Författare Ämne: Är Tolkien farlig?  (läst 4553 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Är Tolkien farlig?
« skrivet: december 17, 2012, 13:55 »
I dessa dagar av farlighetsdebatter (adventskalendrar och dylikt) så återkommer också den gamla frågan om Tolkiens tankar är farliga. För han fram gammalt rasistiskt och sexistiskt tänkande och koloniala tankefigurer?

I en gammal krönika skriven av litteraturhistorikern David Tjeder hävdas det så:

Citera
Det mesta som skrivs om Tolkien är hyllningar till fantasin och kraften i hans berättande. Men det finns annat att säga om livet i Midgård. Den goda sidan ska inte bara förgöra Sauron. Den har också ett annat projekt i bakfickan.
Projektet bygger på två stora skiljelinjer. Den första skiljer män från kvinnor. Den andra skiljer olika raser åt. Rasismen går hand i hand med en syn på könen som i grunden olika. Under denna hårda indelning ligger en rädsla för blandning. Det gäller att behålla klara och tydliga kategorier, och hålla blodsbanden rena.
---
Den kärlek Tolkien lyfter fram är asexuell, monogam, tvångsmässigt heterosexuell och impregnerad av ojämlika maktförhållanden. Den fred han tror på kan bara nås genom en explosion av blod, våld och krig. Den ideala värld han konstruerat bygger på skräck för rasblandning. Besynnerligt nog blev dessa böcker speciellt populära just bland dem som kämpade mot rasism och kvinnoförtryck.
I Sagan om ringen lär oss Tolkien två saker. De vita är bäst. Män och kvinnor är olika. Tolkien må vara en lysande berättare. Men det är livsfarligt tankegods han kommer med.

Tolkiens farliga tankar

Förövrigt är ju Tolkien extra aktuell nu eftersom första delen av filmatiseringen av Bilbo nyss gått upp på biograferna.

Vad tycker ni, är Tolkien farlig?
« Senast ändrad: december 17, 2012, 14:26 av Piankhy »
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Är Tolkien farlig?
« Svar #1 skrivet: december 17, 2012, 15:09 »
Problemet med jämförelsen är ju att i Tolkiens värd handlar det faktiskt om olika raser. En hob är ingen dvärg, och en dvärg är inte en liten människa.  Men sen finns också oilka typer av människor, där vissa faktiskt tillskrivs andra värden än vanliga människor. I realiteten är det ändå inte vanliga människor det handlar om.
 
 
Vidare är ett ständigt återkommande tema att en karaktär bryter med den egna rasens normer med ambitionen att uppnå ett gemesamt högre mål.
 
 
Egentligen skulle jag vilja se det tvärtom.  Tolkien tvingar oss att se att olika individer och grupper av individer faktiskt har olika förutsättningar. Vi är inte alla lika.  Men vi kan, om vi anstränger oss lite och är beredda att mötas utanför vår egen bekvämlighetsram, faktiskt åstadkomma saker som gagnar oss alla!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Är Tolkien farlig?
« Svar #2 skrivet: december 17, 2012, 15:32 »
David Tjeder har väl en och annan poäng, men särskilt "farligt" att läsa Tolkien är det knappast. Inte farligare än att läsa folksagor. Om man tolkar böckerna som exempelvis allegorier över världspolitiken, som en del gjort (med Mordor som Sovjetunionen exempelvis) så är man nog redan inne på det spåret. Tror inte särskilt många blir rasister eller kvinnoförtryckare bara av att läsa Sagan om Ringen.

Sen kan jag själv bli ganska trött på en del drag som uppträder allt mer och ofta varefter trilogin fortskrider, något jag inte blev i lika hög grad som ung, men jag har svårt att tänka mig att nån får för sig att personer med en utländsk förälder skulle vara nån slags Uruk-Hai. Eller att folk är mer opålitliga om de kommer från "söder" och "öster". Inte, som sagt, bara för att han/hon läst Tolkien.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Är Tolkien farlig?
« Svar #3 skrivet: december 17, 2012, 18:48 »
I dessa dagar av farlighetsdebatter (adventskalendrar och dylikt) så återkommer också den gamla frågan om Tolkiens tankar är farliga. För han fram gammalt rasistiskt och sexistiskt tänkande och koloniala tankefigurer?

I en gammal krönika skriven av litteraturhistorikern David Tjeder hävdas det så:

Tolkiens farliga tankar

Förövrigt är ju Tolkien extra aktuell nu eftersom första delen av filmatiseringen av Bilbo nyss gått upp på biograferna.

Vad tycker ni, är Tolkien farlig?



Nä, Tolkien är mindre farlig än diverse religiösa skrifter som förhärligar det ena massmordet efter det andra. Det är ingen som har mördat efter att ha läst Tolkien vad jag vet. Jag tycker ändå att diverse "raser" samarbetar mot ett gemensamt mål i Ringen, dvärgar, människor, alver och hober. Är inte det bra? Varför folk dras till sagor av denna typen beror väl på det tidlösa temat med gott och ont osv. Nåt fel i det?

Fram för mer sagor av denna typen. Och det är ingen som hindrar någon att skriva ur en annan synvinkel om man så vill.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Är Tolkien farlig?
« Svar #4 skrivet: december 18, 2012, 13:02 »
Jag tycker man ska förbjuda Kalle Anka; han har ju inga byxor på sig........ ???
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Är Tolkien farlig?
« Svar #5 skrivet: december 19, 2012, 09:18 »
Jag tycker man ska förbjuda Kalle Anka; han har ju inga byxor på sig........ ???

På tal om Kalle Anka: I årets Disney-julprogram så klipps ett par sekvenser bort ur filmen I jultomtens verkstad.

Citera
Disney tar bort figurer som kan uppfattas som rasistiskt stereotypa från julaftonens Kalle Anka-program. Men efter höstens hårda debatt om först Tintin-böckerna och sedan Lilla Hjärtat, utlöser omklippningen av Kalle Anka en svensk proteststorm.
---
”Vem f-n känner sig kränkt av Kalle anka och pepparkaksgubbar?” Kommentarer av den typen forsade i går kväll fram på mejl och twitter sedan SVT:s nyhetssajt gått ut med att Disney i år klipper bort den svarta dockan som får stämpeln OK i tomteverkstaden. I samma tecknade sekvens försvinner även den blonda dockan som säger ”mamma”. Disney klipper dessutom bort en sekvens som kan uppfattas som rasistisk mot judar – den skäggiga gubben i grön frack som gör en kosackdans.


Proteststorm efter omklippning av Kalle Anka
Ju äldre desto bättre.