Enligt estoniska källor (efter övesättning med google) väntar man strontium analysresultater. Analysresultaten vill bestämma varifrån män kom.

Vapenjärn har blivit analyserad i Finland och visar till Norra Norge.

43 män tillsammans. 40 i en båt och 7 i en andra.

3 var släkningar engligt ryggradernas genetiska deformationer!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #21 skrivet: januari 21, 2013, 17:53 »
Ättelägg, någon upprördhet existerar inte från min sida, närmast är det väl en mindre uppgivenhet över att det alltid är någon som drar fram Mälardalen - oavsett vad man hittar - och var man hittar det och oftast långt innan man ens vet vad det är man verkligen har hittat… :'(

Vapenjärnet har tydligen blivit analyserat – och det kom från Norra Norge = västkusten – en bit norr om Mölndal.  :D

Nästa steg är att avvakta kommande analyser och se varifrån de döda verkligen kom ifrån. Kom de från Mälardalen, Hurra! Då har vi fått en bit till i vårt stora pussel. Kom de från Mölndal, Hurra, då fick vi en annan bit.

 Oavsett varifrån de kom blir svaret lika intressant. Men, jag gissar att de kommer från lite olika håll – så kanske blir svaret att det var en ”internationell” besättning, det skulle i alla fall inte förvåna mig om så var fallet.

Vad jag hade en uppfattning om var alltså att en officiell person konstaterade någonting innan det ens var möjligt att konstatera det.

Det är intressant att det verkar som om tre av männen var släktingar. Var det en far med två söner? Tre bröder? Jag hoppas att vi får veta mer om detta i framtiden, kanske kan vi få fram en ungefärlig ålder på dessa tre? Kanske till och med vilka de var? Spännande!!!

Har vi någon runsten från 700 talet med text som beskriver hur tre släktingar dog i österled? tror inte det...men lite fantsieggande är det ju... :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #22 skrivet: januari 21, 2013, 18:37 »
Jag tor att det som runstenarna förmedlar endast är en rest av ett betydligt mer omfattande skrivet material, på t.ex. näver, som för alltid gått förlorat. :( Vendelkrigarnas samhälle verkar ha varit högt utvecklat, nästan efter romersk fason, och det är ju i vakuumet efter det romerska imperiet som nya stater konolideras , såväl i Storbrittanien som i Norden. I det förra exemplet var det t.o.m. så att de limes man delat upp landskapet i mer eller mindre utgjorde gränserna för tidigare keltiska kunga-/hövdingadömen. Varför ska vi anses vara så bakom när det gäller detta, när den materiella mångfalden och välfärden enligt mitt förmenande pekar på ett högt utvecklat samhälle? Kommer inte hela ledungstanken och hundareindelningen därifrån? Vendeltiden är tyvärr en period som fortfarande söker sin plats i historien vad det verkar.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #23 skrivet: januari 22, 2013, 01:00 »
Ättelägg, någon upprördhet existerar inte från min sida, närmast är det väl en mindre uppgivenhet över att det alltid är någon som drar fram Mälardalen - oavsett vad man hittar - och var man hittar det och oftast långt innan man ens vet vad det är man verkligen har hittat… :'(

Vapenjärnet har tydligen blivit analyserat – och det kom från Norra Norge = västkusten – en bit norr om Mölndal.  :D

Har vi någon runsten från 700 talet med text som beskriver hur tre släktingar dog i österled? tror inte det...men lite fantsieggande är det ju... :)

Thomas

Den största kända produktion av järn i Europa, mellan 500 f. kr. - 800 e. kr., ligger i Mellan-Nordens fjällhöga myrlandskap. Därifrån exporterades främst tackor, det kunde bli intill 50 ton pr. år.

Vi har väl ingen runsten, men det finns ju nerskrivna legender från dom gamla berättartraditioner som fanns inom dåtidens ätter. Krigståg i österled finns ju även i olika legender från lite olika traditioner. Numer berättar arkeologi dessutom om ständiga förbindelser mellan Skandinavien, Baltikum och Svarta havet genom hela det första millenniet...

