Författare Ämne: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012  (läst 7534 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« skrivet: november 16, 2012, 18:34 »
Vilka är de viktigaste upptäckterna, rapporterna eller fynden under 2012 inom nuvarande Sveriges gränser som vi på forumet har noterat?

Jag tänker mig att vi har en klassificering utifrån region och plats, arkeologisk period samt en  kommentar om vad som är kärnan i att nämna fyndet här. Alla regioners bidrag är intressanta och jämförelser med andra regioner är ointressant,

Mina första bidrag är:

-Uppåkra och en möjlig pallisad(Järnålder)
-Ales stenar rapporten från UV-Syd som fastställer dateringen av monumentet till järnålder(Kåseberga, Järnålder)
-Uppåkra och en preliminär datering av cermonihusen eller hallen(Källa: Bengt Söderberg på Uppåkradagen 2012)
-Sliprännorna i Gantofta och Viken(Förmodade forntidsfynd(Stenålder) som Fotevikens museum daterade till nutid)

Bidragen är baserade på vad jag har koll på här nere i Skåne!

Thomas I


Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #1 skrivet: november 17, 2012, 00:59 »
I Mälardalen (på inget sätt en komplett lista):

- Undersökningarna i Gamla Uppsala. Kanske kontroversiellt, men utan tvekan årets största arkeologiska projekt (ungefär 50 arkeologer har arbetat på projektet under året) och även det med störst förväntningar och intresse inom arkeologivärlden. Resultaten talar för sig själva: över 100 gravar från bara en bråkdel av ett överplöjt gravfält, ett stort antal hus (hallbyggnader, ekonomibyggnader, smedjor mm), tjocka kulturlager, proto-urban struktur, vendeltida vägnät, tusentals föremål osv.

- En ny runsten huggen av Åsmund hittades vid Odensala kyrka i somras.

- Dykningar vid Birka har visat på lämningar av ett stort bryggkomplex i stadens hamn.

I Östergötland (återigen ingen komplett lista):
- Mesolitiska skelettgravar i Motala.
- En hallbyggnad med bland annat fynd av snartemobägare i Ströja.

På Öland:
- Upptäckten att Sandby borg förstörts i ett överfall, och att de dödas kroppar lämnats där de låg.


Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #2 skrivet: november 17, 2012, 13:39 »
Tack för bidragen AndreasE. Grävningarna i Uppsala är en stor händelse under 2012. Sandby borg hade jag glömt men det är utan tvekan intressant.

Jag lägger till en för Skåne:
-Uppåkra, Vikingatid, Dateringen av Völund-figuren till 950-960 ekr

Bubblare, men med på listan om resultaten publiceras i år:
-Dalby Kyrka, Tidig medeltid, Dateringen av kyrkan
-Uppåkra, järnålder, dateringen av takbiten från cermonihuset.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #3 skrivet: november 17, 2012, 17:48 »
Jag hittade ett intressant fynd i Finnestorp/Vara:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5181301

-Finnestorp/Vara(Västergötland), folkvandringstid, Odinspännet

Thomas I

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #4 skrivet: november 18, 2012, 17:34 »

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #5 skrivet: november 18, 2012, 18:50 »
Vikingatida handelsplats eller stad vid Trollhättan

http://ttela.se/start/trollhattan/1.1343244-fann-mynt-fran-800-talet-utanfor-trollhattan

Vikingatida handelsplats eller stad på Orust

http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.1590766-medeltida-marknadsplats

Intressanta fynd, men är inte "stad" lite väl spekulativt? En större handelsplats är väl så intressant, men att det skulle röra sig om städer känns, utifrån vad vi vet idag, som riktiga högoddsare. 

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #6 skrivet: november 18, 2012, 22:13 »
Vad är en stad? Jag utgår från att Birka exempelvis är en stad, Sigtuna likaså. Handelsplatsen på Orust är antagligen "den stora orten Vik" som låg en dags segling från Ålborg och som nämns i sagorna. Hur stor denna plats var vet vi naturligtvis inget om. Fortsatta magnetometerundersökningar kan ge en första vink om platsens utsträckning. Gamla Köpingen vid Trollhättan ligger nära Lödöse som var en stad runt 1050. Lödöse är den ort som startade myntning i Sverige efter det att Sigtuna slutade. Edsvägen vid forsarna vid Trollhättan var under medeltiden Sveriges mest trafikerade väg. En köping som föregår Lödöse kan naturligtvis ha varit "stadsmässig". Vi diskuterart här en föregångare till Lödöse och Göteborg. En plats som kan ha varit av samma betydelse för Västergötland som Birka var för Mälardalen; så detta kanske är en ypperlig kandidat för en vikingastad. Vi får hoppas att en liten forsknings-almosa kommer till denna del av Sverige.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #7 skrivet: november 18, 2012, 22:17 »
Intressanta fynd, men är inte "stad" lite väl spekulativt? En större handelsplats är väl så intressant, men att det skulle röra sig om städer känns, utifrån vad vi vet idag, som riktiga högoddsare.

Du menar väl "utifrån vad du vet idag":)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #8 skrivet: november 18, 2012, 23:14 »
Ingen av oss vet väl mer än vad som kommit ut i media hittills? Utifrån den informationen kan jag dock inte se att man redan idag kan säga att det skulle handla om städer av Birka- eller Sigtuna-typ.

Och vi vet inte att vi vid Trollhättan har att göra med "föregångaren till Lödöse och Göteborg". Det är en fin samling föremål som hittats, och någon sorts handel verkar ju ha förekommit på platsen, men att från det ta steget till att det är en större handelsplats av den typ du nämner som har hittats går ju inte att säga. Det kan lika gärna handla om en rikare gård eller en mindre, lokal samlingsplats. 

Jag säger inte att ingen av dessa platser kan vara en "stad". Allt jag säger är att vi inte kan dra några sådana slutsatser ännu. Sådana platser är trots allt ytterst ovanliga. Förhoppningsvis kommer framtida undersökningar kunna berätta mer om dessa platser.

(Funderar dock på om man inte borde hört om dessa platser på fikarasterna om man hade några definitiva resultat ännu, då nyheter brukar spridas fort i den här svängen, men kan ju ha missat någonting)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #9 skrivet: november 19, 2012, 08:23 »
Jag hittade ett intressant fynd i Finnestorp/Vara:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5181301

-Finnestorp/Vara(Västergötland), folkvandringstid, Odinspännet

Thomas I

Hur kan man hundraprocentigt veta att spännet föreställer Oden?

Bengt Nordqvist säger i reportaget:

Citera
Det andra är att det påverkar diskussionen om när man började tro på asagudarna. Det är först nu de träder fram, och de gör det med kraft med spännet då vi helt otvetydigt kan koppla ihop de nordiska sagorna, vulvans spådom och Odin.

Hur kan man så säkert koppla samman det här spännet med völvans spådom?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #10 skrivet: november 19, 2012, 09:10 »
Jag vet nog lite mer i detta fallet.. Sen är det så att båda platserna uppmärksammats av "amatörer" och inte i samband med någon exploatering varför budget och arkeologisk projektledning etc saknas. Klart att de kan vara små handelsplatser/gårdar. Vid mitten av 1000-talet finns två städer i Göta/Nordre älv (Lödöse/Kungahälla). Mängden gods, befolkningsunderlag mm gör sannolikheten extremt stor att det funnits någon/några "städer" under perioden före (750-1050). Det kanske är en/två sådana städer man hittat, vi får se. I denna delen av landet leder dock sådana här upptäckter inte självklart till några fortsatta undersökningar.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #11 skrivet: november 19, 2012, 09:17 »
Hur kan man hundraprocentigt veta att spännet föreställer Oden?

Bengt Nordqvist säger i reportaget:

Hur kan man så säkert koppla samman det här spännet med völvans spådom?

Klart man inte kan! Det handlar väl om att hålla uppe intresset för att kunna söka mer forskningspengar. Vanligtvis tävlar arkeologer om att förminska intresset kring fynd och brilljera i skeptisk forskningsnit. Speciellt kul är att förminska fynd från andra delar av landet där man inte har några egna intressen/polare.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #12 skrivet: november 19, 2012, 09:28 »
Vanligtvis tävlar arkeologer om att förminska intresset kring fynd och brilljera i skeptisk forskningsnit.

Det kan ju ha sina risker också att slå på stora trumman innan man riktigt vet vad man har hittat. Ens trovärdighet kan ju rubbas och det leder kanske inte heller till några större forskningsanslag.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #13 skrivet: november 19, 2012, 10:18 »
Absolut. Sen verkar vissa komma undan med mycket spektakulära påståenden medans andra sågas vid fotknölarna om de stiger det minsta utanför arkeologernas akademiska "jantezon".

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #14 skrivet: november 19, 2012, 11:07 »
Kultplatsen i Skrea, Falkenbergs kn, Hallands län. En kvadratisk konstruktion, typ 9x9 m. Väg som leder fram. Gravläggningar utefter vägen och invid "kulthuset". Väldigt underlig plats med ytterst få motsvarigheter i Skandinavien. Äldre järnålder.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #15 skrivet: november 19, 2012, 11:10 »
Vanligtvis tävlar arkeologer om att förminska intresset kring fynd och brilljera i skeptisk forskningsnit. Speciellt kul är att förminska fynd från andra delar av landet där man inte har några egna intressen/polare.

Jag känner inte alls igen mig i den bild du ger. Jag har då aldrig varit med om någonting sådant. Att ha en viss skeptiskt inställning innan all data finns tillgänglig är inte samma sak som att "förminska".

Sen finns det en genuin uppdelning i åsikt mellan arkeologer, som faller, grovt sett, i två läger: en grupp som gärna drar på lite i sina tolkningar i media, och som ser detta som ett genuint verktyg för att skapa intresse runt vårat yrkesområde; och en annan grupp som helst är mycket försiktiga i sina uttalanden till media då de är rädda att urholka yrkesgruppens trovärdighet ifall det visar sig att man dragit på allt för hårt. Båda grupper har legitima ståndpunkter. Troligtvis behövs båda, den ena för att skapa intresse och utrymme för nya tolkningar, den andra för att hålla spekulationerna något sånär verklighetsförankrade.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Arkeologiska nyheter i Sverige 2012
« Svar #16 skrivet: november 19, 2012, 19:29 »
Lite om Skrea som Leif nämnde på denna länk:

http://arkeologiihalland.blogspot.se/search/label/skrea

Thomas I