Författare Ämne: "Önskelista"  (läst 8417 gånger)

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
"Önskelista"
« skrivet: november 26, 2006, 17:56 »
Kulturarvsektorn äger ju en förfärlig massa data som, med några få lysande undantag, inte alltid är vare sig lättillgänglig  eller begriplig. Om du fick plocka ihop tre webbönsketjänster, hur skulle de se ut och vad skulle de innehålla?

Du hör antagligen till sektorn, professionell eller allmänt intresserad men de grupper du inte tillhör, vilka tjänster tror du efterfrågas där?

Utloggad Lena E

  • Moderator
  • Novis
  • Antal inlägg: 12
"Önskelista"
« Svar #1 skrivet: november 27, 2006, 09:04 »
tre webbönskningar? inte helt lätt. Jag tänker mig att skola och andra studiegrupper vill hitta information om sin egen bygd, alltså geografiskt baserad information. Det är ett sådant projekt jag jobbar med, att sammanställa fornlämningar, lösfynd, ortnamn, historiska kartor, landskapsförändring (här strandlinjeförskjutning) osv på vectorkarta. kan kompletteras med museernas föremål från bygden, etnologiska uppteckningar, bilder osv. Forskare däremot kan också vara intresserade av tematisk information t ex allt som rör säljakt eller textil under 1600-talet? o dy.
En tredje webbönskan skulle då vara att samla alla digitala projekt på en webbsida med möjligheter att utbyta erfarenheter och ideer.
vad skulle du önska dig?
Lena

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
"Önskelista"
« Svar #2 skrivet: november 27, 2006, 12:28 »
Jadu Lena, varför tog jag bara tre....

Hursomhelst . På RAÄ jobbar vi med flera behovsområden som ska tillgodoses med webbaserade tjänster. de som jag tycker är viktigast nu (vilket nödvändigtvis inte helt sammanfaller med RAÄ:s inställning) är:

1a) Samsöktjänst där man i ett gränssnitt söker ner i RAÄ:s databaser (FMIS; bebyggelse m fl) samt även länkar till andra databaser som SHM och Riksarkivet. En sådan utvecklas nu på RAÄ (Kulturmiljösök, utveckling pågår, 2007).

1b) Söktjänsten har ett kartfönster för sökning och visning av sökresultat (förhoppningsvis 2007).

2) Ett tolkningsstöd för dem som inte kan sektorns begrepp ("Lexikon", osäkert när)

3) Stöd för reflektion, diskussion och opinionsbildning (kanske 2007).

Min lista skulle svara mot de behovsområden som innebär att vi tillhandahåller kulturmiljöinformation bättre och enklare än idag, att den informationen har ett "tolkningsstöd" och slutligen stöd för dialog kring kulturarvsfrågor i t ex form av bloggar och/eller diskussionsforum. Och en del av dessa tjänster utvecklas nu.

Vi kommer att finnas på höstmötet som börjar i övermorgon så de som vill får gärna hojta till!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
"Önskelista"
« Svar #3 skrivet: november 28, 2006, 09:27 »
Ett verktyg som skulle vara bra är ett riktat dirket till mark och skogsägare med en bra sökfunktion genom t ex. fastighetsnamnet. Denna skulle sedan vara kopplade till Skogsstyrelsen, den aktuella länsstyerlsen och ev. länssmuseet. Till detta kunde man koppla div. blanketter och information rörande hur och på vilket sätt lämningarna är skyddade och vilka regeler som gäller inom och på fornlämningarna.

En mer turistisk applikation vore kartor som visade landets alla "vårdade" fornlämningar med informationstexter, bilder etc. Detta skulle vara ett verktyg för båpde dem som vill lära känna sin bygd och de som är ute och turistar. Samtidigr skulle de fungera som ett verktyg i dokumentationen av fornlämningarna (helst borde dessa bilder uppdateras varje år, i samband med detta kan man studera hur lämningen förändras. Vidare skulle detta kunna ge ett aktuellt underlag till A.T.A.)

//Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Widsith

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
"Önskelista"
« Svar #4 skrivet: november 28, 2006, 17:28 »
Kan detta vara något?

Infovisaren Trollhättans kommun

Kryssa i "Kulturminnen".

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
"Önskelista"
« Svar #5 skrivet: december 01, 2006, 22:12 »
Trollhättetjänsten kände jag inte till! Såg att fornisarna är länkade till Fornsök.
Jag funderar en del på mer användardrivna tjänster av typen wikipedia, Flickr etc. men mer inrikiktade på historien i landskapet. Var och en som vill kan bidra med eget material istället för att "konsumera" färdigpaketerad information. Är det nån mer som ser en poäng med den sortens webbtjänster? Och hur skulle man rigga en sådan?

(Gorm: äntligen är jag medlem!!)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
"Önskelista"
« Svar #6 skrivet: december 02, 2006, 00:03 »
Jag gjorde de senaste inläggen till en egen tråd.
/Johan


Citat från: "Lars Lundqvist"
Såg att fornisarna är länkade till Fornsök.


Men vad är det för objektsbeskrivningar som man kommer till? De ser inte alls ut som de som man vanligtvis kommer åt med Fornsök. Jämför: http://www.kms.raa.se/cocoon/kmsgen/visa?kontext=FMI&objektid=10182001750001 med http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10182001830001

Citat från: "Lars Lundqvist"
(Gorm: äntligen är jag medlem!!)


Välkommen!  8)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
"Önskelista"
« Svar #7 skrivet: december 02, 2006, 16:47 »
Citera
Men vad är det för objektsbeskrivningar som man kommer till?


... /kmsgen/ ... verkar vara en tidigare version av objektpresentation än ... /fmis-public/..., har det nånting med kulturmiljöportalen att göra?

Vore intressant att få lite nyheter från Kulturmiljöportalen-arbetet, vad händer med projektet etc?

Finns det nån typ av API för utomstående att använda sig av för databasfrågor mot Fornminnesdata?

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
"Önskelista"
« Svar #8 skrivet: december 02, 2006, 21:42 »
API: kolla med David Haskiya på RAÄ som har järnkoll, om han nu inte hinner se detta inlägg innan.

Jag modererade detta inlägg eftersom vi inte tillåter publicering av e-postadresser i någon form (förutom ens egen såklart).

/Johan Carlström - Administratör

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
"Önskelista"
« Svar #9 skrivet: december 04, 2006, 08:56 »
... /kmsgen/ ... verkar vara en tidigare version av objektpresentation än ... /fmis-public/..., har det nånting med kulturmiljöportalen att göra?


Citat från: "exm"
Finns det nån typ av API för utomstående att använda sig av för databasfrågor mot Fornminnesdata?


KMSgen länkarna visar alla information om ett objekt (till skillnad från Fornsök) och de ingår i de datauttag som vi skickar till myndigheter, företag, forskare och organisationer. På så sätt kan de inkludera datat i sina egena system (publika eller interna) och länka till oss för fullständiga beskrivningar av objekten.

De dataformat vi levererar i, Shape och TAB, har nämligen begränsningar på antal tecken vilket omöjliggör distribution av fritexter den vägen.

Ett enkelt tekniskt gränssnitt, avsett för "syndikering" snarare än analys, för Fornsök (och andra tjänster t.ex.Kulturmiljöbild) kommer att publiceras i januari. Gränssnittet är baserat på SRU http://www.loc.gov/standards/sru/

Poängen med gränsnittet är att man kan samsöka i flera tjänster och få ett samlat svar - t.ex. skulle man i Fornsök respektive SHM:s Sök i samlingarna kunna samsöka på t.ex. sockennivå ("Din sökning gav 28 fynd och 3 fornlämningar").

/David