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #24 skrivet: januari 22, 2013, 01:22 »

 
Du går alltså försvar för uttalandet om att

 
Du backar då från ditt tidigare inlägg ...?

Skrev ju tydligt att de föreläsningar jag gick på ägde rum för två år sedan. Alltså kan mycket ha hänt sen dess. Jag tänker inte kritisera de insatta utifrån vad jag fick höra på en föreläsning för två år sedan. Om de som faktiskt arbetar med materialet, eller har tillgång till detaljerad data, anser efter ytterligare studier att ett visst ursprung är möjligt, eller till och med sannolikt, så köper jag det (tills någon annan kommer med övertygande argumentation för någonting annat).

Det är väl tämligen lätt att göra ett jämförande dna-prov med Vendel?

Det finns tyvärr inga DNA-analyser från Vendel eller Valsgärde. De humana benen var i mycket dåligt skick på båda gravplatserna, och grävdes upp för länge sedan, varpå de utsats för ytterligare 50-100 år av nedbrytning under undermålig förvaring.

Enligt estoniska källor (efter övesättning med google) väntar man strontium analysresultater. Analysresultaten vill bestämma varifrån män kom.

Vapenjärn har blivit analyserad i Finland och visar till Norra Norge.

43 män tillsammans. 40 i en båt och 7 i en andra.

3 var släkningar engligt ryggradernas genetiska deformationer!


Intressant. Några länkar?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #25 skrivet: januari 22, 2013, 09:00 »
Skrev ju tydligt att de föreläsningar jag gick på ägde rum för två år sedan. Alltså kan mycket ha hänt sen dess. Jag tänker inte kritisera de insatta utifrån vad jag fick höra på en föreläsning för två år sedan. Om de som faktiskt arbetar med materialet, eller har tillgång till detaljerad data, anser efter ytterligare studier att ett visst ursprung är möjligt, eller till och med sannolikt, så köper jag det (tills någon annan kommer med övertygande argumentation för någonting annat).


Ok, du backar alltså för att inte hamna på kollisionskurs. Jag är knappast förvånad!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #26 skrivet: januari 22, 2013, 09:22 »

Ok, du backar alltså för att inte hamna på kollisionskurs. Jag är knappast förvånad!

Vaknat på fel sida idag? Hur för detta diskussionen framåt? Eller det kanske är så här vi ska se merparten av dina inlägg, som rent provokativa och av någon form av hämndlystnad. Nu sjönk du i min aktning!

/Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #27 skrivet: januari 22, 2013, 09:29 »
Vaknat på fel sida idag? Hur för detta diskussionen framåt? Eller det kanske är så här vi ska se merparten av dina inlägg, som rent provokativa och av någon form av hämndlystnad. Nu sjönk du i min aktning!

/Stefan

Ibland undrar jag om Yngwe ens vaknar inomhus...  ;D

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #28 skrivet: januari 22, 2013, 11:47 »
Carl Thomas antar att norra norge=väst kusten var humor?
Men intressant är det, vi har beskrivningar från senare tid om en ganska livlig trafik mellan norge över mälardalen till Rus. Undrar om järn/vapen från norra norge är en vanlig företeelse?
Erik

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #29 skrivet: januari 22, 2013, 12:01 »
quote author=gangrade link=topic=5818.msg56295#msg56295 date=1358842941]
Vaknat på fel sida idag? Hur för detta diskussionen framåt? Eller det kanske är så här vi ska se merparten av dina inlägg, som rent provokativa och av någon form av hämndlystnad. Nu sjönk du i min aktning!

/Stefan
 
Ja faktiskt, men det har knappast med detta inlägg att göra.
 
Du kan välja att se dom som provocerande, för det är de i viss mening. När jag skriver att jag inte är förvånad så sätter jag ju fingret på just det, just i syfte att skapa en reaktion.  Varför gör jag då det? För att jäklas?  Eller är det så att jag faktiskt försöker föra en diskussion framåt?
 
