Författare Ämne: Vargar och indianer  (läst 4790 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Vargar och indianer
« skrivet: januari 17, 2013, 09:34 »
I Nordamerika möttes olika synsätt och olika kulturer när européerna kom invandrande. En skillnad var i synen på vargen. Många européer hade en starkt negativ syn på detta djur, nedärvd från det Europa de kom ifrån. Synen bottnade i att man kom från jordbrukskulturer där man höll djur som får och nötboskap vilka ibland kunde bli vargars (och andra rovdjurs) byte. De amerikanska urinvånarna däremot var antingen jägare och samlare eller hade ett jordbruk där man inte haft husdjur av samma slag som européerna (man hade hundar och några folk hade tämjt kalkoner). Det gjorde att vargen inte uppfattades som ett hot på samma sätt. Möjligen kunde den vara en konkurrent om viltet man jagade. Ofta hade man en  vördnadsfull respekt för vargar och andra stora rovdjur och de kunde ibland betraktas som mer eller mindre heliga.

Européerna däremot kom att överföra sin gamla rovdjurssyn till det gamla landet, och inte nog med det, till följd av de konflikter som uppstod med urbefolkningen om land och naturresurser så överförde man synen på rovdjuren också på människorna i det nya landet. Det finns flera fall där man i olik skrifter och upprop påpekar likheter mellan indianer och vargar och där man även framför åsikten att båda skall utrotas.

Ett exempel var George Washington som 1783 gjorde jämförde vargar och indianer: ” "Both being beast of prey, tho' they differ in shape". 

Än idag kan synen på vargar (och andra djur) skarpt skilja sig mellan urinvånare och ättlingarna efter de europeiska invandrarna. Sålunda har till exempel beslutet om att åter tillåta vargjakt i Minnesota väckt proteser bland urbefolkningen.

Minnesota Ignores Indians, Allows Wolf Hunting

Det är idéhistoriskt intressant hur kulturella skillnader kan prägla vår syn på djur och natur och hur just vargen genom tiderna fått vara en symbol även för mänskliga konflikter och skillnader i levnadssätt och ideologi.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vargar och indianer
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2013, 12:53 »
Alla naturfolk har respekt för både djur och natur, även dess rovdjur. Ta Samerna som exampel, de kan inte äga land beroende på att det är landet som äger dem. Dra ut det synsättet så omfattaar det respekt för natauren och allt levande.

Jag har personligen mött åiskter som "skjut Samerna och låt vargen leva" mm uppfattningat - alltså i Sverige i dag.

Många Svenskar påstår att Samerna hyser ett rovdjurshat - men jag har aldrig mött en / Same som går omkring och hatar varg eller annat rovdjur. Däremot har jag mött hundratals Svenskar som bestämt påstår att Samer hatar rovdjur.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vargar och indianer
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2013, 13:12 »
Carl Thomas!
Känner igen detta.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vargar och indianer
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2013, 09:06 »
Alla naturfolk har respekt för både djur och natur, även dess rovdjur. Ta Samerna som exampel, de kan inte äga land beroende på att det är landet som äger dem. Dra ut det synsättet så omfattaar det respekt för natauren och allt levande.

Jag har personligen mött åiskter som "skjut Samerna och låt vargen leva" mm uppfattningat - alltså i Sverige i dag.

Många Svenskar påstår att Samerna hyser ett rovdjurshat - men jag har aldrig mött en / Same som går omkring och hatar varg eller annat rovdjur. Däremot har jag mött hundratals Svenskar som bestämt påstår att Samer hatar rovdjur.

Thomas


Här har du färska dödshot:
  "Krossa den samiska renägarmaffian", "rädda en varg - skjut en same". Sådana dödshot riktas mot jägarna, liksom uppmaningar att skjuta ned den helikopter som används vid vargjakten 


http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2013/01/Samer-dodshotas-pa-grund-av-vargjakt-1.41245/ 


Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vargar och indianer
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2013, 13:43 »
Det som hände 1783 i USA händer alltså i Sverige idag - fast inte från högre makthavare. jag är så luttrad i denna fråga att jag misstänker att det enda skälet för detta är att det inte är PK att framföra sådana åsikter. studera gärna politiska beslut och hur våra domstolar dömmer - där kommer motsvarande åsikter fram. vi har sakta men säkert ihjäl vår minoritet.
Myter, rykten, fördomar osv  hos Svenska folket späderpå det hela ytterligare. Hur många här tror på att Samer kör upp sina renar på järnvägsspåren för att få ut ersättning, eller på att Samer som folk går omkring och hatar rovdjur?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vargar och indianer
« Svar #5 skrivet: januari 18, 2013, 14:07 »
Både här och i Amerika har vargen ofta fått symbolisera det vilda och otämjda och den har ansetts stå i förbund med mörka makter. Myndigheternas kampanjer mot varg i 1700-talets Sverige tog ju delvis över den retorik som utvecklats under 1600-talets häxprocesser.

I gamla tider fick ju även samer stå som representanter för det okristliga, de förknippades med trolldom och så vidare.

I Amerika var det indianerna som ansågs stå för det hedniska och ociviliserade, något som måste antingen tämjas (via mission och tvångsintegrering) eller helt utplånas (tillsammans med vargar och andra rovdjur).

I modern tid så får vargen symbolisera konflikter mellan stadsbor och landsbygdsbefolkning, mellan myndigheter och vanligt folk och ibland mellan etniska grupper (samer-icke samer, indianer-icke indianer) och mellan jägare och icke jägare.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vargar och indianer
« Svar #6 skrivet: januari 18, 2013, 15:48 »
Jag håller med dig i detta. När det gäller varg osv är det ju som så att de som vet minst skriker högst. Icke rökqre försvårar för rökare, helnykterister arbetar aktivt för att alkoholbrukare skall bruka mindre alkohol, osv. Jag har aldrig sett det hända tvärtom,rökare arbetar aldrig aktivt för att icke rökare skall börja röka....

En intressant tanke är att detta bör ligga genetiskt inom oss - hur fungerade detta historiskt? Har det alltid funnits folk som arbetar aktivt mot saker och ting, t.ex ny form på stenyxor, bronssvärd och design på ringbrynjor?

Nästa steg i tankekedjan blir ju då varför vi har denna inbyggda funktion - den bör ju har hjlpt till med att vi överlevt som art - så vad var det som triggade igång denna funtion?

Thomas
Historia är färskvara.