Författare Ämne: Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!  (läst 10249 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« skrivet: september 29, 2005, 21:39 »
Uppdragsarkeologiutredningen har idag (29/9) överlämnat betänkandet Uppdragsarkeologi i tiden (SOU 2005:80) till statsrådet Leif Pagrotsky.



"De förändringar som utredningen menar bör ske inom uppdragsarkeologin kan i huvudsak sammanfattas enligt följande:
* En tydligare roll- och ansvarsfördelning inom området.
* En mer aktiv roll för Riksantikvarieämbetet (RAÄ) när det gäller att styra, stödja och samordna den uppdragsarkeologiska verksamheten och länsstyrelsernas verksamhet på området.
* En starkare ställning inom uppdragsarkeologin för länsstyrelserna.
* En ökad konkurrens om undersökningsuppdragen.
* En utökad förmedling av uppdragsarkeologins resultat även till allmänheten och samhället i övrigt."

Läs mer här.

Läs Uppdragsarkeologi i tiden i sin helhet här.

Kommentarer?
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #1 skrivet: september 30, 2005, 09:35 »
Jag har bara hunnit skumma igenom texten som hastigast men jag tycker att den ser bra ut. UVs framtida roll behandlas i relation till kulturmiljövården i ett ganska brett perspektiv. Det är intressant att notera att förmedlingen får en mer framträdande roll än tidigare.

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #2 skrivet: september 30, 2005, 10:17 »
Utredningen som sådan är väl bra och förslagen är goda (och som någon som jobbar med FMIS så är det skönt att utredningen trycker på dess vidareutveckling), men jag tycker personligen att det är sorgligt att UV avskiljs.

Jag förstår skälen men det innebär också att RAÄ alltmer blir en renodlad byråkrati utan koppling till praktisk kulturmiljöarbete (konservering försvinner väl med Gotlandsflytten, inventeringen är nedlagd sedan länge, praktisk byggnadsvård sysslar vi knappt med längre, etc.).

Sedan tycker jag att det är konstigt att det är så viktigt att avskilja UV från RAÄ när andra myndigheter har affärsdrivande enheter på marknader som omsätter mångfalt mera pengar (LMV-Metria, Vägverket-Vägverket Konsult m.fl.).

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #3 skrivet: september 30, 2005, 10:19 »
Det skall bli mycket intressant att nagelfara texten. Men det får vänta tills på måndag, jag sitter på modemuppkoppling just nu.
Förmedlingens roll är viktig, bra att detta synliggörs. Tidigare har det varit lite av ett limbo där man haft kravet på sig att genomföra det men inte haft den formella rätten att göra det inom ramen för sina uppdrag... Men det där har jag och Andreas Hennius skrivit en debatt artikel om i Fornvännen nr 1/2004.
Bra att RAÄs roll förtydligas genom att UV och myndighet skiljs åt. Som det varit hittills så har inte ens de anställda varit riktigt säkra på sina befogenheter och sin roll.
Bra att det synliggörs att kostnad för länsstyrelsens handläggning får tas ut av exploatören. I dagens skrivning av KML samt rekommendationer av densamma får lst ej ta ut avgiufter. Detta görs dock ändå, jag har för mig att Riksdagens Revisorer lyfter fram dettta i sin utredning och kritiserar det!
Men som sagt, jag återkommer när jag läst den på riktigt!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad lea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #4 skrivet: september 30, 2005, 23:40 »
Jo, verkligen intressant läsning! Det är väl logiskt och i tidens melodi att bryta ut uppdragsverksamhet från myndighetsutövningen, kommer nog ske inom flera verk framöver.

Det verkar dock inte bli någon auktorisation av enskilda eller institutioner heller, undras om det kan öppnas dörrar för utländska aktörer, vem börjar med "lettiska" arkeologer för att pressa kostnader?  :wink:  

Länsstyrelserna lär behöva massor med ny kompetens om de ska kunna motsvara de förväntningar och krav som ställs på dem!

Bra att det blir större krav på RAÄ att styra och följa upp verksamheten, har ju inte hänt så mycket på den fronten de senaste åren!

