Författare Ämne: Varför Nidaros?  (läst 52335 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Varför Nidaros?
« Svar #80 skrivet: juli 13, 2014, 16:39 »
I april i år var jag på Steinhuset i Gran inför lanseringen av min nya bok som bl.a. tar upp problematiken med förspelet till ärkestiftets inrättande i Norge. Min teori är att Sigurd Jorsalfar efter sin hemkomst från Jerusalem år 1111 med den heliga korsreliken började förbereda Oslo som nytt ärkestift. Han hade ju lovat kungen av Jerusalem att göra Norge till eget ärkestift. Han påbörjade därför i Oslo byggandet av Norges då största stenkatedral, Hallvardskyrkan, och samtidigt byggdes tre större stenkyrkor i staden. Hallvardskyrkan blev en helt ny kyrkotyp i Norge, basilikan med tvärskepp och centraltorn. Förlagorna låg nu på kontinenten och inte som tidigare från anglosaxiskt område. En rad av större basilikor med centraltorn (alltså minikopior av Hallvardskyrkan) uppfördes nu i en linje från Vestfold vid Oslofjorden norrut utmed pilgrimsvägen till Nidaros men enbart i Oslo gamla stift (vari före 1152 inräknades också det som då blev Hamar stift). Dessa helt unika kyrkor i norsk stenbyggarkonst kan ha varit tänkta som centra för kaniker/prostar vilka skulle tjäna i det blivande ärkestiftets domkyrka i Oslo.

Det är svårt att här kortfattat redogöra för mina hypoteser. Boken, som är på norska, heter ”Søsterkirkene og Steinhuset på Granavollen. Studier i eldre norsk steinbyggerkunst”. Vid lanseringen i Steinhuset var riksantikvar Jørn Holme närvarande och överräckte då en metallskylt till mig som visar på att jag nu kan räkna mig som fredat fornminne.:)


Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Varför Nidaros?
« Svar #81 skrivet: juli 13, 2014, 21:43 »
Grattis Sven - mottagningen har varit entydigt positiv!   ;)


Citera

Praktbok om Steinhuset og Søsterkirkene er lansert

http://www.gran.kommune.no/Nyheter/Praktbok-om-Steinhuset-og-Sosterkirkene-er-lansert/


Citera

Sven Rosborn har gjort en formidabel god jobb, og det vi i dag vet om de ærverdige bygningene på Granavollen står i boka til Rosborn.

http://www.oa.no/kultur/article7330441.ece
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Varför Nidaros?
« Svar #82 skrivet: juli 22, 2014, 05:55 »
Det är irriterande att inte finna någon hel återgivning på nätet av den text som det uppenbart är frågan om: "Leidarvisir och borgaskipan". Det ska tydligen vara en pilgrimsguide från Island till Jerusalem från 1150-talet. Inger Johansson har ju bara med en del av texten där det bl.a. omtalas: "East of Denmark is Sweden, then comes Oland Gotland, then Hälsingland Vermland and the two Kwenlands, located north of ‘Biarmaland’. Biarmaland is an inhabited land which extands northwards all the way to Greenland ...".
Skulle vara kul att se hela texten och bedöma den källkritiskt. Nog är det t.ex. märkligt att en biskop från Island menar att norra Sverige var bebott och hängde samman med Grönland!

Gratulerer med bogudgivelsen.  :D

Nu har jeg været i reolen, da der ingen reaktion var på mit forslag. Der kan være tale om Janus Møller Jensens "Vejen til Jerusalem", som er et kapitel i bogen Ett annat 1100-tal (2004) – det omhandler abbed Nikulás Bergsson, der i 1154 var vendt tilbage til Island fra en pilgrimsfærd til Rom og det Hellige Land og dikterede Leidarvisir ok borga-skipan – en vejviser og byfortegnelse over sin lange rejse.

JMJ oplyser, at Leidarvisir ok borga-skipan er overleveret i Skindbogen AM 194 8 i den Arnamagnæanske samling, og at håndskriftet blev udgivet første gang i 1908 af Eric Christian Werlauff, senere af C.C. Rafn og Kristian Kålund.

Rejsebeskrivelsen er også behandlet her :
 http://etheses.dur.ac.uk/6397/1/Marani__Tommaso__2012__Leiðarv%C3%ADsir__Durham_PhD_Thesis.pdf?DDD11+

 8)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Varför Nidaros?
« Svar #83 skrivet: augusti 21, 2014, 08:05 »
Vilken ovan nämnda bok? Jag kan inte se att du har nämnt en bok någonstans. Menar du "Vestover for Columbus"?

Jag är skeptiskt. Förefaller lite underligt att alla dessa källor inte skulle ha upptäckts av någon annan än denna Prytz. Och som sagt, ingen kyrkohistoriker eller arkitekturhistoriker, men jag förstår inte hur man kan få den där konstruktionen till en rundkyrka. Jag menar, hur skulle den fungera? Var är väggarna? Tornet kan ju inte vara mer än 3 meter i bredd.

Och bristen av arkeologiska bevis för en tidigare datering är också svåra att bortförklara. Ett medeltida kyrkobygga borde lämna spår efter sig.

