Författare Ämne: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?  (läst 9364 gånger)

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #20 skrivet: december 27, 2012, 23:17 »
Karlfredrik, jag har nog inte en annan uppfattning än dig, vare sig om Stalintiden, religionsundervisning osv det jag bad om var en källa som förbjöd julgranar, den enda källa jag fick var Gulagarkipelagen, enda källa om julgranar i Sovjet var den ryska wiki-sidan jag hänvisade till, ingen kan väl kallas säker. Jag påstår inte att julgranar var tillåtna, men vill gärna ha en källa på motsatsen, då jag har svårt att se Julgranen som en kristen symbol, men självklart accepterar jag att du inte vill fortsätta diskussionen..

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #21 skrivet: december 28, 2012, 09:16 »
Julgranar diskuteras tydligen också i Danmark. Där har tydligen en lokal bostadsförening stoppat inköpet av en gran.

Citera
Beboerne i boligområdet Egedalsvænge i den nordsjællandske by Kokkedal får intet juletræ med lys i år. Et lille muslimsk flertal i afdelingsbestyrelsen har afvist at bruge penge på juletræet få dage efter en stor Eid-fest. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.
I årtier har det været en tradition at have et juletræ med lys midt i bebyggelsen i hele december måned. Men nu har et flertal i afdelingsbestyrelsen afvist at bruge de cirka 5.000-7.000 kroner, som juletræet og en juletræstænding koster.

Brugte 60.000 kr. på Eid fest
Beslutningen har vakt opsigt, fordi den blev taget tre dage efter en stor Eid-fest i Egedalsvænge. Hoppeborge, elastikspring og en klatrevæg sørgede for at gøre den muslimske højtid festlig for børn og voksne, og dét arrangement havde afdelingsbestyrelsen i enighed valgt at støtte med 60.000 kroner.

Muslimer aflyser julehygge i boligforening
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #22 skrivet: december 28, 2012, 09:59 »
Julgranar diskuteras tydligen också i Danmark. Där har tydligen en lokal bostadsförening stoppat inköpet av en gran.

Muslimer aflyser julehygge i boligforening

Se där, trodde Danmark simmat bort från PK-träsket. Förbjuda julgran, leder säkert till lyckad integration...  ::)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #23 skrivet: december 29, 2012, 16:11 »
Dersa- problemet var om julgranar räknades som "religiös propaganda". Problemet med Stalintiden var att det inte fanns direkta förbud utan att det var en tolkningsfråga. Tyvärr har jag ingen ytterligare informatiuon - annat än att de omdöpta till nyårsgranar var vanliga på 1950-60-talen, dock utan kristna symboler. Jultomten,fader froist,dykte också upp i ateistisk skepnad.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #24 skrivet: december 29, 2012, 17:25 »
Det var rysk Dedka Moroz = Farfarn Frost, som blev implanterat tex i Polen, istället av Santa Claus (Święty Mikołaj).