Författare Ämne: Arkeologernas bestiarium  (läst 2628 gånger)

Utloggad Tidshjulet

  • Medlem
  • Antal inlägg: 31
Arkeologernas bestiarium
« skrivet: december 17, 2012, 02:38 »
Har precis spårat den purpurfärgade Fågeln Fenix. Undrar om det går att spåra Simurgh...

Mina tankar om fabeldjur tycks aldrig ta slut. De som känner till andra fabeldjur än gripen, fenixfågeln, Simurgh och sfinxen, var goda och dela med er!

Det måste ju finnas många fler djur än så.

Leonardo Da Vinci har också skrivit ett bestiarium (det är något som inte alla vet). Undrar om den finns på internet?

Är det någon som, förresten, vet om bestiariet Physiologus är översatt på svenska?

Mytologiska fabeldjur är det intressantaste som finns och kanske finns det ett bestiarium i någon av er!


Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Arkeologernas bestiarium
« Svar #1 skrivet: december 17, 2012, 11:19 »
För ett tag sedan kom det ut en bok om medeltidens bestiarier. Den är skriven av Bo Eriksson.

Bestiarium : en medeltida djurbok
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Arkeologernas bestiarium
« Svar #2 skrivet: december 17, 2012, 11:35 »
Har precis spårat den purpurfärgade Fågeln Fenix. Undrar om det går att spåra Simurgh...

Mina tankar om fabeldjur tycks aldrig ta slut. De som känner till andra fabeldjur än gripen, fenixfågeln, Simurgh och sfinxen, var goda och dela med er!

Det måste ju finnas många fler djur än så.


Vi har ju:

Fågel rock

Chimaeran

Hydran

Och sedan har vi ju ett par riktiga svin  :D

Calydonian Boar

Erymanthian boar
Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Arkeologernas bestiarium
« Svar #3 skrivet: december 17, 2012, 19:46 »
Vi har ju också några inhemska motsvarigheter

Fenrisulven

Midgårdsormen

urkon Audhumbla


I den klassiska changern kan man ju lägga till de stymfaliska fåglarna och minotaurus.

Utloggad Tidshjulet

  • Medlem
  • Antal inlägg: 31
SV: Arkeologernas bestiarium
« Svar #4 skrivet: december 18, 2012, 21:32 »
Fyll på, fyll på- gott folk! Vi är vårt eget bestiarium på spåret!

Jag har precis spårat det enigmatiska djuret Qilin!
den omnämns redan i en av det tidigaste kinesiska krönikorna, Zuo Zhuan,
och dumdristigt nog kallar vi den för "den kinesiska enhörningen". Detta fabeldjurs magiska krafter var vida kända och den värdsligt kände upptäckaren Zhenghe fångade in giraffer på sin resa till östra Afrika i tron om att dem var Qilins. Detta belönade imperiets kejsare honom för och utropade med det samma dem till magiska varelser. Men varför? Jo, för att den som lyckas infånga en giraff visar tecken på sitt mäktiga regentskap!

Men det som kanske berör mig mest är inte djurets betydelse i mytologin, utan att det en gång har gungat giraffer i djonkerna vid Kinas förglömda hamn.

Tack, Piankhy, för boktipset!

Således, mina vänner, fyll på!