Samarbeten > Kulturarvsförmedling på internet

Ny fornminnesapp till iPhone/iPad

(1/2) > >>

Gorm:
På Riksantikvarieämbetet jobbar vi med att öppna upp våra databaser så att tredje part kan utveckla nya spännande e-tjänster på rådatan. Det som gör detta möjligt kallas för K-samsök.


Senast ut är appen Fornminnen som är utvecklad av IT-företaget Per & Per AB. Appen funkar både på iPhone och iPad och har online-läge vilket gör att dem inte är beroende av täckning för att funka.


Riksantikvarieämbetet har gett support på hur de kan använda datan men är inte inblandade i själva appens utformning och funktioner.


Ladda ner: https://itunes.apple.com/se/app/fornminnen/id582327948?mt=8
Gästblogginlägg: http://www.ksamsok.se/2012/12/21/gastblogg-fornminnen-for-ipad-och-iphone/


/Johan

Adils:
Då ska man ha råd att köpa en iphone/ipad (som jag knappt vet vad det är) för dyra pengar först och det är ingenting jag prioriterar så länge den telefon jag är tvungen att ha  fortfarande fungerar. Enligt mitt förmenande omintetgör ny teknik mer än den tillför.

Jan Owe:
Androidmobiler kan använda Kringla-appen.
Jag tycker det är bra med lite konkurrens så får vi se vilken app (Kringla, Fornfynd, denna - och fler?) som fungerar bäst (beroende på vad man vill ha). Och vill man inte ha ngn app så behöver man inte, men jag har haft en del nytta för att hitta fornlämningar in situ.
/Jan

Piankhy:

--- Citat från: Adils skrivet januari 13, 2013, 13:29 ---Då ska man ha råd att köpa en iphone/ipad (som jag knappt vet vad det är) för dyra pengar först och det är ingenting jag prioriterar så länge den telefon jag är tvungen att ha  fortfarande fungerar. Enligt mitt förmenande omintetgör ny teknik mer än den tillför.

--- Slut citat ---

Samtidigt går det ju snabbare och enklare att få fram fakta. Man slipper släpa med sig en massa papperskartor ut i terrängen och man har också tillgång till en skriven information. Nog tillför den här sorten av applikationer en hel del och gör det lättare att hitta det man söker.

Adils:
Men det är ju just "tillgång till en skriven information" som är haken med det hela; digitaliserad information får inte användas som källa och kan inte kallas för urkund. Det tryckta mediet har författare, förlag, tryckeri, tryckår, källförteckning, sakregister med mera. Jag tror att det finns betydligt mer desinformation än information på nätet.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion