Författare Ämne: Svärord innan kristendomen  (läst 5538 gånger)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
Svärord innan kristendomen
« skrivet: december 09, 2012, 20:47 »
De flesta svärord jag kommer på har med kristedomen att göra (tex jävlar, satan osv). Men fanns det svärord innan kristendomen och vilka var i så fall dessa svärord?

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Svärord innan kristendomen
« Svar #1 skrivet: december 10, 2012, 11:36 »
Har också funderat på detta, enda i närheten jag kommer på är ordet Rate, som verkar ha varit så elakt som förolämpning så att betydelsen förträngts. Men det kanske inte var något man skrek när man spikade sig på tummen. 

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Svärord innan kristendomen
« Svar #2 skrivet: december 10, 2012, 12:51 »
Vad sägs om vid Odens öga, Frös lem och Tors hammare (blixt och dunder)? ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Svärord innan kristendomen
« Svar #3 skrivet: december 11, 2012, 00:43 »
Kanse kan detta ge någonting?  :D

http://pressylta.sofia-albertsson.se/

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Svärord innan kristendomen
« Svar #4 skrivet: december 11, 2012, 00:47 »
Luder tror jag kan vara ett gammalt ord som kan ha använts både som svärord och tillmäle. Jag vill minnas att förr var luder ett: "oskäligt självdött kreatur" som man "ludrade varg" med, alltså en åtel.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Svärord innan kristendomen
« Svar #5 skrivet: december 11, 2012, 08:22 »
Det verkar som om luder dyker upp först under kristen tid, kanske så sent som 15 -1600-talet. Som skällsord verkar det gå tillbaka till 1700-talet.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Svärord innan kristendomen
« Svar #6 skrivet: december 11, 2012, 08:37 »
I sin föreläsning om vår syn på rovdjuren under äldre tid så berättar idéhistorikern Karin Dirke bl a om luder och luderplatser och om hur ordet luders betydelse har förskjutits.

http://urplay.se/164082
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Svärord innan kristendomen
« Svar #7 skrivet: december 11, 2012, 15:18 »
Följande hittade jag bland mina anteckningar, tyvärr kommer jag inte ihåg vem den norske/danske sagesmannen var:
VIKINGATIDA OCH MEDELTIDA KRAFTUTTRYCK:
"En term i samme kategori finnes i Edda, nemlig "okkr". Odin, forkledd som ferjemann, slenger det til Tor når de står på hver sin side av elven og Odin nekter å ro ham over. "Ble du våt på okkr'en din nå?" sier han. Samme ordet finnes i Volundarkvida, når kongsdatteren innrømmer til far sin at hun har hatt en "okkr-stund" med Volund. Hvis man skal trekke en parallell til nyere Islandsk språk, betyr okkr visstnok noe som er veldig kort.

Jeg skrev i sin tid min MA dissertation om krangling og utskjelling i middelalderen, nærmere bestemt om engelske flytings og nordiske senna/mannjavnadr. Fornærmelsene man finner der sorteres vanligvis inn i følgende kategorier (de fleste for menn):
- Du er feig ("du satt hjemme mens jeg gjorde bragder")
- Du er kjønnsløs (ergi)
- Du er en kvinne ("du melket kyrne")
- Du blir pult av meg/et dyr (=du er kvinne)
- Du er promiskuøs (bare for kvinner)
- Din mor/kone/datter/søster er promiskuøs. ("Jeg lå med kona di")
- Jeg skal banke deg.

En fornærmelse jeg liker spesielt godt, er den Loke slenger til Tyr i Lokasenna;
Når du var tatt til fange av ni jotunkvinner, brukte de munnen din som tissepotte (hlanntraug).
________________________________________
"Olí eru uskoyndr ok strádinn i rassinn"

Ole er uvasket (bak) og pult i ræva...

Norsk runeinnskrift fra ca. 1250. De finnes hele bøker med runeinnskrifter med et litt...hardt innhold. "

Halvor
Några skällsord som var straffbara att yttra offenligt enligt vissa landskapslagar: Skökoson, träl, lögnare, tjuv, kasevarg (mordbrännare), mördare, agnabak (sädestjuv), trollkarl, sköka och min personliga favorit från Hälsingelagen: amia (frilla). Det senare var inte lika illa som sköka (bara en tredjedels böter).

Utloggad Jotuni

  • Stammis
  • Antal inlägg: 356
SV: Svärord innan kristendomen
« Svar #8 skrivet: januari 13, 2013, 18:43 »
Kanse kan detta ge någonting?  :D

http://pressylta.sofia-albertsson.se/

Thomas

Det ser ut som det finns några finska ord där på listan.

Om "okkr" jag undrar om man vet lite mera om dess använding därför att låter som finsk "ukko". En finsk svärord är "perkele" om är hednisk godanamn. Motsvarande kunde okkr komma från ukko. Intressant är att finsk ord för svära är "kirota" som kunde ha sitt ursprung i grekisk kristen symbolen Chi Ro

http://en.wikipedia.org/wiki/Chi_Rho