Charlotte GedenStierna-Jonson har en relativt viktig position och har visst inflytande på hur forskningen om vår historia förmedlas till allmänheten.  Åtminstone till del är hon det med hlälp av offentliga medel, vilket enligt mig ger ett ansvar för hur hon förmedlar det. Man kan kräva att det ska hålla en hög vetenskaplig nivå.  Om hennes uttalande skiljer sig från övriga deltagare i programmets, och inte stämmer överens med det material som finns tillgängligt på nätet, så är det väl i ordning att man påtalar detta.  Håller du med om det?
 
AndreasE är själv en av de som refererat till materialet och påpekat att männens ursprung inte är tydligt. Ändå vill han gå i försvar för Hedenstierna-Jonson, och har till och med påtalat hennes position, helt uppenbart i syfte att stärka hennes trovärdighet.
Citera
PS: Yngve, har du kollat upp vad Charlotte forskar om? Hon är uppenbarligen mycket väl förtrogen med denna typ av fyndmaterial, och  kan det utan tvekan mycket bättre än någon av oss som skriver här.

Detta innebär då att AndreasE måste backa från sitt uttalande om männens ursprung. Om han inte gör det hamnar han ju oundvikligen på kollisionskurs med Hedenstierna-Jonson.  Det tror inte jag han vill vara, vilket jag har full förståelse för. Därför är jag inte förvånad.

Är det viktigt att skriva att jag inte är förvånad?  Ja, synnerligen viktigt!  Det är en markering för att jag är medveten om ovilljan att gå i klinch med vissa, och att jag har i åtanke att det faktiskt ibland kan påverka vad som skrivs.  Det är kanske hårt och rättframt, jag är inte så mycket för att dalta...

 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #30 skrivet: januari 22, 2013, 12:27 »
En annan hypotes kan vara Guter, om närhetsprincipen kan råda.

http://www.guteinfo.com/?id=3389
Citat från sidan:
Citera
Grobin i Lettland (Seeburg)
Holger Arbman säger i sin bok Vikingar, Bonniers boktryckeri 1962, att i Lettland vid Grobin, strax öster om Libau, har man funnit tre gravfält. Två av fälten är gutniska, vilket man vet eftersom de döda är brända och har fått med sig gutniska vapen och kvinnosmycken, det är döda gutar, medan det tredje är ett "höggravfält med föremål som vittnar om förbindelse med Mälardalen". Gravfälten började anläggas på 600-talet och var i bruk till 800-talet.

Arbman nämner att det därstädes också finns en "borg med jordvallar och i borgen har man funnit föremål, som liknar dem man finner i Mälardalen" - eller varför inte som Burgen, Havor eller giganten Västergarnsvallen.

Vi börjar med detta om Grobin och passar också på att tillägga att Arbmans skrivsätt är synnerligen vanligt i svensk historia. Medan man hittar döda gutar i tusentals så drar man fram Mälardalen genom att något "vittnar om förbindelse" eller "liknar". Att folk skriver så beror på att de håller på att ladda upp inför det de snart kommer att påstå, nämligen att ruser är svear och att de hade sig ett jätterike neråt Volga till, vilket förmodligen är rent struntprat.

Ättelägg, vad har du för källa för detta påstående?

Citera
Men intressant är det, vi har beskrivningar från senare tid om en ganska livlig trafik mellan norge över mälardalen till Rus

Thomas I

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #31 skrivet: januari 22, 2013, 13:40 »
Ättelägg, med senare tid måste du väl då mena att järnväg nu dragits mellan Kiruna och Narvik? Eller menar du att man regelbundet fraktade järn över land från Nordnorge till Mälardalen?  ;)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #32 skrivet: januari 22, 2013, 13:51 »
Tja nu menade jag norge som så men Olof den heliges resa från mälardalen på de vägar som svearna kände över järnbärar land till jämtland är tämligen nordnorskt. Även Olov Tryggvessons eskapader m.m. Vet att man möjligen kan invända mot placeringen av Uppland, Svitjod mm och helst ser det som liggande runt Skara (fast vore man där torde det vara enklare att segla från älvmynningen eller upp genom värmland in i norge). Handeln, skatt uppbörden mellan nordliga norge och lapparna är väl etablerat, likaså handelsleder på tvärsan till hälsingland, leder upp till dalarna och vidare o.s.v.
Erik

Utloggad Jotuni

  • Stammis
  • Antal inlägg: 356
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #33 skrivet: januari 22, 2013, 14:51 »

Intressant. Några länkar?

