Författare Ämne: Hällristningar och huvudformer  (läst 5302 gånger)

Utloggad albert1212

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Hällristningar och huvudformer
« skrivet: december 13, 2011, 06:15 »
Efter att ha besökt ett femtontal hällristningsplatser nu i september blev jag observant på en sak som jag inte noterat tidigare. Antagligen är det min avsaknad i djupare studier i ämnet hällristningar men min fråga är varför de flesta män med svärd och vapen verkar ha en mycket markerad spetsig ansiktsform? Även om man velat markera huvudets riktning hade man knappast behövt göra detta på detta onaturliga sätt. Kan det vara frågan om någon mask – skyddsmask etc. Några figurer har ju kraftigt markerade vader som man menar kan vara skyddsskenor eller liknande. Finns det några kända internationella fynd av t.ex. hjälmar med spetsiga skyddsmasker från bronsåldern?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hällristningar och huvudformer
« Svar #1 skrivet: mars 04, 2012, 01:44 »
Visserligen ett intressant tema, som ännu inte blivit riktigt analyserat.

Tanum:
http://vastsverige.basetool.se/upload/6905/Images/Edited/589470_Popup_129131454432197500.jpg
Skepplanda:
http://freepages.history.rootsweb.ancestry.com/~catshaman/m11natura/03natura2.htm

Märkvärdigt nog hittade man nyligen samma typ huvud, jämte fallos och tre fingrar på varje hand - på en hällristning från södra Amerika...   ???

Citera

'Little Horny Man': Rock Carving of Giant Phallus Discovered

Lapa do Santo is one of the largest rock shelters excavated yet in the region, a limestone cave covering an area of about 14,000 square feet (1,300 square meters). Here, researchers have found buried human remains, tools made of stone and bone, ash from hearths, and leftovers from meals of fruit and small game.


http://www.livescience.com/18602-horny-man-rock-carving-giant-phallus.html



“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Hällristningar och huvudformer
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2012, 21:23 »
Det er ikke et emne jeg har tænkt videre over, men formentligt et uhyre vigtigt indspark der her tages op til overvejelse.

Helleristningen fra Aspeberget, Tanum Socken, Bohuslen dateret til ca. år 1000 f.Kr. (bildnr. 31223121011, Raä nr. 18) gengiver en lignende afbildning, hvor den med spyd bevæbnede person også er gengivet med et nav (mave, midterkrop) formet som en rund ring. Jeg har fortolket denne ring som "Himmelhullet", hvor igennem sjælen kan vandre fra denne til næste verden, ved døden eller under en shamanisk drømmerejse.

Er dette en sand forståelse da vil jeg foreslå at de afbildede hovedet må være dyrehoveder (fuglehoveder med næb?), hvorfor vi bør tænke på hamskifte, der også i urnordisk tanke finder sted (vi behøver bare at tænke på de kvindelige krigerinders hamskifte til svaneham).

Jeg forestiller mig at dette også kan have været tankegods i Bronzealderen.

mvh

Flemming

Utloggad esmart

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
  • dokumentering av hällristning
SV: Hällristningar och huvudformer
« Svar #3 skrivet: januari 10, 2013, 12:10 »
Den spetsiga huvudsform tolkas som att de har ett fågelmask på.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hällristningar och huvudformer
« Svar #4 skrivet: januari 10, 2013, 15:53 »

Helleristningen fra Aspeberget, Tanum Socken, Bohuslen dateret til ca. år 1000 f.Kr. (bildnr. 31223121011, Raä nr. 18) gengiver en lignende afbildning, hvor den med spyd bevæbnede person også er gengivet med et nav (mave, midterkrop) formet som en rund ring. Jeg har fortolket denne ring som "Himmelhullet", hvor igennem sjælen kan vandre fra denne til næste verden, ved døden eller under en shamanisk drømmerejse.

Flemming

Med mindre boldens form spiller på boll/bold/bald/balder, som i ball/baal, jfr globen som blev (e)riks 'eple'.

En lignende hellesristning der man tror Balder är med, midt i billedet:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4815.msg44766.html#msg44766
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Hällristningar och huvudformer
« Svar #5 skrivet: januari 12, 2013, 23:41 »
I fortsættelse af at man fortolker helleristningen som en fuglemaske, kan jeg vise at denne kunstform fortsatte frem til 700 tallet e.Kr. Jeg gengiver nedenfor et billede fra mit afsnit "Skjoldungernes skjolde", omhandlende vore oprindelige skjolde:




Bemærk nu genstand nr. 4, om hvilken jeg har skrevet følgende kommentar:

citat

Nr. 4: Et smykke fundet af Flemming Nielsen ved Tissø, Sjælland. Det første indtryk er at dette smykke gengiver en identisk afbildning til hvad vi ser gengivet på Lillbjärs III billedstenen fra Gotland, eller afbildningen på Tängelgårda billedstenen fra Lärbo, Gotland. Ved nærmere eftersyn kan vi dog se at dette ikke er tilfældet. En rytter kommer ridende, uden stigbøjler og iført ridebukser. Manglen af stigbøjler gør at dateringen må være ca. år 650-700 e.Kr. Mellem rytterens hoved og hestens manke ser vi muligvis indersiden af rytterens skjold, med skjoldets bronze- eller jernhåndtag synlig. Rytteren modtages af en kvinde, der med et drikkehorn i højre hånd, og et skjold i venstre hånd, byder velkommen. I kunst skal brugen af drikkehorn og skjold i forbindelse med en kvinde opfattes som kenninger for en skjoldmø af Jarl æt. Vi bemærker nu at kvindens ansigt er gengivet som et fugleansigt med næb, og at hun over sit hoved og sin overkrop har en fjerham. Dette er derfor en kvindelig krigerinde der har hamskiftet (hama-skipti, að hamaz) til svaneham eller fjerham eller ”fjaðr-hamr, feðerhoma, fetherhamo” (oldnordisk, oldengelsk, oldsaksisk). Det er i denne svaneham vore afdøde, og uddødelige, skjoldmøer flyver fra rummet fremtiden til rummet nutiden og afhenter vore afdøde slagne fra valpladsen. Hávamál (vers 155, Ældre Edda) kalder disse skjoldmøer i svaneham for ”tvnriþor” (tunridere). Givet at kvinden står med et drikkehorn må vi her opfatte den velkomst der bydes rytteren som en velkomst til Valhal, dvs. den hamskiftede kvindelige kriger står i Valhal og byder velkommen! Et helt ufatteligt vigtigt smykke der understøtter urnordisk filosofi i Ældre Edda. Smykkket kan ses på Kalundborg Museum. Det er vrang at kalde den kvinde for en valkyrie, fra ”valkyrja, valmær, waelcyrge, wælcyrgean, wælcyrigean” (oldnordisk, oldengelsk). Dette ord er sennordisk fra 1000 tallet e.Kr., og findes ikke i modersmålet da nærværende smykke blev fremstillet.


citat slut

Jeg vil derfor tilføje til tanken om at personen i Bronzealderen bærer en fuglemaske; mit bud vil være at kunsten måske snarere gengiver en person hamskiftet til en fugl - hvilken har jeg ikke nok viden til at kunne sige noget om.

mvh

Flemming