Författare Ämne: Lunghedarna som försvann för 100 år sedan i sydvästra Sverige  (läst 5675 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Stora landskapsomvävningar är intressanta och jag hade ingen aning om att det fanns stora ljunglandskap i sydvästra Sverige fram tills för 100 år sedan när det planterades skog i dessa områden.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=406&grupp=4256&artikel=5403365

Det omfattade ett område lika stort som Gotland.

Någon som vet hur gamla ljunghedarna var?

Thomas I

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Lunghedarna som försvann för 100 år sedan i sydvästra Sverige
« Svar #1 skrivet: januari 15, 2013, 22:28 »
Jag kan inte svara på din fråga, men  -   
Min farmor, född 1904,  kunde peka ut platser/backar  och säja att där växte bara ljung när hon var liten. 

Sydligaste Halland vid Sjöaltasjön, Våxtorp kommun.

Utloggad fire4h8

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Lunghedarna som försvann för 100 år sedan i sydvästra Sverige
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2013, 09:33 »
Någon som vet hur gamla ljunghedarna var?

Thomas I

I en essäfråga i skogshistoria kan man läsa följande svar:

Citera
När skapades ljunghedarna?

Ljunghedar har förekommit på västkusten under tusentals år men det är först under de senaste
trehundra åren som deras utbredning totalt har dominerat landskapsbilden. Ljunghedarna är
helt och hållet skapade av människan och är en produkt av betesgång och upprepad bränning.
På vissa kustnära platser försvann skogen tidigt. Pollendiagram från Sotenäset i Bohuslän
visar att ljungen dominerat vegetationen ända sedan järnålderns början och på Tjörn finns det
bevis för att ljunghedar skapades redan runt år O. Skogen på Tjörn var helt uthuggen redan på
1500-talet (Atlestam).

http://pub.epsilon.slu.se/4178/1/Axelsson_A_1994.pdf

I Marks kommun, södra VG-län, skapas just nu ett naturreservat i Gallåsen, väster om samhället Björketorp för att bevara områdets sista rester av ljunghed.

Citera
Mark planerar för nytt naturreservat
Björketorp.
Nu görs ett nytt försök att bilda ett naturreservat på Gallåsen, som har den sista ljungheden i hela Marks kommun. Denna hotade naturtyp riskerar att försvinna för alltid om marken fortsätter att växa igen.

http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.1803832-mark-planerar-for-nytt-naturreservat


Utloggad sjovik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Mitt ego
SV: Lunghedarna som försvann för 100 år sedan i sydvästra Sverige
« Svar #4 skrivet: januari 16, 2013, 11:29 »
Under ett par år på 70-talet arbetade jag på stadsbyggnadskontoret i Helsingborg, och minns från den tiden en diskussion just om ljunghedar. Tydligen fanns i stadens omgivningar enorma ljunghedar kvar ända in på 1900-talet, men sedan började staden expandera, och den plana outnyttjade marken var naturligtvis mycket användbar då. På 70-talet gällde diskussionen om den sista kvarvarande lilla resten av orörd ljunghed skulle bli naturminne, eller offras. En titt idag på Google Earth visar att det kanske ännu finns spår av ljunghed kvar bland den senare bebyggelsen. Vet någon om det finns något skyddat område där?

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Ljunghedarna som försvann för 100 år sedan i sydvästra Sverige
« Svar #5 skrivet: januari 16, 2013, 13:00 »
Intressanta kommentarer och länkar från er alla.

Mellan Höllviken och Skanör/Falsterbo på Näset finns ett vidsträckt Ljunghedsområde kvar.

Om ni inte lyssnade på "Vetandets Värld"-programmet var denna skogsplantering tydligen ett stort arbetsmarknadsprojekt inspirerat från dåvarande Tyskland, i slutet av 1800-talet.

Thomas I