Övrigt > Historia
Rövarhistorier om djur
supergeten:
--- Citat från: Piankhy skrivet december 12, 2012, 10:04 ---Troligen såg inte björnmamman barnen som något hot. Det förekommer ju ibland ute i naturen att olika djurungar (även sådana vilka som vuxna är jägare och byte) leker ihop. Även vuxna djur kan (åtminstone tillfälligt) ta hand om ungar från andra arter.
Det finns ju även en hel del berättelser om människobarn som tagits om hand av och uppfostrats av djur.
Vilda barn
--- Slut citat ---
Visst är det så. Visan "Mors lilla Olle" byggde förövrigt på en verklig händelse i Särna.
Visans text är inspirerad av en verklig händelse. Barnet hette Jon Ersson och i september 1850 var han och hans äldre syskon ett par hundra meter från Morbäcksätern utanför byn Särna i Dalarna och plockade lingon. Jon, som bara var ett år och sju månader gammal, mötte en brunbjörnshona med två ungar och matade ungarna med lingonkvistar. De blev trötta och ungarna och Jon lade sig för att vila vid björnhonan. Äldsta systern hämtade modern och hon skrämde bort björnarna.[1]
En norsk tidning skrev en artikel om händelsen i april 1851 och författaren Wilhelm von Braun skrev en dikt, "Stark i sin oskuld" som inleds med raden; Liten pilt i fjällskog gick, rosig kind och änglablick…, och innehåller en 12 strofer lång historia om en liten pojke och hans äventyr i storskogen i Dalarna. Alice Tegnér inspirerades av denna dikt och skrev barnvisan "Mors lilla Olle".
Piankhy:
Spännande.
Spännande är ju också de berättelser som man kan höra då och då om hur barn blivit bortrövade av örnar. Jag minns att jag en gång läste en sådan berättelse där personen ifråga hävdade hur hon än på gamla dar, långt efter själva händelsen, som ägde rum när hon var mycket liten, mindes hur örnen flög iväg med henne och hur hon såg hur landskapet bredde ut sig under henne, nästan som på en kartbild.
Här är ett norskt fall: Svanhild Hartvigsen
Förövrigt lär ju gudinnan Idun en gång blivit bortrövad av jätten Tjatse i örnhamn: Idun
supergeten:
--- Citat från: Piankhy skrivet december 12, 2012, 11:34 ---Spännande.
Spännande är ju också de berättelser som man kan höra då och då om hur barn blivit bortrövade av örnar. Jag minns att jag en gång läste en sådan berättelse där personen ifråga hävdade hur hon än på gamla dar, långt efter själva händelsen, som ägde rum när hon var mycket liten, mindes hur örnen flög iväg med henne och hur hon såg hur landskapet bredde ut sig under henne, nästan som på en kartbild.
Här är ett norskt fall: Svanhild Hartvigsen
Förövrigt lär ju gudinnan Idun en gång blivit bortrövad av jätten Tjatse i örnhamn: Idun
--- Slut citat ---
Det där var ju riktigt häftigt!
Adils:
På södra Gotland står ett minneskors efter en präst som blev slagen av en örn.
Anders Strinnholm:
Korset står i Endre på mellersta Gotland.
http://www.platsr.se/platsr/visa/plats/id/51000000023640
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida
Gå till fullversion