Författare Ämne: Köpingar  (läst 4623 gånger)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
Köpingar
« skrivet: december 17, 2008, 19:17 »
Hej, Håller på att skaffa mig mer information kring Köpingar. Jag söker  information kring de Köpingar vi känner till från sen järnålder (som exempelvis Löddeköpinge i Skåne). Var de alltid inhägnade? Hade de pallisader? Var de placerade i låg terräng vid vatten eller högre upp i terrängen? Har det framkommit spår i åar/vattendrag i anslutning till Köpingarna? Vore mycket tacksam för input och litteraturreferenser!

Med vänlig hälsning/Martin

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Köpingar
« Svar #1 skrivet: december 17, 2008, 22:45 »
Du kan ju börja med min bok i pdf-format "Den skånska historien. Vikingarna":
http://www.foteviken.se/pdf/Skanes historia 2.pdf

På sidan 50 och framåt hittar du om information om köpingarna.
Löddeköpinge finns utförligt publicerat i "Meddelanden från Lunds universitets historiska museum" 1979/80 och 1983/84 och i Svanberg & Söderberg: "Porten till Skåne." 2002.
Stora Köping vid Ystad har Sten Tesch publicerat i "Ystad II, en omlandsstudie. Medeltidsstaden 45."
 
En spännande och "bortglömd" köpingeort är den som ligger invid Laholm i södra Halland. Den är spännande eftersom topografin och de historiska lämningarna är exakt samma typ som i Löddeköpinge. Laholm är också Hallands äldsta stad och den har något så märkligt som en Clemenskyrka vilket helgon jag menar bör kunna knytas till Harald Blåtand och hans trelleborgar.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Köpingar
« Svar #2 skrivet: december 17, 2008, 23:12 »
Tack Sven! Jag skummade igenom din bok från sid 50 och det ser väldigt intressant ut. Själv håller jag till i Göteborgsområdet och är rätt säker på att köpingar av skånsk modell även funnits här. Lödöse anläggs runt 1050 och är tidigt en "stor" stad. Behovet av handel måste funnits innan och då blir köpingar mycket spännande. Norr och söder om Lödöse finner vi Gamla Köpingen respektive Grönköping. Grönköping ligger intill Grönån som är ett biflöde till Göta Älv, alldeles intill ligger Skepplanda och Tängevallen. Vid älven utanför Grönån har man hittat koggarna Äskekärr 1 och 2. Från Lidköping vid Lidan/Vänern finns numera dateringar av broar mm från slutet av 900-talet. Jag tycker att man bör undersöka de "götska" Köpingarna med de skånska som referenser. Själv är jag fokuserad på Grönköping. Via Eniro/Karta Vadbacka- Skepplanda kan man se fotbollsplanerna som ligger på gården Grönköp. Grönån var seglingsbar fram till platsen fram till 1930. Vad tror du om platsen sett med erfarenhet från Skåne? MVH

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Köpingar
« Svar #3 skrivet: december 18, 2008, 08:15 »
Fotevikens Museum var under flera år med i projektet ”Destination Viking” där också representanter från Ale kommun och Ale vikingagård var med så jag känner området runt Grönån någorlunda. Man skriver själva i en av sina rapporter att där Forsån och Grönån möts ska ha legat en vikingatida handelsplats:

http://www.vastsverige.com/sites/Vastsverige/Vastergotland/Ale/Vikingatida%20platser%20i%20Ale.pdf

Området ligger perfekt som en handelsstation in mot ett större och viktigare omland österut – något som det närliggande Lödöse ju som stad fortsatte under medeltiden. Som jag kunnat påvisa genom bl.a. analys av den tidigmedeltida kyrkotätheten i Skåne bildar samtliga skånska köpingar just sådana internationella ”utskeppningsstationer” för de olika skånska centralbygderna som legat inåt landet.

Du får heller inte glömma att inte särskilt långt sjövägen från denna köping ligger den norska vikingatida köpingen Kaupang vilken har varit av mycket stor betydelse att döma av bebyggelsens utbredning och fyndens karaktär:

http://www.kaupang.uio.no

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Köpingar
« Svar #4 skrivet: december 18, 2008, 09:37 »
Vi har under flera år gjort mindre insatser i Grönådalen men av olika skäl inte gett oss på Grönköp (fotbollsplaner mm). Via metallsökare (med tillstånd etc) har vi lokaliserat vad vi tror är en mindre handelsplats/omlastningplats som är samtida med Lödöse, fast i Grönådalen. Antagligen är denna plats kopplad till Alvhems Kungsgård. Det är väldigt inspirerande att se att du ser paralleller mellan VG och Skåne. Enligt min uppfattning har Älven och dagens Göteborgsområde haft en speciell funktion för Västergötlands tättbefolkade jordbruksbygder. En skillnad mellan VG och Skåne är att de bästa jordarna i VG ligger längre från kusten än i Skåne. Importen och införseln av internationella varor etc är dock omfattande under alla tidsperioder och under folkvandringstiden så är centrala VG den nordiska region som får in mest Guld. Jag ser "Älvsyssel" som ett nyckelområde för VG men satt under press i perioder från såväl Danskar som Norrmän och Svear. Sån förblev situationen  ända fram till 1600-talet. I de Norska kungasagorna framgår det tydligt hur Norge gör framstötar mot detta område i tidig medeltid. Deras motståndare är ofta Götar men dessutom "Älvagrimmar" som verkar vara ett namn för en stam/grupp vid Älvens mynning. Jag kommer att göra förnyade ansträngningar att försöka hitta konkreta bevis för att Grönköping är en Köping av "skånsk" modell. Sen är min stora fråga var VG´s Uppåkra/Uppsala ligger:)

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Köpingar
« Svar #5 skrivet: december 18, 2008, 21:30 »
Är det någon principiell skillnad på skånska köpinge-orter och tex  Linköping, Söderköping, Nyköping, Köping och så vidare?

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Köpingar
« Svar #6 skrivet: januari 11, 2013, 13:43 »
Den här diskussionen vaknade till liv i tråden om Borgeby slott. Sven-Åke har väntat på svar i fyra år nu.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Köpingar
« Svar #7 skrivet: januari 11, 2013, 19:29 »
Jag håller på att läsa igenom denna skrift som Sven Lagman nämnde här:

Citera
Löddeköpinge finns utförligt publicerat i "Meddelanden från Lunds universitets historiska museum" 1979/80 och 1983/84 och i Svanberg & Söderberg: "Porten till Skåne." 2002.

Bengt Söderberg, Lars Larssons efterträdare i Uppåkra, bidrog med artikeln "Vad är en köpingeort"
Om jag inte har läst fel finns det inga entydiga mönster för de köpingeplatser som funnits i Skåne under vikingatid och tidig medeltid mer än att ingen av dessa platser blev städer. Köpingeplatserna i Skåne verkar inte haft alla funktioner samlade på en plats. Sven Lagman beskriver detta tydligt när det gäller Hököpinge och Pile söder om Malmö.

Finns inga bevis för köpingar singular i Skåne enligt forskningen för 12 år sedan.

Thomas I