Här är en:
http://et.wikipedia.org/wiki/Salme_muinaslaev

I slutet är mera länkar. T.e den här har något oå engelskan http://salmepaat.blogspot.fi/

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #34 skrivet: januari 22, 2013, 19:42 »
AndreasE är själv en av de som refererat till materialet och påpekat att männens ursprung inte är tydligt. Ändå vill han gå i försvar för Hedenstierna-Jonson, och har till och med påtalat hennes position, helt uppenbart i syfte att stärka hennes trovärdighet.
Detta innebär då att AndreasE måste backa från sitt uttalande om männens ursprung. Om han inte gör det hamnar han ju oundvikligen på kollisionskurs med Hedenstierna-Jonson.  Det tror inte jag han vill vara, vilket jag har full förståelse för. Därför är jag inte förvånad.

Är det viktigt att skriva att jag inte är förvånad?  Ja, synnerligen viktigt!  Det är en markering för att jag är medveten om ovilljan att gå i klinch med vissa, och att jag har i åtanke att det faktiskt ibland kan påverka vad som skrivs.  Det är kanske hårt och rättframt, jag är inte så mycket för att dalta...

Läser du ens vad jag har skrivit? Jag gick på några föreläsningar för två år sedan, och återberättade vad som sades då. Efter att jag sedan lyssnat på hela inlägget så var det tydligt att man förstås arbetat vidare med materialet sedan dess (vilket var direkt efter att man grävde ut det andra, större skeppet), och att man nu verkar känna sig säkrare på sina tolkningar än man var då. Knappast förvånande. Som utomstående som inte har arbetat med materialet känner inte jag att jag kan säga att de har fel i sin tolkning. Påpekade även att frågan förstås inte är slutgiltigt löst, och att alla som är intresserade kommer kunna kolla på materialet när publiceringen är klar.

Tror du på allvar att jag bryr mig om jag skulle "hamna på kollisionskurs" med Charlotte Hedenstierna-Jonson? Jag har aldrig träffat henne, hon har ingen aning om vem jag är, och jag tvivlar på att hon läser den här tråden. Dessutom tror jag att hon är så professionell att hon knappast skulle bli upprörd om jag hade en annan åsikt än henne. Däremot är det väl tydligt sedan länge att jag har en mer välvillig inställning till arkeologer än vad du har. Jag letar inte efter anledningar att bli upprörd hela tiden.

Och ja, jag påpekade att Charlotte utan tvekan har bättre koll på det här materialet än vad Yngve eller jag har. Kalla mig galen, men jag anser att kompetens faktiskt är relevant. Hon har uppenbarligen haft tillgång till mycket mer information om materialet från Salme än någon av oss (hur många av föremålen har du studerat i närbild eller i verkligheten, Yngve?), och med tanke på vad hon arbetar med så har hon utan tvekan bättre koll på det generella skandinaviska materialet än någon av oss. Det betyder inte att man måste tro på hennes tolkningar, men man borde inte bara förkasta dem för att man inte gillar dem.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #35 skrivet: januari 22, 2013, 22:46 »
Det betyder inte att man måste tro på hennes tolkningar, men man borde inte bara förkasta dem för att man inte gillar dem.

Nu var inte frågan hur vida man "gillar" frun i fråga eller hennes arbete. Problemet var väl att just detta expert-uttalandet utesluter ett antal alternativa - fullt möjliga - svar på frågan om härkomst. Alltså efterfrågades (kritiserades) hennes 'perspektiv' - som "begränsad".

Det kan ju benekas - men då får man använda sakliga argument, utan att luta sej på henne "generella kompetens".

Om nu järnet är från "Nord-Norge" - hur ser det då ut med hennes 'uppenbara' bindning till Mälarn?

