Författare Ämne: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?  (läst 9371 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« skrivet: december 21, 2012, 19:39 »
Alexander Solzjenitsyn berättade om en lärare i Sovjetunionen som deporterades till Sibiren för att han hade en
julgran i klassrummet. Även i Sverige tycks vi lidaav reliogionsfobi.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Solzjenitsyn

Som jag nämt tidigare är jag för en religionsneutral skola med avslutning i skolans aula och utan religionskunskap.
Men, jag tycker det är rimligt med ett adventsbesök i kyrkan av skolbarnen - inte med predikan och bön, men gärna
psalmen Hosianna och en presentation av den kristna advent eftersom den kristna julen spelat roll i svensk kulturhistoria. Extrema ateister har svårt att acceptera detta. Givetvis exempelvis även ett besök i en moské under ramadan, eller ett besök hos LO där "arbetets söner" sjungs.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #1 skrivet: december 21, 2012, 20:47 »
Men, är julen verkligen kontroversiell i skolan??, tycker det mest verkar vara enskilda artiklar i tidningar som försöker blåsa upp enstaka händelser till ofattbara händelser, vid närmare granskning så är det ju dessutom ibland helt felaktiga fakta.
Historien om granen i Sovjetunionen ställer jag mig tveksam till, finns den bekräftad?? Julen var väl aldrig kontroversiell i Sovjetunionen???

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #2 skrivet: december 21, 2012, 21:12 »
Den kristna julen var kontroversiell i Sovjetunionen, berättelsen finns i Gulagarkipelagen. Tyvärr kan jag inte Solzjenitskyns källor i huvudet. Däremot införde Sovjetunionen en ateistisk nyårsfirande som sammanföll med den ordodoxa julenochlånademånga inslag från denna -

Någon kommer kanske att nämnaden fornnordioska julen . och den bör naturligtvis också tas uppi skolan.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #3 skrivet: december 21, 2012, 21:25 »
Religionen var ifrågasatt i Sovjetunionen, men Julen som högtid var väl knappast det,??, kan ha fel, men då vill jag gärna ha en annan källa än Solzjenitskyn..

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #4 skrivet: december 22, 2012, 10:11 »
Om man inte får berätta för barnen varför vi firar Jul ska de inte heller ha några julklappar!
Hell thir regin donaraz!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #5 skrivet: december 22, 2012, 10:44 »
Jag vill påstå att dessa högtiders huvudsakliga funktion skall ses som att vara den grund ett samhälle skall vila på. Vill vi att våra barn skall se på varandra som en enhet, en del av en gemenskap, eller vill vi att de ska se på samhället som splittrat och utan ett gemensamt kitt?

Den huvudsakliga frågan är alltså varför vi avskaffar det kitt som hållit ihop samhället, om kittet sedan är islam, kristendom eller något annat är inte intressant. I landet Sverige så var just kristendomen (allt i västerländernas kultur handlar om kristendom) vår egen kultur, vårat band till tidigare generationer, samt ett verktyg för att bygga band mellan dagens unga. Nu slår vi sönder husgrunden, att skratta åt en pepparkakas varande eller inte påvisar enbart en oerhörd okunskap om hur samhällen fungerar. Det är inte kakan det handlar om, det är människors rädsla över att våga ha en egen plattform.

Skäms man över sina farföräldrars kultur, ja, då är man enbart en sorglig skugga, ett ingenting.


God Jul på er alla! ;)

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #6 skrivet: december 22, 2012, 10:55 »
Mycket bra skrivet, speciellt slutklämmen! God Jul allesammans!
Hell thir regin donaraz!

