Författare Ämne: Anna Lihammer-Vikingatidens Härskare  (läst 4403 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Anna Lihammer-Vikingatidens Härskare
« skrivet: november 20, 2012, 22:36 »
Jag är inget proffs inom området så mina synpunkter på boken kommer från amatörens synvinkel.

Min egen utgångspunkt är en hög grad av skeptisism mot 1800-talets nationalromantiska syn på järnåldern och speciellt vikingatiden. Ann ett bra jobb meda Lihammer har ett liknande perspektiv. Läsare med andra utgångspunkter kommer att bli arga över vad de läser i boken.

Boken är nog skriven för oss arkeologintresserade som vill ha en bred bild av järnåldern i Skandinavien utan nationalistiska skygglappar. Anna gör ett bra jobb med att knyta ihop järnåldern i nuvarande Danmark, Sverige och Norge i intressanta sammanvävda berättelser om hur järnålderfolket tänkte kring myter och mer vardagliga frågor.

Det är en bok att rekommendera och spännade läsning fram tills de sista kapitlen där det  till en viss del tappas energi och engagemanget faller för statiska upprepande av fynd.

Thomas I

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Anna Lihammer-Vikingatidens Härskare
« Svar #1 skrivet: november 20, 2012, 23:46 »
Jag har inte kommit över boken än, men var på föreläsning med henne på Historiska museet i samband med att boken släpptes.
Av det som hon hann med på den timmen så håller jag med dig om att hon slår ett slag för att bli av med nationalromantiken. Hon verkar också väldigt kunnig och hanterade frågor om allt från runor till härader till isländsk demokrati.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Anna Lihammer-Vikingatidens Härskare
« Svar #2 skrivet: november 21, 2012, 09:06 »
Hon har även skrivit en doktorsavhandling:

Citera
... doktorsavhandlingen Bortom riksbildningen. Människor, landskap och makt i sydöstra Skandinavien. Avhandlingen är en landskapsarkeologisk analyserande dekonstruktion av bilden av den danska riksbildningen i synnerhet och av nationalistisk historieskrivning i allmänhet. Avhandlingen har belönats med Nils Karleby-stipendiet för forskning kring skånsk kulturhistoria ur ett underifrån-perspektiv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anna_Lihammer
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Anna Lihammer-Vikingatidens Härskare
« Svar #3 skrivet: november 21, 2012, 12:09 »

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Anna Lihammer-Vikingatidens Härskare
« Svar #4 skrivet: mars 08, 2013, 18:57 »
Anna Lihammers bok ("Vikingatidens härskare")blev årets bok om svensk historia:

http://svenskhistoria.se/default.aspx?newsid=3845

Jag har god smak och röstade på hennes bok ;-)

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Anna Lihammer-Vikingatidens Härskare
« Svar #5 skrivet: augusti 23, 2013, 21:05 »