Annars har ju fynden av en silvermynt efter Olav Kyrres silvermynt (1067-95) från en gammal marknadsplats i Maine gett ett relativt hållbart bevis för medeltida förbindelser mellan östra och västra sidan av Grönland. Följer man dom olika beskrvningar som förefinns i latinska och isländska källor kommer norrmännens Vinland Goda att ligga där dagens Virginnia befinner seg - med Cheasapeak bay som ett nyckelpunkt, eftersom den säkrare hemresan över havet BÖR avgå från denna bräddgrad.
Jag menar nog att Prutz journalistiska bok leder historieskrivningen framåt. Även om historikerna av facket inte tar uppgifterna till sig, men som det verkar mer därför att det inom deras egen krets inte finns förmågan att gräva i internationella källor och koppla samman uppgifter till samband.
Däremot ställer jag mig något skeptisk angående detta myntfynd. Vad jag minns är omständigheterna inte arkeologiskt bekräftade och vetenskapligt säkrade. Det går ju inte att ta ett mynt, som överlämnas, och sedan åberopa det som bevis. Platsen för fyndet måste grävas ut och den jord myntet låg på analyseras, så att åldern på det silverspår myntet efterlämnat kan dateras. Silver oxiderar och kommer att lämna spår i omgivande jord, som kan mätas.
Tyvärr är det så att de områden, som var goda boplatsområden vid 1000-talet i Nordamerikanska östkusterna, är det även idag, så där har den täta bebyggelsen sannolikt utplånat alla spår efter nordbor, i synnerhet eftersom man inte i tid insett vad det var eller tillskrivit dem urinvånare och då länge var ointressanta.
Innan man hittar en arkeologiskt utgrävbar lokal med nordiska fynd, så kan vi inte vetenskapligt bevisa ytterligare om det ena eller det andra om nordbor och Amerika. Men indicierna är så enormt många idag att förr eller senare kommer ett genombrottsfynd.