Författare Ämne: Klädesarkeologi  (läst 3959 gånger)

Utloggad Tidshjulet

  • Medlem
  • Antal inlägg: 31
Klädesarkeologi
« skrivet: december 14, 2012, 00:52 »
Hej!

Har tidigare ställt en fråga om kläder under medeltida Persien och inte fått ett svar. Är väldigt klädintresserad; med historisk inriktning. Kan i princip hela den europeiska klädhistorien; dock alltid kul att lära sig mer.

Men är det något som vet vart man kan vända sig om man har frågor om kläder? Alltså vad man var iklädd förr i tiden, i Persien, i Kina, i Japan, i Europa etc?

Om någon har ett förslag eller en idé berätta gärna... vem eller vilka kan någonting på området?

vänligen
Tidshjulet

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Klädesarkeologi
« Svar #1 skrivet: december 14, 2012, 11:41 »
Historiska världar har en del om medeltida dräkter.

Historiska världar

Här på forumet har vi en tråd om övergången från vikingatida till medeltida kläder.

Kläder som politiskt och socialt uttryck
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Tidshjulet

  • Medlem
  • Antal inlägg: 31
SV: Klädesarkeologi
« Svar #2 skrivet: december 15, 2012, 02:01 »
Tack.

Undrar om det inte finns någon instutition eller någon expert på området man kan vända sig till. Klädhistoria är ett ämne få faktiskt tycks kunna i Sverige. Men vem säger att vi inte kan locka någon hit?

Och tidens hjul lär snurra igen. Gnällande.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Klädesarkeologi
« Svar #3 skrivet: december 15, 2012, 09:06 »
Inte medeltid men, dräkten från högom är mycket spännande. Röd kappa, med djurmotiv - på insidan... Kanske en bärsärk, påstod Britt-Marie Näsström.

  http://www.kraknasjarnet.se/nockert.htm

  http://www.bokus.com/bok/9789113015118/barsarkarna-vikingatidens-elitsoldater/ 

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Klädesarkeologi
« Svar #4 skrivet: december 15, 2012, 15:57 »
I Borås kan man mycket om historiska kläder.  Har för mej att Högskolan där gjorde en total replika av Tutankamons kläder.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Klädesarkeologi
« Svar #5 skrivet: december 15, 2012, 15:58 »
Tror även dom gjorde en kopia av drottning Margaretas bröllopsklänning i Borås.

Utloggad Tidshjulet

  • Medlem
  • Antal inlägg: 31
SV: Klädesarkeologi
« Svar #6 skrivet: december 16, 2012, 01:29 »
Önskar att jag bodde i Borås.

Intressant artikel supergeten.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Klädesarkeologi
« Svar #7 skrivet: december 16, 2012, 17:16 »
Arkeolog och textilhistorikern Annika Larsson på Gustavianum i Uppsala har gjort forskning om hur vikingarna klädde sig http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vikingakvinnor-kladde-sig-mer-vagat Hon kanske även har kunskap i medeltida kläder. Går ju att fråga iallafall.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/uu/pressrelease/view/vikingakvinnans-klaedsel-saag-inte-ut-som-vi-trott-194700
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Tidshjulet

  • Medlem
  • Antal inlägg: 31
SV: Klädesarkeologi
« Svar #8 skrivet: december 17, 2012, 01:40 »
Tack Krax.

Jag vill bara påpeka att jag är ganska hemmastadd i Europeisk klädkultur såväl nutida som medeltida. Det som intresserar mig mer är den icke-västerländska klädkulturen och dess historia; alltså allt som inte har med Europa att göra; även om jag tycker att det är trevligt att lära mig mer om europeisk klädkultur. Men jag är trött på kjorteln, livjackan, jostaucorpsen och fracken! Jag vill veta mer om kaftanen och persernas byxor, kinesernas vackra dräkter, samurajernas dräkter, hur en ottomansk bonde var klädd eller hur människorna såg ut som rörde sig i basaren i Samarkand. Den som tycker om trevlig läsning i ämnet kan läsa ett utdrag ur "The Picture of Dorian Gray" och Dorians garderob:

"And so, for a whole year, he sought to accumulate the most exquisite specimens that he could find of textile and embroidered work, getting the dainty Delhi muslins, finely wrought with gold-thread palmates and stitched over with iridescent beetles' wings; the Dacca gauzes, that from their transparency are known in the East as "woven air," and "running water," and "evening dew"; strange figured cloths from Java; elaborate yellow Chinese hangings; books bound in tawny satins or fair blue silks and wrought with fleurs-de-lis, birds and images; veils of lacis worked in Hungary point; Sicilian brocades and stiff Spanish velvets; Georgian work, with its gilt coins, and Japanese Foukousas, with their green-toned golds and their marvellously plumaged birds".

Och den blir bara mer underbar ju mer man läser...





Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Klädesarkeologi
« Svar #9 skrivet: december 17, 2012, 11:18 »
Finns ju en del litteratur i ämnet. Spontant kommer jag på två. Antonia Finnane "Changing clothes in China" som behandlar Kinas klädedräkt från cirka 1600-talet och framåt. Finns en del noter i boken med källitteratur som du kan gå vidare med. Om Irans klädedräkter och mode genom tiderna har Massoume Price skrivit i boken "Beauty & fashion. A history of clothing & jewellery in Iran". Där också finns källor för vidare läsning.

en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Tidshjulet

  • Medlem
  • Antal inlägg: 31
SV: Klädesarkeologi
« Svar #10 skrivet: december 19, 2012, 23:58 »
Det är böcker jag verkligen kommer att läsa; särskilt boken om persiska kläder lät intressant.

Stymfaliska fåglar ryttlar med stora kopparvingar över Tidshjulet.

Utloggad Tidshjulet

  • Medlem
  • Antal inlägg: 31
SV: Klädesarkeologi
« Svar #11 skrivet: december 21, 2012, 03:13 »
Har precis avslutat en tre timmars studie av den japanska samurajdräkten och japanernas vardagsdräkt,kimonon, med netsuke, inro och ojime - innan det slog mig att jag hade läst på nationalencyklopedin, och därmed skulle det visst fan visa sig att det var fel! Där stod det att samurajdräkten, vars namn var oyoroi, användes från 1100-talet 1800-talet; alltså den större delen av samurajhistorian. Men denna kom ur bruk under 1400-talet då den var alldeles för svår att röra sig i, och under samma tid som denna användes fanns det två andra rustningar varav den ena skulle ersätta oyoroin helt, do-maru. Sålunda har man ägnat större delen av sin tänkande dag åt något som inte alls stämde i nationalencyklopedin och korrigeras av engelsk Wikipedia. Någon som kan någonting om samurajdräkter eller historia?

Tidshjulet roterar med önskningen av en tidskapsel!