Författare Ämne: Ovanliga fyndomständigheter  (läst 2984 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Ovanliga fyndomständigheter
« skrivet: december 07, 2012, 11:14 »
Läste i Jan Erik sjöbergs bok Tusentals fynd från hundratusentals år om en gravhög som träffades av blixten. Detta gjorde att en del föremål från dess inre kastades ut och hittades.

På Gotland hittades en skatt p g a att vildkaniner hade grävt fram delar av den.

I Roma klosterkyrka hittades en grav av en hund. Det finns uppenbarligen en hel del ovanliga fyndomständigheter kring delar av det arkeologiska materialet.

Någon som har andra bra exempel?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ovanliga fyndomständigheter
« Svar #1 skrivet: december 07, 2012, 15:20 »
Lite mer om skatten som hittades i ett kaninhål.


Stavgards järnåldersby

Citera
Under våren 1975 genomförde en grupp högstadieelever från Högbyskolan, i Hemse på södra Gotland, ett temaarbete. Genom praktiskt arbete i forntida tekniker skulle eleverna studera och ta reda på hur människan levde och verkade under brons- och järnåldern. Som avslutning på arbetet flyttades verksamheten ut till en skogsglänta i närheten av "Stavars brye" vid Bandelundaviken i Burs socken. Eleverna skulle övernatta och själva leva som järnåldersmänniskor.
Eldar, husbygge, matberedning, keramikbränning, fiske och förberedelser inför "blotet" vid soluppgången var en del av det gruppen gjorde första dagen. I daggvått gräs frambars nästa morgon offer till gudarna. Blommor, lerkrukor och rökta abborrar lades ned vid bautastenen i Stavars änge. Önskningar uttalades om goda skördar, lyckad jakt m.m. Sakta reste sig solen över trädtopparna och det sista offret bars fram. En önskan om att hitta pengar riktades till solen. Senare samma dag, i ett kaninhål bara några meter från offerstenen, hittade eleverna en silverskatt från 900-talet.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Ovanliga fyndomständigheter
« Svar #2 skrivet: december 07, 2012, 17:06 »
I Korsnäs gräver sorkar upp gropkeramik :)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Ovanliga fyndomständigheter
« Svar #3 skrivet: december 07, 2012, 20:06 »
Mina tre söner + två syskonbarn såg på teve om skatten på Gotland( i kaninhålet) vilket de tyckte var mycket spännande – och nästa dag ville de gräva efter skatter. Jag hänvisade till potatislandet och de kastade sig med liv och lust i grävandet. Min yngsta son blev utan spade och blev lite sur och satte sig att titta på de övriga, han såg ett sorkhål, stack ned handen och hittade ett silvermynt från 1650 talet.

Jag fick nästan hela potatislandet uppgrävt… :D

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Ovanliga fyndomständigheter
« Svar #4 skrivet: december 08, 2012, 01:40 »
Grattis, -  jag tycker att dom fortsätter och gräver hela! 

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Ovanliga fyndomständigheter
« Svar #5 skrivet: december 10, 2012, 14:18 »
Vid en hembygdsdag någon gång i höstas så var jag behjälplig med att identifiera olika fornfynd som folk tagit med sig. Bland fynden fanns bland annat flera enkla skafthålsyxor, en trindyxa och en fin slipad tunnackig flintyxa.

Ett ovanligare fynd var en medeltida yxa av järn som en man kom med. Han berättade att en äldre släkting till honom hade hittat den i ett räv- eller grävlingryt vid resterna av borgen Öresten omkring 1920.