Om järnet från mellan-Norden nådde Mälarn - t.ex. via Ångermanälven och Åland - kunde det lika så väl ha nått Eysyssla/Ösel/Sarenmaa - och där blivit svärd. Vi vet ju att finnarna redan smidde egna, präktiga svärd - av högsta kvalitet. Bara i Nyland har man öppnat hundratals gravkummel med svärd och urna. Det äldsta så långt är från själva Helsingfors och daterad 3.000 f.n.     

Kul att se hur väl dom re-konstruerat en av båtarna. Sen kan man ju fundera på vart just denna båttyp har sina närmaste paralleller. Det är inte i Nord-Norge...  8)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #36 skrivet: januari 22, 2013, 23:26 »
Mycket nogrannt AndreasE, och flera gånger.
 
Det jag säger är alltså att du backar från ditt inlägg nr 3 i denna tråd, och att det inte är förvånande.  Och jag påstår inte att du är rädd för Charlotte, hon ser rätt snäll ut. Däremot har du flera gånger hänvisat till den "etablerade uppfattningen" och stött dig på den. Charlotte är utan tvekan mycket väl etablerad, och när hon framför åsikter som något ligger i linje med dina tidigare uttalande där du just hänvisat till etablerade uppfattningar så är det inte ett dugg förvånande att du backar tillbaka just dit. Om det är av försiktighet eller tilltro är faktiskt helt oviktigt.
 
I sakfrågan
"Ganska stor säkerhet" är ett väldigt starkt uttalande. De alternativa förklaringarna är då mycket svaga. Vilken typ av artefakter är så starkt knutna till området norr om Mälaren? Finns det något som kan beläggas som exklusivt för just det området, och har det återfunnits i Salme. Kan andra förklaringar, som t.ex. handel anses som otroligt? Hur förklarar man de avvikande dragen, eller kan man bara ignorera dom.  Isotopanalyser skulle väl kunna ge en hyfsad hänvisnig, med lite tur skulle det kunna motivera ett "ganska troligt".   
 
Det ska bli mycket spännande att se om det hela resulterar i ett papper som säger att männen med ganska stor säkerehet kom från norra Mälarregionen....
 
Slutligen. Jag har mycket stor respekt för många arkeologer, men jag tror verkligen inte per automatik på allt vad alla arkeologer säger. Det gör väl inte du heller AndeasE?   Men att jag skulle förkasta Charlottes tolkning är helt hämtat ur luften, jag har på inget sätt sagt att ett ursprung i norra Mälardalen är otroligt, jag har över huvud taget inte uttalat mig om vad jag tror än mindre om vad jag gillar.  Var har du fått det ifrån? Uppenbarligen har du själv skrivit det mellan mina rader.   Det jag klart och tydligt kritiserar är påståendet " med ganska stor säkerhet".
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #37 skrivet: januari 23, 2013, 00:33 »

Det kan ju benekas - men då får man använda sakliga argument, utan att luta sej på henne "generella kompetens".

Om nu järnet är från "Nord-Norge" - hur ser det då ut med hennes 'uppenbara' bindning till Mälarn?

Till skillnad från Charlotte och de estniska arkeologerna så har ju ingen av oss sett materialet i fråga. Alltså kan ju igen av oss bedöma riktigheten i det Charlotte säger i det här läget. Vad jag menar är att det inte finns någon anledning i det nuvarande läget att med så hårda ordalag kritisera Charlottes uttalanden, då hon faktiskt i den här frågan har en starkare bas att stå på än någon av oss andra, både när det gäller materialet i fråga och den underliggande kunskapsbasen. 


Nu har jag inte hittat någon information om det här nordnorska järnet, så svårt att uttala mig om det (var det ett eller flera svärd som undersöktes osv), men med tanke på antalet föremål det handlar om så kommer förstås inte alla att ha samma ursprung. En bedömning av var ifrån krigarna kan ha kommit kommer bygga på hela materialet, och de statiska frekvenser av föremålstyper som ingår där i, inte på enstaka föremål. Troligtvis bygger bedömningen framför allt på stillmässiga grunder, och dessa finner man framför allt i svärdens torne och knapp, inte klingan. Man kan alltså utan problem använda sig av svärdsklingor av olika ursprung, som man sedan monterar med lokalt tillverkade "handtag". Men som sagt, vi får se vad den slutgiltiga rapporten kommer fram till.


