Jag håller på att samla material om den 8:e internationella orientalistkongressen i Stockholm/Christiana september
1889. Huitième congrès international des orientalistes var det officiella namnet.
Här fanns forskare från Turkiet,Egypten, Indien, USA, Storbritannien, Frankrike,Italien, Tyskland, Österrike-Ungern
nordiska länderna m fl, dessutom skickade lärda sällskap och dylika organisationer egna delegater.
Många duktiga, berömda forskare i historia,arkeologi, språkforskare med mera samlades här.
Är det till äventyrs någon på forumet som känner till detta och har mera info?Själv har jag tillgång till Svenska Dagbladets bevakning och de tryckta föredragen, bland annat några om vikingar(på franska,tyska och italienska)
Imponerande är även deras resa,några kom med färja från Stralsund till Malmö, övernattade på hotell Kramer och fick åka specialtåg till Stockholm.
Jag känner mig nästan lite svartsjuk, det var länge sedan vi hade en sådan samling kända arkeologer,egyptologer och historiker i Sverige!