Författare Ämne: Framtidens arkeologiteknik?  (läst 5399 gånger)

Utloggad Forntidsdeckaren

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
  • http://www.belindaarchaeology.n.nu/
    • Belindaarchaeology- youtube
Framtidens arkeologiteknik?
« skrivet: januari 06, 2013, 19:19 »
Hur kommer framtidens arkeologiteknik att se ut? Är det som kan verka som science fiction idag möjligt i framtiden?

Jag har fundera en tid kring hur framtidens arkeologi skulle kunna se ut vad gäller teknik. De senaste åren har utvecklingen gått framåt med både databaser, scanning, simuleringsprogram, kemiska analyser, georadar etc.
Vad kan vara möjligt om tio år, fem år, 30 år…? Vilka saker håller man på väg att utveckla, vad som finns idag skulle man kunna applicera till arkeologi med viss modifiering och vad skulle man önska att man kunde göra om man fick tänka HELT fritt?

Själv funderar jag kring möjligheten att utveckla georadar att kunna scanna stora ytor på ett ögonblick och få en 3D bild av det under marken. Så att man i princip slipper att sätta spaden i marken för att se vad som finns under torven. 

Det intressanta är också hur arkeologins administration och liknande skulle kunna förändras utifrån de trender som ses idag och rena konsekvenser av ny teknik, strukturella ting och samhällsförändringar.

Idéer?
För förmedling och bevarande av Kulturarvet

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Framtidens arkeologiteknik?
« Svar #1 skrivet: januari 07, 2013, 09:13 »
Redan nu blir de kemiska analyserna mer och mer avancerade. Numera kan man t ex studera biomarkörer härstammande från mänskliga fekalier i sediment och få information om mänsklig bosättning i ett område.

Using Biomarkers from Prehistoric Human Feces to Track Settlement and Agriculture


Även bevarat DNA i sediment kan ge intressanta upplysningar.

Den här utvecklingen lär väl fortsätta och fler och ännu mer känsliga analyser lär tillkomma.

Även olika typer av ytscanning med laser och liknande lär väl bli vanligare. Snart kan arkeologerna ha egna små obemannade miniplan med laserscannrar som scannar av intressanta områden och ger noggranna höjdkartor över intressanta strukturer.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Framtidens arkeologiteknik?
« Svar #2 skrivet: januari 07, 2013, 12:25 »
För mig är arkeologi inte en vetenskap utan ett (konst-) hantverk, så jag anser att tekniken hämmar betydligt mer än den tillför.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Framtidens arkeologiteknik?
« Svar #3 skrivet: januari 07, 2013, 13:11 »
För mig är arkeologi inte en vetenskap utan ett (konst-) hantverk, så jag anser att tekniken hämmar betydligt mer än den tillför.

Kan du utveckla det där med konsthantverk lite? Varför är arkeologi inte en vetenskap?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Framtidens arkeologiteknik?
« Svar #4 skrivet: januari 08, 2013, 10:19 »
I filmen Promethus använder man sig av en flygande laserscanner som sveper runt laserstrålar och på så sätt kan skanna av t ex en grotta i tre dimensioner på en kort stund.

Citera
Once on-planet, the science team has to navigate a subterranean network of caves, that somewhat conveniently, maintain a breathable atmosphere. To do this, a flying orb, called the Spectagraph, is used by the geologists to scan the unknown sub-terrain in real time.
The Spectragraph uses an omni-directional red laser to live-map 3D topography and sends the scans back to the team on the ship, in real time.

Artikel med bilder: Live Mapping… Underground 3D

Video som visar en liknande scanner: Element 3D | Prometheus Inspired Scene

Redan idag finns det robotar som kan ta sig in i och skanna trånga utrymmen.

Laser-scanning 'archeo-robot' builds 3-D map of ancient Roman sewers
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Framtidens arkeologiteknik?
« Svar #5 skrivet: januari 09, 2013, 12:47 »
Kan du utveckla det där med konsthantverk lite? Varför är arkeologi inte en vetenskap?

För det första finns det betydligt större utrymme för tolkning och kreativt tänkande, vilket jag förknippar med konst. Hantering, avbildning och exponering av fyndmaterial/artefakter är en annan sak. Sen att man jobbar främst med händerna gör det till ett hantverk; latta, ritram, skärslev och borste o.s.v. De som sitter vi datorn och digitaliserar material är i mina ögon inga "riktiga" arkeologer. Jag vill rita av artefakter och profilkurvor själv, och anser naturligtvis att rapporter och liknande ska ges ut i bokform. Jag ska väl tillägga att jag hör till dem som anser att digital fotografering inte är fotografering i ordets rätta bemärkelse heller. På det hela taget är det väl arkitektur som disciplin som känns närmast.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Framtidens arkeologiteknik?
« Svar #6 skrivet: januari 09, 2013, 13:21 »
Risken finns väl att man missar en massa viktig information om man inte tar till sig och använder sig av nya metoder och tekniker.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Framtidens arkeologiteknik?
« Svar #7 skrivet: januari 23, 2013, 14:40 »
Igår kunde man se ett program på TV om vulkaner. Där presenterades en teknik för att så att säga "röntga" en vulkankägla med hjälp av kosmiska partiklar kallade myoner. Genom att sätta upp sensorer runt berget kunde man se olika skikt, tätheter och hålrum med hjälp av de myoner som passerade genom det.

Program om vulkaner

Tekniken har också provats i arkeologiska sammanhang, bl a i Mexico.

Citera
Nu tar forskarna hjälp av kosmisk strålning för att röntga svårtillgängliga objekt. Kosmisk strålning kan förse oss med superröntgen. Med hjälp av myoner går det att hitta gömda skatter i pyramider, se lavaströmmar i vulkaner eller avslöja smuggling av radioaktiva ämnen.


Myoner avslöjar pyramidens hemligheter


Allteftersom detektorer och dataprogram föbättras borde upplösningen och noggrannheten i denna typ av undersökningar kunna förbättras.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Forntidsdeckaren

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
  • http://www.belindaarchaeology.n.nu/
    • Belindaarchaeology- youtube
SV: Framtidens arkeologiteknik?
« Svar #8 skrivet: januari 24, 2013, 07:53 »
För mig är arkeologi inte en vetenskap utan ett (konst-) hantverk, så jag anser att tekniken hämmar betydligt mer än den tillför.

Intressant synvinkel av arkeologin. Det handlar inte bara om teknik.
I och med att det handlar mycket om tolkningar av det man hittar eller ser när man gräver, blir ju resultatet subjektivt. Vilket ibland blir en nackdel. Men det lär väl alltid finnas med, eftersom man måste tolka vad man ser oavsett om det är vad man ser med bara ögat eller genom scanning eller annan metod.
För förmedling och bevarande av Kulturarvet