Författare Ämne: The Hobbit  (läst 2111 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
The Hobbit
« skrivet: december 14, 2012, 08:59 »
Så har den då haft premiär, första delen av filmtrilogin om hobbiten Bilbos äventyr. Filmserien bygger på Tolkiens bok The Hobbit (i svensk översättning Bilbo - en hobbits äventyr) som utspelar sig innan händelserna i Sagan om ringen. Den skrevs också tidigare (1937).

Här är ett par recensioner.

Recension i Aftonbladet

Recension i Expressen

Någon som hunnit se den än?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: The Hobbit
« Svar #1 skrivet: december 14, 2012, 11:22 »
Jag såg den på midnattsvisningen. :p

Jag tyckte den var lite väl bombastisk. Det fantastiska i filmen är mer "in your face" än vad den är i sagan om ringen trilogin. Där Sagan om Ringen är episk men ändå lågmäld blir De Två Tornen mer bombastisk och Konungens Återkomst ännu mer. Hobbiten var på sitt sätt ännu mer bombastisk i sina scener. Det fanns scener som var väldigt överdrivna som hade kunnat tonas ner en del.

Hobbiten är ju en barnbok och det märks att PJ har fokuserat mer på det i denna filmen. Det märks förutom det ovanstående också på att filmen till skillnad från den tidigare trilogin är mycket mindre blodig. Det är också en del förändringar i handlingen, men inget som är störande egentligen.

Det mest positiva med filmen är att alla karaktärer har rundats ut och blivit mycket djupare. Varje dvärg har en egen personlighet och deras personligheter tas fram under filmen. Men de största personligheterna i filmen är trollen och goblinkungen (och förstås Gollum). Jag måste säga att Goblinkungen var min favourit. Det känns inte heller som att karaktärerna är svarta eller vita, utan de drivs av annat än ren ondska som i sagan om ringen-trilogin.

Introt med beskrivningen av Erebor var också fantastisk. Över lag så tycker jag att filmen är bra. Den växer dessutom på mig, jag vill se den igen. Men man måste nog vara inställd på att det är mycket mer en barnfilm än de tidigare filmerna.