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #7 skrivet: december 22, 2012, 11:19 »
Som jag nämt tidigare är jag för en religionsneutral skola med avslutning i skolans aula och utan religionskunskap.
Men, jag tycker det är rimligt med ett adventsbesök i kyrkan av skolbarnen - inte med predikan och bön, men gärna
psalmen Hosianna och en presentation av den kristna advent eftersom den kristna julen spelat roll i svensk kulturhistoria. Extrema ateister har svårt att acceptera detta. Givetvis exempelvis även ett besök i en moské under ramadan, eller ett besök hos LO där "arbetets söner" sjungs.
Det är väl just det som en del uppfattar som religiöst som ses som kontroversiellt. Sedan kan man fundera över varför (vissa) psalmer, kyrkobyggnaderna och dessas interiörer ses som oproblematiskt medan bön och välsignelse anses vara oacceptabelt, lägg därtill att exempelvis yoga är godkänd i skolan. Det finns dock ingen objektiv anledning att se yoga som mindre religiöst än exempelvis den kristna välsignelsen. Den syn på religion som många svenskar ger uttryck för idag har mycket att göra med vår lutherska kultur där Ordet i form av predikan, bön etc. stått i centrum för det som kallats "religion".

Skolverkets syn på religion är alltså fast grundad i den konfessionella lutherdomen vilket alltså går ut över de svenska traditionerna som har kristen grund. Även Migrationsverket delar denna svenska kulturella syn på religion, men här drabbas istället invandrare som konverterat till kristendomen vilka utsätts för något som närmast är att likna vid klassiska lutherska husförhör. Om de inte klarar de lutherskt färgade frågorna om sin tro anses de inte vara riktiga kristna utan får en enkelbiljett till sina hemländer istället.

Ett mer problematiskt synsätt på religion som något som skiftar och förändras över tid och rum utifrån olika maktförhållanden samt en tolerans både mot svenska traditioner som utländska kulturer och dessas syn på religion vore önskvärt.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #8 skrivet: december 22, 2012, 13:40 »
Med den kännedom vi idag har om Stalin-tiden så VET vi att man kunde bli deporterad till Sibirien av mycket mindre orsaker än en gran.

"By the way"   när jag gick i skolan kan jag inte erinra mej att vi hade en enda avslutning i någon kyrka.  Jag gick i skolan  från 1955.

När jag sedan var lärare på universitet så ville plötsligt en klass ha avslutning i en kyrka, jag blev mycket förvånad.


Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #9 skrivet: december 22, 2012, 19:00 »
Citat Dersa:
Citera




Religionen var ifrågasatt i Sovjetunionen, men Julen som högtid var väl knappast det,??, kan ha fel, men då vill jag gärna ha en annan källa än Solzjenitskyn..
Religionen var inte bara ifrågasatt utan förföljd i Sovjetunionen, se Staffan Skott: Det nya Ryssland 1009
sid 105. Här finns ytterligare källlhämvisningar.






05.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #10 skrivet: december 23, 2012, 22:07 »
Apropå kontroversiell, Herman Lindqvist sågar Sverige på ett, i mina ögon, alldeles förträffligt uppfriskande sätt. Vad man än må ha att säga om Herman så är han iaf inte feg, eller PK. Snarare motsatsen till PK.


Katastrofprognoser för Europa och klimatet duggar över oss. De flesta kurvor pekar nedåt. Så det är med hjärtat i hals­gropen som Moder Svea nyårsnatten 2013 kommer att navigera ut över det stormiga havet. Kursen är oklar, kompassen står i Bryssel.   



  http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist/article15974504.ab

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #11 skrivet: december 24, 2012, 00:24 »
Jag formulerade mig väl dåligt om religionen, vet att det förekom förföljelse, men frågan om Jul och julgranar kvarstår, inte var väl det förbjudet?? ::)

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #12 skrivet: december 25, 2012, 12:00 »
I grunden så har ju våra stora högtider väldigt litet med religion att göra. Snarare har de getts en religiös överbyggnad.

