Boreas!
Intressant. Finns här någon länk med närmare info?
Här följer en sökning på internet där stenarna inom Armenien redovisas.
https://www.google.se/search?q=Khachkar+armenien&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-aHär nämns i en av sidorna 40000 st, men jag har sett en uppgift på 50000 st. Möjligen är Armenien olika beroende på vem som skriver. Min uppgift kom från en statlig antikvarisk hemsida. Lägg märke till hur väl korsmotiven (där de förekommer) överenstämmer med layout:en för majoritéten av runstenarna med Sigtuna som centrum.
Glöm inte motiven runt liljestenarna.
Jag hittar inte just nu något på internet om de runstenar, som är så vanliga inom stäppområdena österut. Det är antagligast turkfolk som rest dem. Emellertid får den specialintresserade kontakta Sonny Berndtsson, som rest mycket i området och alltså sett en hel del av stenarna. Passa då på att intervjua Sonny om gamla textilier också.
Beträffande Tocharierna, så har de befunnit sig inom Tarimbäckenet åtminstone från ca 4500 f kr (tiderna kan ha ändrats med nya kunskaper) och fram till ca 800 e kr. ALLA fursteätterna inom de kinesiska furstendömena före enandet under Qing, räknade sig som ättlingar till Tochariska furstarna. Tocharierna var uppenbarligen en avgörande makt att räkna med inom Centralasien en gång.
Betr Bjarmernas stad, så bör nog Kholmogory vara rimlig. Men om uppgiften för avstånd som nämns i ett av inläggen jag inte hittar igen stämmer, så kan det finnas ytterligare en liknande stad. De avstånd jag minns är ca 45 km uppströms Dvina från Archangelsk, på en "holme". Detta nämns i Thor Heierdhals bok om grävningarna vid/i Azov denne gör tillsammans med ett ryskt arkeologteam, där den ryske chefsarkeologen även är ansvarig för grävningar i "Bjarmernas" stad. Där nämns också vad jag minns dateringar ned mot 400-talet om staden. Men minne är ju ingen perfekt dokumentation!
I diskussionen bör inte handeln från Volga och norrut blandas samman med den handel som sker mellan Volga och västerut mot Ladoga/Finska Viken. Det är ett misstag. Likaså bör inte den nämnda handeln blandas samman med sådan handel som förs fram från Ladoga och söderut, vilken även kan föras fram alternativa vägar halva sträckan, d v s enligt min mening via Daugava. Jag vet att några i forumet vill blanda in handel via Weichels vattensystem mot Svarta Havet, men denna led bör varit enormt otrygg under långa perioder, bl a eftersom "Clans in Being" oftare hamnade i dessa stäppområden än de nordligare skogsområdena norr om stäpperna. Under perioder är alla eller flera av lederna stängda p g a krigiska påverkan. Leden längs Dniepr bör ha varit stängd (i praktiken) för handel fram till tiden då Rus finner anledning att flytta sitt huvudkvarter till Kiev. Därifrån kontrollerar man de 2 viktigaste handelslederna mot Östersjöområdet, och överflyglar volgaleden, så länge Donauleden är stängd och Byzantierna ställer till trubbel för handel genom Bosporen.
Om det nu finns leder via Onega mot Volga, borde liksom längs de "traditionellt" ansedda förekommande lederna finnas Rus-borgar för lokala garnisoner. Finns sådana? Kollar man på karta, så är självklart nämnda led att föredra, men man kan idag låta lura sig av alla senare tiders konstgjorda sjöar och senare tiders kanalbyggen. Enligt min uppfattning, så var sträckan i stort ett enda träsk och dessutom inte direkt platt. Det nämns kavelbroar och eftersom träsk i dessa trakter torvar, så borde lämningar av långa sträckor med kavelbro ha hittats och daterats till 900-1100 talen. Är det så?