Här finns endera studier som genom senaste århundrade kommit til liknande resultat av dom Prydz beskriver. Bland annat har man jämför den oktogonala arkitektur i Newport med den oktogonala rundkyrkan från Tønsberg anno 1150-talet.

Annars har ju fynden av en silvermynt efter Olav Kyrres silvermynt (1067-95) från en gammal marknadsplats i Maine gett ett relativt hållbart bevis för medeltida förbindelser mellan östra och västra sidan av Grönland. Följer man dom olika beskrvningar som förefinns i latinska och isländska källor kommer norrmännens Vinland Goda att ligga där dagens Virginnia befinner seg - med Cheasapeak bay som ett nyckelpunkt, eftersom den säkrare hemresan över havet BÖR avgå från denna bräddgrad.

http://uploads.worldlibrary.net/uploads/pdf/20121219135256runer_f_r_columbus_utg_2013_pdf_pdf.pdf

För utfyllande information rekommenderas Kåre Prydz: "Lykkelige Vinland" (1975) och "Westwards before Colombus" (1991).
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Varför Nidaros?
« Svar #84 skrivet: augusti 21, 2014, 12:01 »
Citera
Annars har ju fynden av en silvermynt efter Olav Kyrres silvermynt (1067-95) från en gammal marknadsplats i Maine gett ett relativt hållbart bevis för medeltida förbindelser mellan östra och västra sidan av Grönland. Följer man dom olika beskrvningar som förefinns i latinska och isländska källor kommer norrmännens Vinland Goda att ligga där dagens Virginnia befinner seg - med Cheasapeak bay som ett nyckelpunkt, eftersom den säkrare hemresan över havet BÖR avgå från denna bräddgrad.
Jag menar nog att Prutz journalistiska bok leder historieskrivningen framåt. Även om historikerna av facket inte tar uppgifterna till sig, men som det verkar mer därför att det inom deras egen krets inte finns förmågan att gräva i internationella källor och koppla samman uppgifter till samband.

Däremot ställer jag mig något skeptisk angående detta myntfynd. Vad jag minns är omständigheterna inte arkeologiskt bekräftade och vetenskapligt säkrade. Det går ju inte att ta ett mynt, som överlämnas, och sedan åberopa det som bevis. Platsen för fyndet måste grävas ut och den jord myntet låg på analyseras, så att åldern på det silverspår myntet efterlämnat kan dateras. Silver oxiderar och kommer att lämna spår i omgivande jord, som kan mätas.

Tyvärr är det så att de områden, som var goda boplatsområden vid 1000-talet i Nordamerikanska östkusterna, är det även idag, så där har den täta bebyggelsen sannolikt utplånat alla spår efter nordbor, i synnerhet eftersom man inte i tid insett vad det var eller tillskrivit dem urinvånare och då länge var ointressanta.

Innan man hittar en arkeologiskt utgrävbar lokal med nordiska fynd, så kan vi inte vetenskapligt bevisa ytterligare om det ena eller det andra om nordbor och Amerika. Men indicierna är så enormt många idag att förr eller senare kommer ett genombrottsfynd.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Varför Nidaros?
« Svar #85 skrivet: mars 03, 2015, 12:20 »
Citera
”… Med denna bakgrundsbild kan man ställa sig frågan om hur förhistorien till det norska ärkestiftets tillkomst sett ut? Vi kan, även om källorna inte är många, ana att denna strävan till självständighet funnits långt före Breaksperes besök. Bara det faktum att Nidarosbiskopen året innan Breakspeare själv besökt påven och kanske fått ärkebiskopstiteln redan då tyder på att mycket av denna förberedande process tyvärr är dolt för oss. Biskopen dog på hemresan vilket troligtvis föranlett Breakspears resa till Norge året därpå.” 

Var hittar jag mer om denna biskop och hans Romresa 1151?
Det finns en eventuell bidragande anledning till Påvens relativa brådska med att organisera Norge resp Sverige som autonoma ärkestift.
Jag läste för många år sedan om norska jarldottern "Helena" och hennes liv. Hon blev kungamoder och försvinner sedan österut på väg mot Östrom via besök hos släktingar i Kiev (nedtecknande präst återvänder till Norge från Kiev). Jag har inte hittat igen berättelsen eller lyckats identifiera med säkerhet rätt kung.

I berättelsen ingår ett avsnitt, där det berättas att en släkting kort före Helenas utvandring, varit i Konstantinopel i avsikt att bli vigd till biskop. Sedan dör han hastigt på väg till Norge när han passerar Kiev. Skall påpekas att släkten ifråga bör ha knytningar till Mjösaområdet.

Kan det vara så att Påven handlade så snabbt, för att stämma i bäcken rörande kristen opposition. Kristna med Grekisk Ortodox tro? Så sent som 1070, finns enligt Adam "greker" i Odermynningen, vilket är Grekisk Ortodoxa kristna, samt att Jumne (Jomsborg?) är en Grekisk Ortodox stad.  Det finns ytterligare många tecken på att det fanns andra kristna bekännare i Norden och Sverige än Romersk Katolska fram till ärkestiftet organiseras, varav de flesta hittills underkänts av våra dagars historiker???

Genom att skynda på inhemska ärkestift avväpnades stora delar av den kyrkliga oppositionen till "den rätta läran".
Amatör! Skåning i Norrland!