Tomtar och troll, lucia och stjärngossar, påskägg och midsommarstänger är viktiga attribut och kan troligen alla spåras till äldre hedniska traditioner. Jultomten, julgranen och påskharen är senare påfund men har litet med religion att göra. ... fast jultomten lär ha koppling till Oden tycker jag mig ha läst någonstans.


Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #13 skrivet: december 25, 2012, 13:29 »
Religiös barnverksamhet vaqr förbjuden i Sovjetunionen, däremot kunde man givetvis fira ortodox jul hemma-
Från 1941 tilläts fler gudstjänster i de kyrkor som fortfarande var öppna. Här var det frågan om att ta upp kristen jul i skolan på 1920-30-talet vilket var förbjudet.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #14 skrivet: december 25, 2012, 22:56 »
Karlfredrik, vad är skillnaden mot Sovjetunionens sekularitet till andra sekulära stater, i samtiden och nutiden?? Vill även gärna ha svar på frågan om Julgranen, kan inte hitta förbud någonstans.., kanske för att granen inte är en kristen symbol, eller...???


Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #15 skrivet: december 26, 2012, 12:15 »
1. Vi har religiösa stater, med stratsreligion och religiös lagstiftning. Vi har sekulära stater, utan statsreligion och somn exempelvis Frankrike, utan minsta antydan om religion i statliga skolor men med full religionsfrihet.
Och vi har ateistiska stater, Sovjetunionen, Kina,Kuba, DDR och kommunistiska Albanien. I flertalet avb dessa har kristna och andra religioner förföljts, kyrkor,moskeer och andra helgedommar konfiskerats,religiöst barnarbete förbjudits mm.
2.Julgranen. Dersa,här tror jag du har missförstått. 1920- och 1930-talets förföljelse i Sovjetunionen baserades inte bara på förbud utan även på godtyckliga arresteringar av säkerhetspolisen på lösa grunder. I citerade fallet var det fråga om en bödömning av en säkerhetspolis- vad som var "religiös propaganda" var upp till sökerhetspoliserna att avgöra-
Dersa, om du har källor som säger att Sovjetunionen hade tillåtet religiöst julfriande på 1930-taleti skolorna  så ange dem, I annat fall kan vi ansluta diskussionen. Ingen, inte ens förre koimmunistledaren CO Herrmansson, förnekar sovjetskolornas antireligiösa karaktär.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #16 skrivet: december 26, 2012, 16:56 »
Karlfredrik jag är mycket väl medveten om de religiösa och politiska förföljelser som skedde i Sovjetunionen, Jag har som sagt inte hittat något julgransförbud, det är därför jag vill veta en källa. Enligt ryska wikipedia så fanns det inte ett sådant förbud, tvärtom så började man placera ut julgranar i skolor, barnhem osv 1935, enligt artikeln.[urli]http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%8F%D1%8F_%D1%91%D0%BB%D0%BA%D0%B0[/url]

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #17 skrivet: december 26, 2012, 16:58 »
Tyvärr så får jag inte länken att fungera, men gå in på svenska sidan, gå till Julran och klicka på den ryska sidan så kommer ni dit,

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #18 skrivet: december 27, 2012, 15:02 »
Jag har redan svarat,julgranar omdöpta till "nyårsgranar" var tillåtna - om den anses som religiös propaganda beror på tolkningen. Jag har aldrig påstått att det funnits ett generellt förbud mot nyårsgranar. Härmed avslutar vi dsiskusionen för min del.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför är julen så kontroversdiell i skolan?
« Svar #19 skrivet: december 27, 2012, 15:36 »
Dessutom kom den ateistiska likriktningen av den sovjetiska skolkan rätt efter revolutionen 1917, så några öppet kristna lärare fanns knappast kvar 1935 så nyårsgranenkunde hablivit politisk acceptabel.
Man kan knappast hitta enskilda incidenter på Wikiipedia om bakgrunden till alla som deporterades.
Härmed avslutar jag diskussionen dersa, du får gärna ha en annan uppfattning med vi kommer inte längre.