Författare Ämne: Tidernas värsta kulturmord?  (läst 29309 gånger)

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #60 skrivet: december 25, 2012, 23:59 »
Supergeten, jag gör det enkelt för mig och svarar på ditt påstående:"För dig är sålunda svenskar inte en folkgrupp utan de som beträder den geografiska platsen kallad Sverige.", och svarar Ja, anser du att det är fel. och varför, om du anser det är fel??

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #61 skrivet: december 26, 2012, 09:44 »
Hur är det då med svenskarna i Minnesota, USA? Har de förlorat rätten att kallas svenskar?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #62 skrivet: december 26, 2012, 10:09 »
Supergeten, jag gör det enkelt för mig och svarar på ditt påstående:"För dig är sålunda svenskar inte en folkgrupp utan de som beträder den geografiska platsen kallad Sverige.", och svarar Ja, anser du att det är fel. och varför, om du anser det är fel??

Låt oss ponera att dina vänner från Gambia flyttat till Moskva. Du hade då menat att de är ryssar. Oslo hade gjort dem till norrmän. Hade de valt Rom för sin flytt så hade enligt dig idag varit italienare. Om de hamnat i Prag så blev de tjecker. Hade de mot förmodan valt Tasjkent för sin flytt hade numera varit Uzbeker. Osv.

Detta resonemang överför vi nu på dig själv, du utvandrar nu till Rom, får ett dito pass. Du hävdar sedan bestämt att du inte längre är svensk. Du är numera italienare.

Det är inte "fel" det är absurt, fånigt och sålunda helt i linje med Centerns nya idéprogram  :lol:

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #63 skrivet: december 26, 2012, 13:46 »
För dig är sålunda svenskar inte en folkgrupp utan de som beträder den geografiska platsen kallad Sverige. Intressant.

Ja, "svenskar" är ingen folkgrupp. Över huvud taget är begreppet "folkgrupp" problematiskt, men om man ska se det som någon sorts etnisk grupptillhörighet (och vad lägger vi i en sådan? Hudfärg? Språk? Kulturella uttryck?) så är det tex svårt att säga att svenskar skulle tillhöra en annan folkgrupp än tex norrmän eller danskar. I grund och botten så är förstås alla medborgare i staten Sverige "svenskar", oberoende av deras bakgrund. Om man sedan har en "svensk" identitet är ju en helt annan sak.

Att vi människor sedan ofta gör skillnad på 1:a, 2:a eller 10:e generationens "svenskar" är ju en helt annan sak.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #64 skrivet: december 26, 2012, 17:27 »
123Hopp var frågan till mig så är svaret: Nej!  supergeten, du svarade inte på min fråga..

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #65 skrivet: december 26, 2012, 18:12 »
123Hopp var frågan till mig så är svaret: Nej!  supergeten, du svarade inte på min fråga..

Jodå, det gjorde jag visst. Jag påvisade tydligt hur absurt ditt nyliberala resonemang är. Sålunda förklarade jag att du har fel, och mina exempel påvisade varför.



Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #66 skrivet: december 26, 2012, 18:40 »
supergeten, hört talas om svenskamerikaner?? :)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tidernas värsta kulturmord?
« Svar #67 skrivet: december 26, 2012, 18:56 »
supergeten, hört talas om svenskamerikaner?? :)

Absolut, håller på för fullt och forskar i de som utvandrade från min släkt.

Då menar du att dina vänner är gambiansvenskar? Eller kanske ordet nysvenskar är rätt bra. Det ordet innebär att jag kan titulera mig gammelsvensk? Låter ju nästan som storsvensk, ett ord mina finska rötter kanse får lite problem med  ;D