Utloggad Fiskgjusen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #38 skrivet: januari 23, 2013, 00:52 »
Charlotte H-J är den smartaste och sexigaste arkeolog jag vet. Hon står dessutom i adelskalendern. Så den som klagar på henne kommer att bli mat åt mina hungriga kycklingar. Åter till sakfrågan! Är det verkligen rätt som Marge Komsa skriver med ref. till Gunilla Larsson att gravbåtarna är orienterade mot norr? Tusen andra frågor finns också ifråga om denna häpnadsväckande fyndplats på Ösel.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vendeltida skepp med segel funnet på Ösel
« Svar #39 skrivet: januari 23, 2013, 00:58 »
Det jag säger är alltså att du backar från ditt inlägg nr 3 i denna tråd, och att det inte är förvånande.  Och jag påstår inte att du är rädd för Charlotte, hon ser rätt snäll ut. Däremot har du flera gånger hänvisat till den "etablerade uppfattningen" och stött dig på den. Charlotte är utan tvekan mycket väl etablerad, och när hon framför åsikter som något ligger i linje med dina tidigare uttalande där du just hänvisat till etablerade uppfattningar så är det inte ett dugg förvånande att du backar tillbaka just dit. Om det är av försiktighet eller tilltro är faktiskt helt oviktigt.


Vad är det du försöker säga?

"Ganska stor säkerhet" är ett väldigt starkt uttalande. De alternativa förklaringarna är då mycket svaga. Vilken typ av artefakter är så starkt knutna till området norr om Mälaren? Finns det något som kan beläggas som exklusivt för just det området, och har det återfunnits i Salme.

Sjävklart finns det artifakttyper som är starkt knytna till Mälardalen, eller till och med området norr om Mälaren, precis som att det finns artifakttyper som är starkt knytna till Gotland, Öland, VG eller Skåne, osv.
Det handlar om föremål som man vet tillverkades inom ett visst område, ofta genom att gjutformar osv har påträffats inom området, och som även uppträder mycket mer frekvent i detta område än i andra områden. Olika variationer av samma grundtyper tillverkades i olika områden, troligtvis vid ett mindre antal centrala hantverksplatser. Detta gäller framför allt mer exklusiva föremål som svärd, hjälmar och praktspännen. Vendeltida svärd har tex liknande utformning över hela Skandinavien, men närmare studier visar att det finns variationer i saker som form och ornamentik mellan olika regioner.

Om just sådana föremål har hittats i Salma kan ingen av oss svara säkert på, då föremålen inte har publicerats, och nästan ingenting finns tillgängligt på bild via internet. De som arbetar med materialet verkar dock tycka sig se likheter med det Mälardalska materialet (även om andra områden som tex Gotland nämns). Jag såg lite bilder då för två år sedan, men vågar inte ge någon egen tolkning idag.

Kan andra förklaringar, som t.ex. handel anses som otroligt? Hur förklarar man de avvikande dragen, eller kan man bara ignorera dom. 

Materialet är i stort sett aldrig monolitiskt. Det är alltid blandat, med föremål med olika ursprung, framför allt när man rör sig i samhällets övre skikt. Avvikande drag är alltså att förvänta sig. Det intressanta är den statistiska fördelningen. Hur många föremål är av en typ, och hur många är av en annan? Om säg 60% av föremålen är "Östsvenska" (med tyndpunkt på Mälardalen), 20% "Gotländska", 10% "Finska" och 10% "inhemska (Estniska)", så leder det kanske till en tolkning att gruppen hade ett Östsvenskt, kanske Mälardalskt urpsrung, och att "avvikelserna" kan bero på handel/plundring/naturlig variation i utrustning. Vidare kanske man även kan spekulera i tex om gruppen delvis var blandad, tex med en mindre grupp gotlänningar som anslutit sig till fastlandssvenskarna. Om fördelningen istället är 40% inhemsk, 40 finsk och 20 svensk, då kanske man istället skulle dragit slutsatsen att det handlade om en lokal grupp där några bar vapen man fått genom handel eller plundring (de svenska föremålen).