På vilket sätt är det klart? Visst är den vägen väl dokumenterad och längs rutten finns ju Belozero. Det är rimligt att det varit en av de mer betydande vägarna. Men samtidigt finns ju den lika väl dokumenterade vägen över Novgorod, vidare på Msta, över till Tversta vid Vyshny Volok och sen nerströms till Volga. Väl på Volga måste man fråga sig om man alltid forsatte på den eller om man ibland valt att ta sig över til Don för att sen om önskvärt ta sig över till Volga igen vid Donkröken. Man spar åtskilliga kilometer på det viset och ger också en viss logik åt var vi återfinner skandinaviska spår, jag tänker på Suzdal, Ryazan.
Det är givetvis ett klart alternativ - speciellt om frakten är av det lättare slaget och skal gå från Ladogan till Kaspihavet - direkt.
Vad jag främst syftade på var båt-trafiken, eftersom man från Onega-älven kunde dra skeppen på kavelbroar, upp för 'ån' och över 'eggen' (Belozero) till Volgans källor. Sen kunde man visst dra båtar från Volga-knäet till Ob - för att hamna i vid "Asernas hov" och Ounagard/Vanagård...
# När Ruriks son Oleg (Helge) just efter år 900 kan överraska kejsaren i Konstans med en större armada berättas det att man - sogar - tagit dit skepp från Östersjön. Att Oleg fick bistånd av skandinaviska 'väringar' är dokumenterat - vilket stöder denna berättelse. Märkvärdigt nog verkar dessa offensiver ikring Svarta havet falla samman med en paus i vikingarnas krigiska aktiviteter i NV Europa. #
Vilka vägar man valt för den vanliga handeln mellan Östersjön/Hvitahavet och Kaspihavet kan givetvis variera. Norr om Volgan fanns ju en direktförbindelse efter norra Vinån/Dvinan till bjarmernas Aldeigaburg - jämte ett stort nätverk av norrgående älvar - å den tid bebott av finsk-språkliga bjarmer och bulgarer.
Så länge dom rysk-finska befolkningar hörde till ett och samma språkgrupp (uraliska) och samma politiska enhet (Gardariket/Ròsland) fanns här givetvis en infra-struktur som välkomnade allierade och handelskolleger från Skandinavien och Finland - efter båda dessa ruter.
Problemen uppstod alltså när "främmande herrar" (achamenider, khazarer) trängde norrut kring Kaspihavets båda sidor och således lyckades kapa förbindelsen mellan östra Asien och NÖ Europa - och fodra hälften av lasterna i "skatt" för att låta båtkaravanerna passera. Första erövringsvågen pågår väl ikring 500-talet f. kr. - intill Alexander frigör Bactrien och handelen mellan India, Kina och Svarta havety (Colchis/Ounagard) resp. Ladogan (Holmgård/Asgård?) kan återupprättas.
Dom enstaka hjältesagor vi har från 500-talet, där skandinaviska krigare åker till Sarkel och Suzdal, handlar ju om tidiga vikingatåg (av 'väringar' resp. 'kylvingar') som söker motverka nämnda intrång och dito piratverksamhet - och försvara områden ikring Volga-deltat, As-dra-kan och Kas-berget.