Författare Ämne: arkitektur, arkitekturprofessorer, borgar, islamsk arkitektur, antik arkitektur!  (läst 2389 gånger)

Utloggad Tidshjulet

  • Medlem
  • Antal inlägg: 31
Jag har alltid velat skapa en utsökt disskussion om arkitektur. Det finns nämligen få  ting som är så intressanta för mig som utsökta arkitektoniska byggnader från antiken. Ta Natarajatemplet som exempel, eller någon dyster, månbehängd sfinxallé i svunna Egypten. Man kan inte låta bli att tycka att det är lite synd av vi inte får lära oss om sakernas ursprung; deras verkligen ursprung. Ta spetsbågen som exempel. Var den inte uppfunnen av européer även om den råkar finnas på assyriska klosterbyggnader och sassanidiska palats, långt innan det? Och vartifrån om inte från sassaniderna lärde sig araber att pryda sina iwaner och palats med spetsiga bågar? Slå upp ordet iwan på wikipedia och få en närmare inblick (eller läs boken"The Enterprise of Science in Islam: New Perspectives" för en djupare). Förutom att spetsiga bågar alltså alltid funnits mitt framför våra näsor, som i de iwaner jag nämnde eller i muslimska palats, och den trögtänkta arkitekturforskningen likt lekmän egentligen inte kan någonting, men uppenbarligen har en hel del dåligt att spä över denna konstepoks arkitekturhistoria, som om den var politisk inriktad och inte historiskt och konstnärligt. När det visar sig att de egentligen inte kan någonting blir de förbannade på den, som om det vore fel på den och inte deras kunskap (man läser ofta spydigheter om en av de vackraste arkitekturepokerna i mänsklig tid). De är som ett slags goter, utan att veta om det. Glöm inte heller att dessa muslimer bodde i glaserade palats med fantastiska hästskobågar under samma tid som vi hade motteborgen (en europeisk borgtyp som jag för övrigt jag har hört kallas "den första borgen" av olika "arkitekturfilosofer" man bara kan kalla lekmän, men som skriver böcker i området arkitektur).  Och glaseringar och hästskobågar fanns långt innan det. Hästskobågen syns redan i Mar Ya'qubs babtisterium och glasyr fanns redan på istarporten! Den engelska forskningen har förvisso anpassat sig till den mer sanna arkitekturhistorien, alltså en holistisk historia över den islamiska epoken och den antika som vi vanligen brukar reducera till den "grekiska" i arkitekturhistorien. Men jag undrar hur långt tid det kommer att ta för oss svenskar att börja anpassa oss till denna mer holistiska kunskap. Det jag menar är att man borda sluta läsa fördummande böcker och börja använda ögonen. Vi har nämligen den möjligheten att kunna se på fotografier nu för tiden. Vad angår Istarporten är Marduk ett intressant djur på den. Men i grund och botten undrar jag om det finns någon student i arkitektur, någon lärare i arkitektur eller, ännu viktigare om man frågar mig, någon lekman i arkitektur som har en åsikt?

Men det är givetvis inte allt. Arkitektur är ett fantastiskt ämne och jag tänkte kasta ut några frågor som för att fördjupa min filosofi på området.

Vilken är den tidigast kända borgen från utgrävningar?

Vilken är den tidigast kända borgen i böcker?

Hur skulle du definiera en ringmur?

Hur såg ett muslimskt palats ut? Beskriv gärna.

Hur såg en persisk trädgård ut under Akemenidisk tid? Hur såg ett akemenidisk palats ut för övrigt?

Hur såg palatskomplexen i Egypten ut? Hur bodde faraoerna?

Någon som kan beskriva den förbjudna staden?

Någon som vet hur en Byzantinsk adelsman bodde?

Vilken är din arkitektoniska favoritbyggnad?

Vad kan du om arkitektur?

Och slutligen: känner någon till ett engelsktalande forum där man kan prata om arkitektur, eftersom att man måste gå raka vägen in i en stolpe innan man hittar någon här att tala med!

Arkitekturprofessorer, universitet och arkitekturstudenter - visa oss om ni verkligen kan någonting! Visa oss!

Dessa frågor kräver, i vissa fall, att man faktiskt kan någonting om arkitekturhistorien. Några sådana finns inte.

 >:D


Utloggad Tidshjulet

  • Medlem
  • Antal inlägg: 31
Ämnet är: arkitektur, arkitekturprofessorer, borgar, islamsk arkitektur, antik arkitektur, akemenidiska palats, istarporten, hästskobågar, historia, arkitekturhistoria, byzantinsk arkitektur, egyptisk arkitektur och så vidare. Det fick nämligen inte plats i ämnesraden.

Läs till också om valvbågen på wikipedia:

"En båge är en konstruktion som är välvd eller spänd mellan två stöd och vars undersida bildar en båge eller är sammansatt av flera båglinjer. Bågen utvecklades i antikens Grekland och utvecklades vidare i det romerska riket. Under gotiken blev bågen ett viktigt konstruktivt element. Den används fortfarande i modern arkitektur i till exempel broar."

Visserligen, det är wikipedia, men nog har någon "kunnig" på området skrivit detta stycke. Har inte Sverige anpassat sig ännu till en mer holistisk arkitekturhistoria?

Jag ämnar att bjuda in professorer till svars.

Se denna video för en äldre icke-grekisk bågad port:

http://www.youtube.com/watch?v=WW0d-X_GaWI