Författare Ämne: Rödockra  (läst 7413 gånger)

Utloggad trillian

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
Rödockra
« skrivet: oktober 04, 2005, 08:43 »
Undrar om det är någon som har litteraturtips eller hemsidetips som visar hur man tillverkar rödockra. Och annan praktisk information om rödockra.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Rödockra
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2005, 19:12 »
Hej Trillian!

"Röda ockror
Ockror i det gulaktiga kulörområdet får vid bränning en ibland ganska intensiv röd färg. Det kan emellertid på en och samma fyndplats förekomma fler olika typer av ockror från pastelltoner, rosa, ljust saffransgult och grågrönt över mera intensiva brungula och djupröda toner. Nära kyrkogården i Roussillon, några mil från Apt i Provence, finns en tidigare utnyttjad fyndighet med alla kulörer blandade, på vissa håll som ådring i klippartade formationer. En röd ockra behöver således inte vara bränd även om så ofta är fallet. Den röda järnoxiden Fe2O3 förekommer i varierande andel i lerjordarna, från normalt omkring 20% till närmare 95% i vissa spanska och persiska fyndigheter. De röda ockrorna kan också vara syntetiskt framställda."
(Björn Hallström, Måleriets material (1986) s. 178)

Så vad du behöver är rödjord eller järnhaltig lera, som kan behövas finmalas eller brännas i någon viss temperatur beroende på ursprungskvaliteten och vilken kvalitet du önskar för användandet. Du kan även skaffa lergodslera e.d., torka och pulverisera den och bränna den i en keramikugn till önskad nyans. Jag tror jag fortfarande har en burk med rött lergodspulver, vilket jag blandat med bindemedel och använt som färg till tavlor. Finpulveriserat tegel skulle också kunna fungera. Leta reda på en gammal, trasig tegelpanna och se om den kan malas till lämpligt färgpigment. Experimentera dig fram med olika utgångsmaterial och olika bränningstemperaturer så borde du tillslut få fram en rödockra som fungerar som du vill ha den.

Hälsningar
din f.d. kurskamrat Gunnar

Utloggad trillian

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
Rödockra
« Svar #2 skrivet: oktober 04, 2005, 20:39 »
Hejsan Gunnar :)

Ja, jag har redan jorden, två olika sorters, och har försökt att bränna den och blanda med olika bindemedel, men jag blev mycket besviken när jag inte fick en sån röd färg som jag fick för mig att jag skulle få. Men jag får försöka experimentera mig fram.

/J

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Rödockra
« Svar #3 skrivet: oktober 04, 2005, 22:20 »
Hej igen!

Ja, det slår mig nu att mina experiment inte heller var helt till belåtenhet. Jag letade fram min burk med rött lergodspulver och blandade ut lite på en palett. Nu kommer jag dock ihåg varför mitt lergodspulver aldrig tagit slut. Med bindemedel ser det nämligen i bästa fall ut som bredbar leverpastej. Som renast blir det brunorange, men med bindemedel mörknar det oftast till orangebrunt. Målar man det därtill på huden så ser det mest brunt ut.

Problemet är troligen att den "rödockra" man gör själv är av för låg kvalitet. För att få bra resultat så behöver man troligen bättre råvaror än de man vanligen hittar i den svenska naturen. Är resultatet viktigare än tillverkningsprocessen så kan man ju köpa färgpigment från ett färgmakeri. Ottossons Färgmakeri AB i Genarp borde ligga bra till för dig. Vill man däremot vara helt autentisk så blir det nog att leta och experimentera länge.

Hälsningar
Gunnar

PS. Nu hittade jag ännu mer skumma saker längst in i mitt skåp med målarmaterial. Hittade ett järnhaltigt jordprov, som naturellt är mörkbrunt. Ugnsvärmt i +200ºC är det dock gulbrunt och i +300ºC blir det orangebrunt. D.S.

Utloggad trillian

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
Rödockra
« Svar #4 skrivet: oktober 04, 2005, 23:52 »
Ja, det är den färgen jag får också, och ännu mörkare. Jag har funderat på att införskaffa redan färdigt färgpigment, bara för att testa. Skall kolla Ottossons Färgmakeri. Tack :)

/J