Författare Ämne: Påhittat vrak i Vänern?  (läst 6570 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Påhittat vrak i Vänern?
« skrivet: november 30, 2012, 09:16 »
Är uppgifterna om ett 1500-talsvrak i Vänern är påhittade?

Citera
Arkeolog ljög om Vänerns Vasa i femtio år
De omfattande sökningarna i Vänern efter örlogsfartyget Vänerns Vasa från 1500-talet har varit grundade på en lögn. Enligt en arkeolog som dök där i början av 1960-talet skulle fartyget ligga strax utanför Läckö slott, men detta har nu visat sig vara en helt påhittad historia.
----
Efter sommarens stora genomsökning av sjöbottnen utanför Läckö, där bland annat militären var med och sökte, blev det nämligen uppenbart att uppgifterna från mannen – som idag är en etablerad forskare inom arkelogi - inte kunde stämma. 


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5257721


Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Påhittat vrak i Vänern?
« Svar #1 skrivet: november 30, 2012, 09:26 »
Arkeologen ifråga förnekar att han ljugit om vraket.

Citera
Utpekade Vänerns Vasa-lögnaren: Han ljuger om att jag ljög
Uppgifterna att det skulle vara ett rent påhitt att det finns ett 1500-talsfartyg på Vänerns botten tillbakavisas nu av docent Christer Westerdahl. Han menar att han inte har ljugit utan missförståtts.
---–
Vänerns Vasa är nog en bluff, men det är inte jag som ligger bakom det. Jag tror helt enkelt att man har blåst upp ett fynd av ett vrak till någonting som det inte är, säger Christer Westerdahl.
Och det vrak som Christer Westerdahl syftar på är det som han fann på tidigt 60-tal när han dök i Vänern. Han erkänner att han förmodligen måste tagit fel på platsen där han upptäckte det, men han hävdar samtidigt att han aldrig har sagt att han har sett galjonsfigurer och kanonluckor på vraket.
– Det är taget helt ut luften. Jag har aldrig ens försökt att få det här fyndet till Vänerns Vasa utan detta är ett litet lastskepp av äldre typ.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5274431

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Påhittat vrak i Vänern?
« Svar #2 skrivet: november 30, 2012, 09:30 »
Ja, så illa är det. Å andra sidan har Vänermuseet positioner på flera hundra vrak. Bland dessa lär ett antal vara från järnåldern.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Påhittat vrak i Vänern?
« Svar #3 skrivet: november 30, 2012, 09:34 »
Hur gick det förresten med de förmodade vikingaskeppen man ska ha hittat. Man talade ju t o m om ett svärd som man tagit upp från ett av dem. Någon som hört något mer om detta?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Påhittat vrak i Vänern?
« Svar #4 skrivet: november 30, 2012, 09:36 »
Det var yngre grejer. Det finns dock ett stort antal klinkbygda vrak i storlek 12-25 meter som inte är daterade..

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Påhittat vrak i Vänern?
« Svar #5 skrivet: november 30, 2012, 22:02 »
Det var yngre grejer. Det finns dock ett stort antal klinkbygda vrak i storlek 12-25 meter som inte är daterade..
Du har inte fler uppgifter om dessa vrak Marty? Eller någon intressant länk?

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Påhittat vrak i Vänern?
« Svar #6 skrivet: november 30, 2012, 22:53 »
Vänermuseet har med försvarsmakten karterat vrak med sonar under många år. De har en stor mängd positioner men är nog lite försiktiga med att lägga ut dem. Klinkbygda båtar har använts mycket länge på Vänern så det behövs göras dateringar för att sålla fram de äldsta. På 30 meters djup i vatten som chokladmjölk är det förstås svårt att bedöma ålder. Vraken i Vänern är i princip av samma storlek som  motsvarande fartyg på havet i äldre tid. Vi får väl samla ihop pengar till Vänermuseet så de får pengar till C14 test:)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Påhittat vrak i Vänern?
« Svar #7 skrivet: december 01, 2012, 11:23 »
Vi får väl samla ihop pengar till Vänermuseet så de får pengar till C14 test:)
Låter som en bra ide Marty!

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Påhittat vrak i Vänern?
« Svar #8 skrivet: december 01, 2012, 12:26 »
Jag har för mig att det råder generellt dykförbud i Vänern (som för övrigt lär ha ett medeldjup på cirka tio meter) eftersom den är helt nedlusad med vrak från anno dazumal och framåt.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Påhittat vrak i Vänern?
« Svar #9 skrivet: december 03, 2012, 00:36 »
Låter som en bra ide Marty!

Jag bidrar gärna med en hundring eller tre  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"