Övrigt > Historia

Varför Nidaros?

<< < (18/18)

Vetgirig:

--- Citera ---”… Med denna bakgrundsbild kan man ställa sig frågan om hur förhistorien till det norska ärkestiftets tillkomst sett ut? Vi kan, även om källorna inte är många, ana att denna strävan till självständighet funnits långt före Breaksperes besök. Bara det faktum att Nidarosbiskopen året innan Breakspeare själv besökt påven och kanske fått ärkebiskopstiteln redan då tyder på att mycket av denna förberedande process tyvärr är dolt för oss. Biskopen dog på hemresan vilket troligtvis föranlett Breakspears resa till Norge året därpå.” 

Var hittar jag mer om denna biskop och hans Romresa 1151?
--- Slut citat ---
Det finns en eventuell bidragande anledning till Påvens relativa brådska med att organisera Norge resp Sverige som autonoma ärkestift.
Jag läste för många år sedan om norska jarldottern "Helena" och hennes liv. Hon blev kungamoder och försvinner sedan österut på väg mot Östrom via besök hos släktingar i Kiev (nedtecknande präst återvänder till Norge från Kiev). Jag har inte hittat igen berättelsen eller lyckats identifiera med säkerhet rätt kung.

I berättelsen ingår ett avsnitt, där det berättas att en släkting kort före Helenas utvandring, varit i Konstantinopel i avsikt att bli vigd till biskop. Sedan dör han hastigt på väg till Norge när han passerar Kiev. Skall påpekas att släkten ifråga bör ha knytningar till Mjösaområdet.

Kan det vara så att Påven handlade så snabbt, för att stämma i bäcken rörande kristen opposition. Kristna med Grekisk Ortodox tro? Så sent som 1070, finns enligt Adam "greker" i Odermynningen, vilket är Grekisk Ortodoxa kristna, samt att Jumne (Jomsborg?) är en Grekisk Ortodox stad.  Det finns ytterligare många tecken på att det fanns andra kristna bekännare i Norden och Sverige än Romersk Katolska fram till ärkestiftet organiseras, varav de flesta hittills underkänts av våra dagars historiker???

Genom att skynda på inhemska ärkestift avväpnades stora delar av den kyrkliga oppositionen till "den rätta läran".

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion