Författare Ämne: Namnet Blåtand  (läst 12086 gånger)

Utloggad Lars Croft

• Stammis
  • Antal inlägg: 104
Namnet Blåtand
« skrivet: december 12, 2012, 12:59 »
Hej!
Kollade runt på saker om mobilfunktionen Bluetooth, och någon skrev att det kom från Harald Blåtand ( so far so good) som fick namnet av att ha ätit enorma mängder blåbär. Den versionen var ny för mig.

Har läst någonstans att Frans G Bengtsson kom på idén till Röde orm för att fylla ut vad som var ursprungsidén, att han tyckte att det skulle vara kul att skriva om en Harald med tandvärk, och blåtand skulle vara infekterade ''betar''.

Så hur tolkar folket här på forumet Blåtand?

Mvh. Eric

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Namnet Blåtand
« Svar #1 skrivet: december 12, 2012, 16:33 »
Är det inte så att ordet blå – betydde svart på järnåldern? Blåtands tänder var i så fall svarta – inte blå.

Finns det svartbär?  ;)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Vinstorparn

• Stammis
  • Antal inlägg: 187
« Svar #2 skrivet: december 12, 2012, 16:55 »
Var det inte också så att bortom särkland fanns det blåmän?

Utloggad Vetgirig

• Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
« Svar #3 skrivet: december 12, 2012, 18:06 »
Jag har för mig att "blå" i detta fall hänför sig till en vanlig metod att smycka sig. Man filade tänderna och lade i färgämnen (eller annat) i spåren. Detta förekom ända ned i stenålder. Inte ovanligt heller att hitta bland s k "primitiva" befolkningar t ex i Afrika eller Sydamerika än idag.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #4 skrivet: december 12, 2012, 18:20 »
Jag har för mig att "blå" i detta fall hänför sig till en vanlig metod att smycka sig. Man filade tänderna och lade i färgämnen (eller annat) i spåren. Detta förekom ända ned i stenålder. Inte ovanligt heller att hitta bland s k "primitiva" befolkningar t ex i Afrika eller Sydamerika än idag.

Man har hittat slipade tänder på Gotland, samt hos de avrättade vikingarna i england. Har jag för mig.
 Ponera att möta en sköldbitande och vrålande viking på närmare två meter, med slipade, svarta tänder... och med stridsyxa i näven. Jag hade pröjsat gälden snabbt som fasen ;)

Utloggad Vetgirig

• Gode
« Svar #5 skrivet: december 12, 2012, 18:31 »
Supergeten!
Sköldbitande betyder snarast sjungandes stridssånger med skölden som ljudreflektor. Kanske betalade man snabbt bara för att slippa sådana för egna öron falska oljud?

Utloggad iznogoud

• Medlem
  • Antal inlägg: 32
« Svar #6 skrivet: december 12, 2012, 18:39 »

Dåliga tänder i brist på tandläkare? Annars var det säkert religiöst;-)

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #7 skrivet: december 12, 2012, 18:43 »
En blå tand eller ett blått öga är i almenhet ett resultat av en smäll - på var sin sida om näsan. Vem som skulle kunna ha påförd Harald Gormsson en sådan förödmjukelse kan man ju spekulera över, men såväl kejsare Otto som biskop Poppo skulle iofs. haft möjligheten. Dom kunde ju triumfera stort efter att anfallet mot Danevirket äntligen lyckats och Harald, som den första danska kung, fick ta stryk - efter att ha misslyckats försvara rikets södra gräns.

Efter Haralds kapitulation, lösen och dop och blev Danmark strax ett lyd-rike under kejsaren, med nya, kristna lagar. Slaget mot Danmark och hennes kung hade iofs. ramat hela landet och gett många typ blåmärken. Om Harald personligen fick en tand bruten är sen en mindre principiell fråga. Med uttrycket "blåtand" kan man sammanfatta en persons öde med en allegori. Kungliga öknamn kan kan ofta berätta om realpolitiska händelser knuten till kungens liv, lagnad eller öde. Emund Slemme och Anund Kolbränna är ju två öknamn med med samma typ 'karakteriserande innebörd' - från samma tidsperiod.   
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #8 skrivet: december 12, 2012, 20:23 »
Supergeten!
Sköldbitande betyder snarast sjungandes stridssånger med skölden som ljudreflektor. Kanske betalade man snabbt bara för att slippa sådana för egna öron falska oljud?

Så kan det nog vara :)

Utloggad Lars Croft

• Stammis
« Svar #9 skrivet: december 12, 2012, 22:43 »
Så det är på ett eller annat sätt skadade tänder tror ni?

Har man hittat spår av blå färg på slipade tänder i nordiska kontexter, som vetgirig skrev om. Det har ju pratats lite om de slipade tänder som hittats och det känns ju helt klart som att det skulle behövas någon slags färgning för att de skulle synas. Det blir ju inge vidare samtalsämne om man försöker prata och visa upp tänderna samtidigt

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #10 skrivet: december 12, 2012, 22:55 »
Så det är på ett eller annat sätt skadade tänder tror ni?

Har man hittat spår av blå färg på slipade tänder i nordiska kontexter, som vetgirig skrev om. Det har ju pratats lite om de slipade tänder som hittats och det känns ju helt klart som att det skulle behövas någon slags färgning för att de skulle synas. Det blir ju inge vidare samtalsämne om man försöker prata och visa upp tänderna samtidigt

Tror inte man hittat färgfragment.
Rätt intressant dessa filningar onekligen, smärtan måste ha varit obeskrivlig. Jag tror att de var en markering för att visa att man tillhörde "de hårda grabbarna". En rit kanske. Det lockar onekligen till många funderingar hursom.

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
« Svar #11 skrivet: december 12, 2012, 23:05 »
Jag har hört teorin att "blåtand"skulle vara hans svärd.

Utloggad Lars Croft

• Stammis
« Svar #12 skrivet: december 12, 2012, 23:32 »
Karlfredrik, har också hört något sånt!

Supergeten, Tuffa grabbarna är ju rätt poppis tolkning, speciellt som förklaring till de som hittats i England. Har dock hört folk som spånat om de ''otuffaste'' grabbarna, trälarna. I någon av landskapslagarna stog det tydligen att man fick skapa fysiska kännemärken på trälar. Detta har jag bara hört muntligt och kan inte gå in på exakta källor.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #13 skrivet: december 12, 2012, 23:57 »
Karlfredrik, har också hört något sånt!

Supergeten, Tuffa grabbarna är ju rätt poppis tolkning, speciellt som förklaring till de som hittats i England. Har dock hört folk som spånat om de ''otuffaste'' grabbarna, trälarna. I någon av landskapslagarna stog det tydligen att man fick skapa fysiska kännemärken på trälar. Detta har jag bara hört muntligt och kan inte gå in på exakta källor.

Vore ju synnerligen onödigt jobbigt att fila ned tänder för att skapa något sådant? Då vore ju några snitt i ett öra tämligen lättare för den saken.
Jag tror nog även att man isf kanske glömmer den otroliga smärta som dessa män känt, jag lutar nog åt tanken på en initieringsrit.

Utloggad Vetgirig

• Gode
« Svar #14 skrivet: december 13, 2012, 01:11 »
Lars Croft!
Citera
Jag har läst om sådana tänder i Sverige (bl a Gotland), i Danmark (bl a någon av Trelleborgarna) och i England (där spårade man färgämne).

Utloggad Kylarvende

• Stammis
  • Antal inlägg: 367
« Svar #15 skrivet: december 13, 2012, 11:23 »
Alternativ som blåanlöpning el dyl av svärdet (svärd vid denna tidpunkt ibland kallat tand, kolla wikipedia), koppling till blakari (möjligen smed) och Blackfriars bör studeras. Harlad Blåtand var ju ihärdig med kristendomsinförande. Möjligen tillhörda han blackriarsmunkarnas (eller deras föregångares) anhängare.

Utloggad Kylarvende

• Stammis
  • Antal inlägg: 367
« Svar #16 skrivet: december 13, 2012, 11:26 »
Man bör även studera Blåthan, Blåtegn, Blacktegn som en möjlighet. Kanske hade han en sådan titel innan han blev kung. Som fick en glidande betydelse med tiden.

Utloggad anber

• Medlem
  • Antal inlägg: 48
« Svar #17 skrivet: december 14, 2012, 01:46 »
Skulle inte en tänkbar förklaring till namnet kunna vara att han benämndes BLÓTANN? (Sammansatt av blót och unna) Dvs att han tillät blot trots att han var kristen.

Utloggad Måns Sjöberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
« Svar #18 skrivet: december 15, 2012, 21:06 »
Är det inte så att ordet blå – betydde svart på järnåldern? Blåtands tänder var i så fall svarta – inte blå.

Som hjälmar med horn och en del annat. Blå hette blár och svart hette svartr. Men jag gissar att blár också användes för obestämbart mörka nyanser, liksom fordom vårt blå (och brun).

Utloggad Odinkarr

• Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
« Svar #19 skrivet: december 15, 2012, 21:12 »
Harald Blåtand (regent ca. 958-986) har tilnavnet "Blåtand", der intet har med hans tænder at gøre.

Ordet "tand" er et heite for "sværd/kriger" og "blå" viser "skjoldunge-æt/kongebyrd/ædel byrd".

"Blåtand" betyder derfor "kongesværd", "skjoldungekriger" eller "kriger af kongebyrd/ædel byrd".

I den oprindelige indlæring ved brug af kenning og heite, hvor indlæringen foregår ved aktivering af Det Indre Billedsprog, har dette heite været åbentlys for al ungdom.

mvh

Flemming