Kommer UV byta namn nu? "Statens Arkeologiska Undersökningar" (fler förslag...) :?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #5 skrivet: oktober 01, 2005, 10:15 »
SAU kanske är en liten olycklig förkortning? Societas Archaeologica Upsaliensis blir nog inte så glada. ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #6 skrivet: oktober 01, 2005, 13:11 »
RAÄ välkomnar förslaget att avskilja UV från resten av myndigheten. Läs mer här.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #7 skrivet: oktober 05, 2005, 09:30 »
Det är värt att notera att det finns en del problem som utredningen inte klarar av att besvara. Den viktigaste är frågan kring teknikutveckling vilken lämnas utan tillfredställande lösning. Hur skall den fortsatta utvecklingen av ex. Intrasis hanteras. Det talas i utredningen om att överlåta frågan om teknikutveckling till ”marknadens aktörer” vilket låter fint men är i praktiken orealistiskt då det krävs större och mer långsiktiga resurser an vad ”marknadens aktörer” kan uppbringa. Samtidigt nämns att RAÄ har ett ansvar för Kvalitén på utvecklingen men inte om hur detta skall säkerställas. Detta skall dock ses som lite gnäll i kanten på en i mina ögon huvudsakligen bra utredning.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #8 skrivet: oktober 06, 2005, 08:33 »
Har nu hunnit att skumma igenom förslaget. Det innehåller ju inte mycket nytt under solen utan vidiemerar snarast vad man vetat redan tidigare. Lite anmärkningsvärt är dock att UV skall bli ett aktiebolag. Skall det också vara vinstgenererande till statskassan?

De förändringar inom uppdragsarkeologin som omnämns kan sammanfattas enligt följande:

·   En tydligare roll- och ansvarsfördelning inom uppdragsarkeologin.
 
·   En mer aktiv roll för (RAÄ) när det gäller att styra, stödja och samordna den uppdragsarkeologiska verksamheten och länsstyrelsernas verksamhet på området.

·   En starkare ställning inom uppdragsarkeologin för länsstyrelserna.

·   En ökad konkurrens om undersökningsuppdragen.

·   En utökad förmedling av uppdragsarkeologins resultat till allmänheten och samhället i övrigt.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #9 skrivet: oktober 06, 2005, 11:05 »
Alla statliga bolag är vinstdrivande tror jag (nån som vet?). I kombination med ett ökat inslag av konkurrens och en negativ inställning till delade uppdrag (som t.ex. E4-grävningarna) kan det ju få lite oväntade effekter.

T.ex. att det stora statliga grävbolaget medvetet tar förlustuppdrag i en 2-3 år i syfte att slå ut mindre aktörer från marknaden.

Eller att det stora statliga grävbolaget visar sig vara en koloss på lerfötter och i behov av kontinuerliga injektioner av statliga pengar för att hålla sig flytande.

Hursomhelst så tror jag att det här gör att uppdragsarkeologi ännu mera kommer att likna vilken markentrepenad som helst (vissa skillnader kvarstår förstås - kraven på vetenskaplig kvalitet och länsstyrelsens beställarfunktion bl.a.).

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #10 skrivet: oktober 14, 2005, 09:22 »
En aspekt som är positivt för UV är att intäkterna från verksamhetet kan sparas,  när UV bolagiseras. Som det är idag kan man inte lägga undan något större kapital till sämre tider! Det blir en rättvisare konkurrens gentemot andra aktörer som redan idag kan spara undan kapital.

Urban

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #11 skrivet: oktober 15, 2005, 11:05 »
Citat från: "Urban"
En aspekt som är positivt för UV är att intäkterna från verksamhetet kan sparas,  när UV bolagiseras. Som det är idag kan man inte lägga undan något större kapital till sämre tider! Det blir en rättvisare konkurrens gentemot andra aktörer som redan idag kan spara undan kapital.


Jag är osäker på hur många som faktiskt kan lägga undan medel till sämre tider. Jag tror inte att speciellt många museer kan det. Ev överskott går in i verksamhetsresultatet. Ev underskott täcks av museet om de är små, är de stora får folk gå sin väg...
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #12 skrivet: oktober 15, 2005, 12:04 »
Det är möjligt att UV teoretiskt kommer att kunna lägga undan pengar för framtida projekt, dock inte särskilt sannolikt. De kommer precis som idag att vara tvungna att lägga ett anbud på en undersökning vilken baseras på en budget rörande vad det kommer att kosta exploatören att ta bort/undersöka ett fornminne/fornminnesområde. Ett problem är hur man skall förklara för exploatören att han/hon skall betala för mer än vad undersökningen kostar, dvs överskottet, i en situation där han/hon är tvingad genom lag att betala undersökningen. Frågan är dessutom om kulturminneslagen eller praxis rörande tolkningen av denna kan motivera ett sådant "överuttag"(vinstmarginal). Om inte står vi inför ett förändrande av lagstiftningen alternativt tolkandet av den. Utifrån att exploatören inte bara skall betala den givna undersökningen utan också måste vara beredd att finansiera andra delar av UVs verksamhet och i en vidare del statens utgifter.

Ett annat problem är att om man i likhet med de flesta statliga bolag skall få in pengar till statskassan, dvs generera en vinst. Var skall man ta pengarna ifrån? Risken är att man måste tumma på det vetenskapliga, antingen att man inte anser sig ha råd att nyttja de arkeologiska laboratorierna, osteologin etc. eller att man lägger mindre pengar på rapporter mm. Jag säger inte att det inte finns kostnader som det går att skära i eller att man inte kan hitta samordningsförtjänster inom UV, det går säkert att göra om bara vill. Frågan är dock till vilket pris bolagiserar man och kostnadseffektiviserar man arkeologin?

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #13 skrivet: oktober 15, 2005, 13:02 »
UV har med rådande spelreger inom kulturmiljövården genererat betydande överskott vissa år (och underskott andra år). Bl a har UV arbetat av de stora underskott  (miljontals kronor) som uppstod i samband med omställningarna i mitten på 1990-talet (t ex nedläggninen av UV-Uppsala). Jag har inte längre någon inblick i hur dessa "vinster" hanteras, men pengarna stannar ändå kvar inom organisationen i form av metodutveckling och kompetensutveckling och säkert en hel del "ekonomisk ingenjörskonst".

Det framstida systemet med en mer marknadsanpassad arkeologi och ett bolagiserat UV kommer att förändra bilden. Min bedömning är emellertid att överskott kommer att genereras på bekostnad av en bra arkeologi.

/Ulf

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #14 skrivet: oktober 17, 2005, 09:08 »
Citat från: "Reuterdahl"
Det är möjligt att UV teoretiskt kommer att kunna lägga undan pengar för framtida projekt, dock inte särskilt sannolikt. De kommer precis som idag att vara tvungna att lägga ett anbud på en undersökning vilken baseras på en budget rörande vad det kommer att kosta exploatören att ta bort/undersöka ett fornminne/fornminnesområde. Ett problem är hur man skall förklara för exploatören att han/hon skall betala för mer än vad undersökningen kostar, dvs överskottet, i en situation där han/hon är tvingad genom lag att betala undersökningen. Frågan är dessutom om kulturminneslagen eller praxis rörande tolkningen av denna kan motivera ett sådant "överuttag"(vinstmarginal). Om inte står vi inför ett förändrande av lagstiftningen alternativt tolkandet av den. Utifrån att exploatören inte bara skall betala den givna undersökningen utan också måste vara beredd att finansiera andra delar av UVs verksamhet och i en vidare del statens utgifter.


Jag tror attt de flesta överskott genereras på följande vis och utifrån följande förutsättningar:
De flesta arkeologiska undersökare bedriver en form av konsultverksamhet. Inom en sådan så KAN man helt gå på projekt hela tiden. Detta gör att en overheadavgift tas ut för att täcka kostnader för samrådsmöten, avdelningsmöten, städa skrivbordet, köpa skyddsutrustnbing, vidareutbildning etc. Generellt sett brukar taxan baseras på att man arbetar på projekt 60-70% av tiden, övrig tid icke debiterbar tid.  Arbetar man med långa och stora projekt minskar mängden ställtid vilket innebär att man kanske arbetar 90% på projekt vissa år, då går man med visnt. Har man bara små ärenden som sällan överstiger 14 dagar inkl rapport går det en djäkla massa tid på allt kringarbete, inte minst ställa upp budgetar och undersökningsplaner för olika (små) projekt (en kostnad som enligt RAÄs allmänna råd ej tillåter att man tar ut timmar för). Uttolkningen av lagen tillåter inte att man tar mer betalt än skäligt är, sedan är det en uttolkningsfråga om man får göra en reell vinst på verksamheten....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #15 skrivet: mars 05, 2006, 15:15 »
Svenska arkeologiska samfundets remissvar finns att läsa här.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #16 skrivet: april 03, 2006, 12:58 »
Riksantikvarieämbetet är positivt till förslaget att bilda ett statligt ägt aktiebolag av myndighetens arkeologiska undersökningsverksamhet.

http://www.raa.se/press/060330.asp

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Betänkandet "Uppdragsarkeologi i tiden" klart!
« Svar #17 skrivet: maj 02, 2006, 12:21 »
Läs Statens historiska museer (SHMM) yttrande här.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :